• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

IMG_1872.jpeg

Idag blir det Citizen 6100 med HSB boett. Utan att vara 100% säker påstår jag att det är någon typ av föregångare till Citizens Duratectbehandling. Denna som är en ’94:a (’84?*). är i helt repfritt skick fortfarande. En riktigt snärtig liten dam 😉
*edit Jag säger 1994 eftersom namnet Crystron försvann i mitten av 1980 talet, men ibland hamnar man på gränsen, men jag tror denna är tillräckligt sen

Senast ändrad:
IMG_1872.jpeg

Idag blir det Citizen 6100 med HSB boett. Utan att vara 100% säker påstår jag att det är någon typ av föregångare till Citizens Duratectbehandling. Denna som är en ’94:a (’84?*). är i helt repfritt skick fortfarande. En riktigt snärtig liten dam 😉
*edit Jag säger 1994 eftersom namnet Crystron försvann i mitten av 1980 talet, men ibland hamnar man på gränsen, men jag tror denna är tillräckligt sen
Cool struktur på tavlan 👍

Min ekonomiska line-up. Fick lite tid över och mätte upp klockorna för att kunna dra någon form av slutsats om måtten avgör något. Kan ganska snabbt avfärda diameter som det alena rådande måttet för upplevelsen. Visuellt tycker jag egentligen att de bärs ganska lika men upplevelsen skiljer ändå ganska mycket.

Yema bärs klart smidigast och tror det är vikten i kombination med tjockleken som fäller avgörandet. (Och att det konvexa glaset adderar till total tjocklek) Dock upplevs den lika stor, eller större mot Aqualand visuellt.
Tuna är heller inte den speciellt mycket större visuellt men bärs betydligt större än de andra vilket jag framförallt tror har att göra med vikten och den fyrkantiga profilen/tjockleken. Intressant att aqualand är tjockare men upplevs som betydligt tunnare.

Gillar alla tre och kan konstatera att mått inte är något som säger speciellt mycket om hur klockan sedan bärs.

IMG_8395.jpeg
IMG_8396.jpeg
IMG_8399.jpeg

Senast ändrad:
Kul att du postade en digital, jag tänkte nämligen på det i morse då jag ställde om datum på mina som inte har perpetuell kalender. Alla digitala klockor har ju det, något man ofta glömmer :)
Fast får erkänna att ”riktig” perpetual är roligare. Skänkte mina två the citizen till sönerna så de fick lite klockhyfs. Fick det här på messenger tidigare idag.
IMG_0079.jpeg

Senast ändrad:
Jag lånar lite bilder för att visa vad jag har inkommande…
En modell jag har haft på radarn sedan den kom, men som först nu dyker upp begagnad till hyffsat pris!
IMG_0191.jpeg

Jag tror den kommer sitta absolu perfekt på mina skraltiga gubbarmar 🤪
IMG_0189.jpeg

Citizen eco drive ONE, aq5012-14a är namnet.
Nu har Citizen släppt en variant som ska säljas i flaggskeppsbutikerna i usa, då heter den aq5024-07a. Skillnader jag upptäck mellan originalet och den nya är att låset på alligatorbandet har en annan design, samt att skruvarna på baklocket är i samma färg som boetten på den nya Istället för stålfärgade.

Fin! Upplever du den som mycket mindre än dina andra One? Visst är den ett par mm mindre i diameter?
Ja, den är 36,5mm vs 39mm. Men urtavlorna är i princip lika stora (*28mm) så intrycket är ganska likt mellan dem. Dock är ju 36,5mm ett bekvämare mått på handleden tycker jag

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp