• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Master J

Audemars
2-Faktor
Korspost från Certinatråden.

Vattenskydd till 200m och Chronometercertifierad. Behövs det mer?
65E7B0B4-993B-413E-8169-220635E3A28B.jpeg

Har ägt den där... 2 gånger...
Vore den 38-39 mm istället för 41 vore den perfekt 👌
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag fotar bara halva, då ej kvartsare, men varför gör ej Oris coola kvartsare ? De är ju bra på att köra sitt eget race 🤔
7055F21D-F3C9-41AD-9833-38AD71B0F69E.jpeg
Jag är inte så insatt i Oris historia, men jag vet att dom under kvartsrevolutionen blev uppköpta av föregångaren till Swatch Group, ASUAG, någon gång under början av 1970 talet, och sedan köpte sig fria någon gång under 1980 talet. Under dessa år släpptes det faktiskt några kvartsur som idag borde ha ett visst samlar värde. Filosofin efter nystarten var att ”aldrig mer göra kvarts ur” utan göra fina mekaniska ur till bra pris.
7CB0E50E-D3D9-4D74-9267-468D15ACE6BE.jpeg

847B979E-06F3-496A-8FB3-CFBBB608F5B2.jpeg
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Jag är inte så insatt i Oris historia, men jag vet att dom under kvartsrevolutionen blev uppköpta av föregångaren till Swatch Group, ASUAG, någon gång under början av 1970 talet, och sedan köpte sig fria någon gång under 1980 talet. Under dessa år släpptes det faktiskt några kvartsur som idag borde ha ett visst samlar värde. Filosofin efter nystarten var att ”aldrig mer göra kvarts ur” utan göra fina mekaniska ur till bra pris.
7CB0E50E-D3D9-4D74-9267-468D15ACE6BE.jpeg

847B979E-06F3-496A-8FB3-CFBBB608F5B2.jpeg
Kanon, Tack för info, fn nu blir man pank, igen..
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Dags att slå till @Burnman ?🤪
Jävlar!! Bara ett litet issue, och ett till litet större! Det minsta issuet är tavlan. Jag vill nog helst ha vit tror jag. Kan dock leva med svart eller blå, absolut! Men det andra lite större issuet är pengarna! Gapar faktiskt ganska tomt på klock/nöjeskontot nu 🙄
Håller på med ett litet större projekt hemma som sväljer alla pengar f.n
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Seiko Grand Quartz vs Superior

I dagens match har vi två guldglimmande 70-talare från Seiko. I ena ringhörnan, en Superior 4883-8001 från 1976. I den andra, en Grand Quartz 9943-8000 från 1978.

Grand Quartz och Superior var Seikos två högsta premiumkategorier i slutet av 1970-talet. En era när kvartsurverk var det nya, och de lyxigaste och dyraste Seikoklockorna kom med kvarts.

IMG_0959.jpg


Superior 4883 var den andra modellserien av Superior, efter 3883. Urverket är temperaturkompenserat och var specificerat att hålla tiden inom 1 sekund/månad. 8000-boetten är 70-talskantig med spegelpolerade ytor. 99-urverket var efterföljaren, och utmärks av att det hade dubbla kvartskristaller. Med en sinnrik jämförelsekrets kunde verket temperaturkompenseras mycket exakt. Den version som satt i Grand Seiko-serien, 9943, var liksom 4883 också specificerat till 1 sekund/månad, men 9983 som satt i nästa version av Superior var specificerat till 5 sekund/år, och är fortfarande ett av de mest exakta urverk i armbandsur som tillverkats.

Superior har safirglas med AR på insidan, medan GQ har mineralglas med AR på båda sidorna. Detta ger upphov till en av de största skillnaderna i utseende hos klockorna, som är svår att fånga på bild. Superiorglaset blänker blingigt som safirglas gör med sitt höga brytningsindex, medan GQ-glaset är nästan osynligt.

IMG_0967.jpg


Det är tydligt att GQ-klockan plockat sitt designspråk från sitt två år äldre syskon. Boettformerna är liknande, men GQ är betydligt tunnare tack vare ett mindre urverk. Indexen är snarlika, men där Superior har svarta timindex i onyx har GQ genomgående förgyllda tim- och minutindex. Tavlorna är också lika, fast Superior har en champagnefärgad metallskimrande tavla och QG har en något mer krämfärgad och mattare tavla. Under lupp är finisheringen hos Superior överlägsen, som det ska vara med toppmodellen som såldes för 180 000 yen när det begav sig, motsvarande nästan 1000 US dollar då, över 4000 US dollar idag.

