• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Trevlig! Lämnat in tissoten nu, tyvärr oxiderat batteri som läckt så inväntar besked vad det kostar byta verk/skadade delar 🙃

Synd att höra men intressant att veta vilket märke av batteri som satt i.
Far min hade för en del år sen en klocka som stannade och han trodde det var dags att byta batteri men det hade läckt och verket byttes.
Det var ett Renata som kom orginal från fabriken och efter det undviker jag det fabrikatet.

Känns som en bra dag för Iron Walker
PXL_20220922_073913439.jpg

Synd att höra men intressant att veta vilket märke av batteri som satt i.
Far min hade för en del år sen en klocka som stannade och han trodde det var dags att byta batteri men det hade läckt och verket byttes.
Det var ett Renata som kom orginal från fabriken och efter det undviker jag det fabrikatet.
Renata var förr ökända för batteriläckage. Tror de blivit bättre på senare år däremot.

Senast ändrad:
Varför inte posta en riktigt trevlig nyhet även här? Citizen Eco drive ONE i ny modell (3 utföranden) som släpps i början på januari.
Duratect Gold och Tosa Washi tavla på denna och Duratect Platina på boetten på de andra. Samtliga med urverket 8845 (1mm högt) och i den trevliga storleken 36,6 x4,47mm

1640208022759.png
Vad hände med dom här?
Hittar inte modellen någonstans.
Skulle ju lätt kunna bli OWG (eller kanske threewatch guy.... plus några Casioaks och något vintage..... samt någon kronograf.... och en sommarbeater) med en sådan på armen.

Finns det några alternativ i kategorin "premium" som inte har det typiskt japanska formspråket? Gärna mer åt sporthållet än dressat. Finns det ens några tillverkare utanför Japan som satsar på det? Vi har så klart Tag Heuer och Cartier med deras respektive klassiker och man tänker även på Wempe som figurerat en del i tråden men bortsett från det kan jag nog inte komma på några fler alternativ.

Finns det några alternativ i kategorin "premium" som inte har det typiskt japanska formspråket? Gärna mer åt sporthållet än dressat. Finns det ens några tillverkare utanför Japan som satsar på det? Vi har så klart Tag Heuer och Cartier med deras respektive klassiker och man tänker även på Wempe som figurerat en del i tråden men bortsett från det kan jag nog inte komma på några fler alternativ.
Utöver Wempe som du nämner så gillar jag Longines Conquest VHP och Sinn UX. Och sedan finns ju Breitling med några varianter som har deras SuperQuartz-verk😊

Eller kanske ngt surprising ? Tycker de känns väldigt gedigna, Ebel that is…
DB8F69F4-5A9B-4D96-BB50-E7C4E4D16819.jpeg

Tillbaka
Topp