Varför detta krångel med fjädrar och saker som snurrar när det finns quartz? Varför inte bara köpa en quartz? Låt mig raljera, förlåt om detta är en tröttsam diskussion. Det kommer en fråga längst ner.
Jag har tagit mig igenom ett tiotal mekaniska klockor och jag lockas något oerhört av att det ska var små saker som snurrar inuti en klocka. Quartz känns så livlöst. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite fånig. Varför krångla till det med en klocka som är dyrare, tjockare, håller tiden sämre och antagligen är dyrare att äga?
Jag har annars spenderat mer tid med köksknivar. Inom den hobbyn så finns det liknande skämt när det handlar om hur rosttrög en kniv är. En rosttrög kniv är praktisk på de flesta sätt. Men en kniv som är mer reaktiv kan få en fin patina när man använder den. Det finns dock vissa nackdelar med rosttrögt, tex kromrost. Men många entusiaster kan ändå skämta om att vi är ganska fåniga. Här är ett sånt exempel från u/marine775 och r/chefknifememes.
För att komma till skott. Jag botaniserar bland olika Grand Seiko klockor och det är där hjärtat ligger. Jag kollar på springdrive, automatiska, eller såna där man snurrar kronan med borrmaskin. Men så sneglar jag på quartzklockorna från Grand Seiko och känner rent logiskt att jag borde titta mer på quartz. Jag undrar därför två saker.
1*Borde jag titta mer på quartz?
2*Vad kostar mest att äga över tid?
P.S. Förlåt om det är ett uttjatat ämne. Jag svarar gärna på gamla återkommande frågor om kockknivar som straff för mitt inlägg.
P.P.S. Ja, det blev två frågor. Jag ställer mig i skamvrån.
P.P.P.S. Inlägget blev flyttat till denna tråd. Jag har sett att trådstart förbjuder diskussion om quartz vs automatisk. Inte min mening att röra upp ännu fler känslor.