IMG_0972.jpg


En svaghet hos den guldbelagda versionen av Superior 4883 är den tunna guldbeläggningen, som i kombination med de skarpa kanterna är mycket känslig. Kanske lärde sig Seiko något av detta och GQ har i stället ”cap gold”, dvs man pressade in den rostfria boetten i ett skal av guld som är betydligt tjockare.

Superior 4883 med guldbeläggning kom aldrig på länk, utan enbart på mörkbrunt krokodilband. GQ 9943 däremot hade en egen guldbelagd länk.

IMG_0971.jpg


Båda klockorna osar premiumkänsla och 70-talslyx. Det är tydligt att det är två olika generationer, med tyngden och pondusen hos den äldre Superiorn mot den tunnare och lättare GQn. Samtidigt har GQ ärvt mycket av uttrycket hos Superiorn. Två riktigt trevliga 70-talsmodeller från kvartserans absoluta höjdpunkt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Seiko Grand Quartz vs Superior

I dagens match har vi två guldglimmande 70-talare från Seiko. I ena ringhörnan, en Superior 4883-8001 från 1976. I den andra, en Grand Quartz 9943-8000 från 1978.

Grand Quartz och Superior var Seikos två högsta premiumkategorier i slutet av 1970-talet. En era när kvartsurverk var det nya, och de lyxigaste och dyraste Seikoklockorna kom med kvarts.

IMG_0959.jpg


Superior 4883 var den andra modellserien av Superior, efter 3883. Urverket är temperaturkompenserat och var specificerat att hålla tiden inom 1 sekund/månad. 8000-boetten är 70-talskantig med spegelpolerade ytor. 99-urverket var efterföljaren, och utmärks av att det hade dubbla kvartskristaller. Med en sinnrik jämförelsekrets kunde verket temperaturkompenseras mycket exakt. Den version som satt i Grand Seiko-serien, 9943, var liksom 4883 också specificerat till 1 sekund/månad, men 9983 som satt i nästa version av Superior var specificerat till 5 sekund/år, och är fortfarande ett av de mest exakta urverk i armbandsur som tillverkats.

Superior har safirglas med AR på insidan, medan GQ har mineralglas med AR på båda sidorna. Detta ger upphov till en av de största skillnaderna i utseende hos klockorna, som är svår att fånga på bild. Superiorglaset blänker blingigt som safirglas gör med sitt höga brytningsindex, medan GQ-glaset är nästan osynligt.

IMG_0967.jpg


Det är tydligt att GQ-klockan plockat sitt designspråk från sitt två år äldre syskon. Boettformerna är liknande, men GQ är betydligt tunnare tack vare ett mindre urverk. Indexen är snarlika, men där Superior har svarta timindex i onyx har GQ genomgående förgyllda tim- och minutindex. Tavlorna är också lika, fast Superior har en champagnefärgad metallskimrande tavla och QG har en något mer krämfärgad och mattare tavla. Under lupp är finisheringen hos Superior överlägsen, som det ska vara med toppmodellen som såldes för 180 000 yen när det begav sig, motsvarande nästan 1000 US dollar då, över 4000 US dollar idag.

IMG_0972.jpg


En svaghet hos den guldbelagda versionen av Superior 4883 är den tunna guldbeläggningen, som i kombination med de skarpa kanterna är mycket känslig. Kanske lärde sig Seiko något av detta och GQ har i stället ”cap gold”, dvs man pressade in den rostfria boetten i ett skal av guld som är betydligt tjockare.

Superior 4883 med guldbeläggning kom aldrig på länk, utan enbart på mörkbrunt krokodilband. GQ 9943 däremot hade en egen guldbelagd länk.

IMG_0971.jpg


Båda klockorna osar premiumkänsla och 70-talslyx. Det är tydligt att det är två olika generationer, med tyngden och pondusen hos den äldre Superiorn mot den tunnare och lättare GQn. Samtidigt har GQ ärvt mycket av uttrycket hos Superiorn. Två riktigt trevliga 70-talsmodeller från kvartserans absoluta höjdpunkt.
Tackar för ett fredagsvärdigt kvalitetsinlägg 👌🏿😎
 
Topp