• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Hoppas frågan är OK här, låt säga att man köper en kvartsklocka som där sekundvisaren träffar sekundmarkeringarna rätt. Bör den då lyckas med det över tid vid normal användning och batteribyte? eller finns det risk att sekundvisaren börjar missa sekundmarkeringarna med tiden?

Om sekundvisaren nu träffar fel, är det något som är lättkorrigerat av en urmakare?

Hoppas frågan är OK här, låt säga att man köper en kvartsklocka som där sekundvisaren träffar sekundmarkeringarna rätt. Bör den då lyckas med det över tid vid normal användning och batteribyte? eller finns det risk att sekundvisaren börjar missa sekundmarkeringarna med tiden?

Om sekundvisaren nu träffar fel, är det något som är lättkorrigerat av en urmakare?
Nä, batteribyte gör nog ingen skillnad. Väldigt vanligt att quartz inte träffar index särskilt bra, iallfall när det kommer till lite billigare klockor. Vad är det för klocka du har?

Min upplevelse, förutom high end kvartsare - rena lotteriet hur de träffar index, stolpe ut / in..
jag har samma upplevelse. tycker mig uppleva att Japanarna Seiko, G-Shock, Citizen etc ofta träffar bättre än kvartsare från ETA typ Tissot och Certina etc, när jag skulle köpa min Tag Huer kvarts var det samma sak där, varierade ganska stort mellan butikerna hur bra den träffade även när det var en dyrare kvarts klocka. Men jag har sett ett par PRX som träffat bra också.
Vill man åt perfektion är det nog HAQ klockorna typ: Grand Seiko, The CItizen, Longines VHP som gäller. Min VHP kunde jag t om lämna in på garanti för att få visarna justerade.

det ligger tyvärr i desingen. batteribyte kommer inte göra någon skillnad.
på många enklare kvartsverk så hänger alla 3 visare ihop och sekundvisaren faller oftast fram lite mellan 12->6 och sen släpar tillbaka lite mellan 6->12 (inte alltid just så men ganska vanligt). Men sen finns det modeller där sekundvisaren styrs av en egen motor typ VHP och då går det att justera dens position.

Jag funderar på att eventuellt köpa en Seiko Dolce eller PRX. Den kvartklocka jag har nu är en modern GS, den träffar index perfekt.
Det finns 2 parametrar som avgör i stor grad.
Den ena är själva monteringen av visarna och den andra tekniken som används.
Är visarna lite felmonterade ifrån början kommer inget ändras över tid. Då måste dom monteras om.
Sedan har vi tekniken. Som kugghjul är utformade finns ett naturligt ”glapp” mellan tänderna, det gör att visaren har ett visst spel när den stannat innan nästa förflyttning. Det spelet kan man försöka tygla med olika tekniker, exempelvis en broms i två steg som på GS 9f. Omega utvecklade tillsammans med ETA en slags magnetbroms som skulle se till att dreven var så stilla som möjligt efter förflyttning.
Man kan även som @dzlDave påpekar använda en teknik där en motor direktdriver varje visare.
Billigare urverk kan förstås vara tillverkade med större toleranser och sämre delar, typ köksklockor med plastdrev som slits väldigt fort. Även om du hittar en PRX som slår på alla index kan alltså tyngdlagen i vissa lägen göra att visaren stannar i det bakre glappet av kuggspelet i vissa lägen, och i det främre i andra. I slutändan kommer den dock göra 60 steg över minuten och alltså hålla tiden. Missar den alla index på samma vis kan du flytta visarna för att träffa bättre, men tekniken är vad den är.
Då det gäller direktdrivna urverk är det alltså mer monteringen som avgör än tekniken.Vilken teknik som används i Dolce beror på vilken modell du tittat på. I princip alla radiosynkade urverk har direktdrivna visare och slår perfekt.

Senast ändrad:
2EA8D481-4A5B-4083-B90D-6EB1212D5006.jpeg

Soldriven med en motor för varje visare, träffar index och stannar distinkt.

Hela denna soppa:

Hela denna soppa:
Ba köp så får det ett lyckligt slut 😊

Hela denna soppa:
Jösses jag läste alltihop det tog en stund 🥵

Tillbaka
Topp