• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

dzlDave

Panerai
Fråga, vilka andra quartz verk eller klockor finns det som likt Junghans Max Bill tickar 0.5sek? Har själv inte hittat det på någon annan.
PXL_20220817_080427174.jpg
 

nept

Panerai
Fråga, vilka andra quartz verk eller klockor finns det som likt Junghans Max Bill tickar 0.5sek? Har själv inte hittat det på någon annan.
PXL_20220817_080427174.jpg

Tickar den 2 Hz? Spännande. Vet att det finns nåt seikoverk som tickar 4 Hz och jag tror de där franska Merci LMM har dem.

 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Då hoppade man med prx-tåget

Var med på passarounden av den blå 40-mm för ett tag sen. Då tyckte jag avsaknaden av antireflex och att den kändes lite för stor.

Provad den lilla mörkblå och den ljusblå. Den mörkblå utan ar gick bort. Den ljusblå var helt klart bättre med den ljusare tavlan.
Men de kändes samtidigt lite tråkiga.

Så jag körde på helguld istället.

09CDA12C-A488-4363-AFD8-D78B4304B19B.jpeg
 

dzlDave

Panerai
Tickar den 2 Hz? Spännande. Vet att det finns nåt seikoverk som tickar 4 Hz och jag tror de där franska Merci LMM har dem.

Hittar inte om det är en viss hz. Ser bara det har benämning "Smart Hand Motion" och att den tickar just 2ggr per sekund.
Jag har sett Bulova har nått quartz med högre Hz så det ser ut som att det sveper. På den här Junghans är det just 2 tick snarare än svep.
 

nept

Panerai
Hittar inte om det är en viss hz. Ser bara det har benämning "Smart Hand Motion" och att den tickar just 2ggr per sekund.
Jag har sett Bulova har nått quartz med högre Hz så det ser ut som att det sveper. På den här Junghans är det just 2 tick snarare än svep.

Det jag avser är alltså de 4 hertz (4 gånger per sekund) som den flyttar visaren. :)
 

kuma-kun

Audemars
Fråga, vilka andra quartz verk eller klockor finns det som likt Junghans Max Bill tickar 0.5sek? Har själv inte hittat det på någon annan.
PXL_20220817_080427174.jpg

Undrar varför dom gjort så, vad är poängen med det?
Kortare batteritid bör det bli men jag har svårt att se någon fördel.

Har för mig att Seikos 5s21 stegade 4 ggr per sekund men den hade stötdämpare mellan stegmotorn och visaren så den flöt fram.
Nu betalar folk massor med pengar för kvartsare med sekundvisare som är helt knyckfria men 1988 verkar det som ytterst få ville ha det.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Aha, nä den här är inte alls som 9f. Junghans sekund visare stannar mitt emellan sekund markörerna. Så det är tydliga tick varje 0.5sek.
Jag tror faktiskt Junghans är unika med detta, i alla fall på nya klockor som finns att köpa i butik nu, möjligen har det funnits någon tidigare. Det är väl batterikonsumtionen som ställer till det. Jag tycker det är väldigt bra på min i alla fall :)
 

Urtyp

Audemars
Jag tror faktiskt Junghans är unika med detta, i alla fall på nya klockor som finns att köpa i butik nu, möjligen har det funnits någon tidigare. Det är väl batterikonsumtionen som ställer till det. Jag tycker det är väldigt bra på min i alla fall :)
Jag har t.o.m. undvikit att köpa just p.g.a. detta halvsekundstickande. 😆 Det ska ticka EN GÅNG I SEKUNDEN OCH DÄRMED BASTA! 💥😁👊
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Har i princip blivit OWG med denna sedan den landade, otäckt men samtidigt rätt nice. Bra klocka är det i vartfall! :)
…. Tristessen med att den hänger med så mycket brukar oftast sluta i försäljning, hoppas vi skippar det denna gång.
3138038B-7E2B-497F-AE21-2556F6F8DF46.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp