Omegan och jag roar oss, under pauserna på uppesittarkvällen, att försöka få liv i Breitlingen som kom hem idag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lovar, hoppar denna såklart!Nää, inte tipsa om den, den vill jag knipa i mellandagarna
Tackar för tipsen!Fick hem den här funkiga 70-tals omegan med trevlig tavla. Tavlan har ränder som tyvärr syns dåligt på bild nu på kvällen.
Men det är annars som trådfadern @BarbaBaba skrev, bara att börja plöja tråden efter inspiration
Exakt såGrattis, perfekt julklapp till dig själv! Du får uppdatera med alla dina intryck senare
Den där är grym ju...Jag hade en 003a som är fin också men den spegelblanka tavlan gör den ganska svårläst om man bara tittar snabbt. Den där däremot...Bra val, de där är kanonfina! Syskonet SBGN001 hälsar (dock bild från igår)
Är riktigt nöjd, håller med om att strukturen på tavlan gör en rätt stor skillnad. I många vinklar ser tavlan nästan helfärgad ut, men i vissa vinklar kommer den fram riktigt fint ️Den där är grym ju...Jag hade en 003a som är fin också men den spegelblanka tavlan gör den ganska svårläst om man bara tittar snabbt. Den där däremot...
PS. Med kronan på samma plats också
Är det på något sätt möjligt att byta urverk på denna snygging? Älskar designen (även med cyklops) men avskyr att den bara har 40 timmar i reserv. Vill but till något quartz verk som också har datum/dag i samma storlek, på samma plats.
När man vill byta urverk finns det några parametrar man måste ha med i beräkningen.PS. Med kronan på samma plats också
När man vill byta urverk finns det några parametrar man måste ha med i beräkningen.
1. Diameter och tjocklek på urverket
2. Höjden av visartornet.
I princip alla kvartsverk har tunnare visar-rör än mekaniska. Man måste alltså köpa nya visare men rätt håldiameter till det nya urverket.
Urverket kan i princip snurras hur man vill för att få kronan placerad på olika platser. Men då gäller det att fötterna på tavlan matchar hålen i urverket, vilket sällan stämmer om man inte köper ett urverk som är tänkt att ha kronan exempelvis kl4. I just ett fall som det du visar, en Seiko dykare, är det säkert enklare att hitta en modell som redan är kvarts och sedan modifiera den att få det utseende du är ute efter.
OCH att det saknas datum/dag ruta.Urverket kan i princip snurras hur man vill för att få kronan placerad på olika platser. Men då gäller det att fötterna på tavlan matchar hålen i urverket
Tack för svar! Jag har hittat äldre dykare (Seiko 7548) som har liknande features så som datum dag och krona vid kl 4. Kanske finns det urverket att köpa någonstans separat? Hade vart nice att se andra göra samma sak, det känns som om det borde finnas massor som quartz moddat turtlesNär man vill byta urverk finns det några parametrar man måste ha med i beräkningen.
1. Diameter och tjocklek på urverket
2. Höjden av visartornet.
I princip alla kvartsverk har tunnare visar-rör än mekaniska. Man måste alltså köpa nya visare men rätt håldiameter till det nya urverket.
Urverket kan i princip snurras hur man vill för att få kronan placerad på olika platser. Men då gäller det att fötterna på tavlan matchar hålen i urverket, vilket sällan stämmer om man inte köper ett urverk som är tänkt att ha kronan exempelvis kl4. I just ett fall som det du visar, en Seiko dykare, är det säkert enklare att hitta en modell som redan är kvarts och sedan modifiera den att få det utseende du är ute efter.
Jag fick intrycket av att @Karl Manfred ville behålla urtavlan...OCH att det saknas datum/dag ruta.
Det finns flera som fungerar, både i diameter och med hålen för tavlan, dock kan det vara klurigt att få kronaxeln att bli centrerad över halsen på boetten då de flesta kvartsverk är betydligt tunnare. Jag har testat på en gammal Tissot förut. Allt funkade perfekt förutom att visarrören behövde vara längre för att sticka upp ur tavlan då det vart lite luft mellan urverk och tavla. Jag fick även göra en egen urverkshållare, men allt går om man vill. Frågan blir om det är värt besväret i slutändenMen visst finns det väl något specifikt eta quartzverk som är dimensionerat för att ersätta 2824-2?
Kolla med någon i "Seiko-mod tråden" så kanske du kan få bra tipsTack för svar! Jag har hittat äldre dykare (Seiko 7548) som har liknande features så som datum dag och krona vid kl 4. Kanske finns det urverket att köpa någonstans separat? Hade vart nice att se andra göra samma sak, det känns som om det borde finnas massor som quartz moddat turtles
Ja därav min kommentar. Blir svårvridet med ruta.Jag fick intrycket av att @Karl Manfred ville behålla urtavlan...
Berätta varför!Korspostar lumeshot på Wempe Iron walker. Förvisso smekmånad fortfarande men jag är riktigt nöjd med den här klocka än så länge.