Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Satan vilken cool klocka. Grattis!Den som får följa med på alla ärenden…
Satan vilken cool klocka. Grattis!
Märke o modell?
Titan o gummirem?
Fler bilder vore inte fel heller, även på baksida, gummi och spänne.
D1 Milano!Satan vilken cool klocka. Grattis!
Märke o modell?
Titan o gummirem?
Fler bilder vore inte fel heller, även på baksida, gummi och spänne.
Låt mig nämna ett par av dessa komplikationer:Grabbar, en Lorus N945–7A10. Ingen dålig mängd komplikationer inpackad i denna, och den påminner lite om en berömd månklocka.
I manualen du länkade stod detta: "The miniature battery SEIKO SR927W, MAXELL SR927W, SONY SR927W or EVEREADY 399, which powers your watch should last approximately 2 years. However, because the battery is inserted at the factory, the actual life of the battery once in your possession may be less than 2 years. Be sure to replace the battery to prevent any possible malfunction as soon as it runs down. To replace the battery, we recommend taking the watch to a local watch repair shop. Note: If the stopwatch is used for more than 5 minutes a day, the timer for more than 5 minutes a day and/or the alarm for more than 15 seconds a day, the battery life may be less than the specified period."Låt mig nämna ett par av dessa komplikationer:
Dual time: Urtavlan längst till höger kan visa en annan tidszon i 24-timmarsformat
Kronograf: "Chrono"-läget ger möjligheten att mäta upp tider inklusive 1/10-delar (med hjälp av urtavlan längst upp), och ända upp till 12 timmar (med hjälp av minut och tim-visaren vilka båda går upp till kl. 12 i kronografläget och sedan indikerar hur många minuter respektive timmar som har passerat. Kronografvisaren flyter dessutom fram som på en mekanisk klocka.
Timer: Timern nollställer alla visarna precis som i Chrono-läget, och visaren tickar sedan baklänges. När det är tre sekunder kvar av timern så börjar den pipa och sen går ett alarm när tiden är ute. Man kan använda ända timern upp till 12 timmar.
Man kan även skifta lägen på klockan medan timern och kronografen är igång, och klockan kommer ihåg hur länge kronografen har varit igång, eller hur mycket tid som återstår av timern.
I "Time"-läget indikerar den andra änden av kronografvisaren (som ser ut som en halvmåne) datumet. Klockan har även en alarmfunktion.
Frågan är dock bara hur länge batteriet håller när man regelbundet använder sig av alla dessa komplikationer.
En länk till bruksanvisningen för detta N945-urverk ifall man vill veta mer: INSTRUCTIONS for Cal. N945
Jag uppmärksammade det också, och det är ju ganska blygsamma siffror med tanke på att både kronografen och timern kan mäta upp till 12 timmar. Är man en flitig användare av dessa komplikationer (vilket jag brukar vara) så kanske man bör räkna med ett årligt batteribyte.I manualen du länkade stod detta: "The miniature battery SEIKO SR927W, MAXELL SR927W, SONY SR927W or EVEREADY 399, which powers your watch should last approximately 2 years. However, because the battery is inserted at the factory, the actual life of the battery once in your possession may be less than 2 years. Be sure to replace the battery to prevent any possible malfunction as soon as it runs down. To replace the battery, we recommend taking the watch to a local watch repair shop. Note: If the stopwatch is used for more than 5 minutes a day, the timer for more than 5 minutes a day and/or the alarm for more than 15 seconds a day, the battery life may be less than the specified period."
Ställt om?! Till vadå? Lokal tid och GMT diffar ju 1hHemma igen och ställt om GS som tjänstgjort ute i Europa med sin GMT-funktion. Fantastisk klocka ️
Ställde om den så att tidsvisningen visade lokal tid och GMT-visaren visade svensk tid. Helt i onödan men bara för att kunna få pilla lite med GMT-funktionen Nu tillbaka till svensk tid och GMT får visa tid i UK.Ställt om?! Till vadå? Lokal tid och GMT diffar ju 1h
Hoppas Eurotripen var bra. God fortsättning
Varför du korspostar tror jag nog att jag kan räkna ut utan hjälp. Och en sån gnällare är inte jag!Varför vadå? För att jag korspostar eller varför jag är nöjd med klockan?
Haha, jag misstänkte att det var det du undrade men man vet ju aldrigVarför du korspostar tror jag nog att jag kan räkna ut utan hjälp. Och en sån gnällare är inte jag!
Nä, jag vill veta varför du är riktigt nöjd med den! Har själv kikat på modellen länge nu, har funderat fram och tillbaka på att köpa den jag gissar att du köpte, men tyckt att modellen borde varit lite mindre än den är för att komma till sin fulla rätt. 36:an blir nog lite liten, medan 40:an kunde varit 38 typ.
Så vad är det som gör att DU är riktigt nöjd med den? Varför är den så bra? Jag vill veta vad du tycker!
Tack! Det var utförligt och bra summerat!Haha, jag misstänkte att det var det du undrade men man vet ju aldrig
Vi har ju fortfarande smekmånad som tidigare nämnt men jag tror den här kan bli kvar länge. Ska försöka förklara varför. Jag har sneglat på den här modellen sen släpp ungefär. Tror det var @BarbaBaba som skrev en riktigt fin recension om 36:an tidigt och ha-begäret växte. Dock vill jag ofta prova mina klockor innan köp då måtten och känslan man läser sig till kan te sig helt annorlunda väl på armen. Men av förklarliga skäl är det inte helt enkelt att bara prova Iron walkern, särskilt inte både 36 & 40mm samtidigt. Men de gånger någon kommit ut på k&s har jag precis som du sneglat på annonserna men varit osäker på måtten då jag, återigen precis som du, trodde 36 skulle vara för litet och 40mm för stort. Särskilt 40mm med integrerad länk! Jag har t.ex. provet Tudor Royal date+day 41mm ett flertal ggr men tycker den är väldigt mycket för stor på min arm.
Men den här gången kunde jag inte hålla mig. Var tvungen att testa. Och då 36mm imho alltid är för litet på mig valde jag att köpa den här 40mm när den kom ut här.
Väl hemma och öppnad så var utseendet på klockan bättre irl än på bild. Estetiken är enligt mig en fullträff. Och efter lite laborerande med hel och halvlänkar fick jag till en fullträff med passformen. Men självfallet hade någon form av mikrojustering varit önskvärt. Särskilt då min handled växlar rejält i size när det är varmt. Så hur det blir i sommar återstår att se. Men nu är det inte ett problem.
Och storleksmässigt är Wempen en fullträff på mig i 40mm. Bärs mindre jämfört med t.ex. Tudor Royalen. Gissningsvis då lug-to-lug bara är knappa 46mm. Höjden på under 10mm hjälper också till så den bärs väldigt ”litet”
Så känslan, som alltid är subjektiv, är riktigt bra. Ibland när man köper en klocka måste kärleken växa fram. Den kanske är ”sådär” initialt men växer fram till en keeper. Så var det med min BB58:a. Och ibland lurar man sig själv att känslan är bättre än vad den faktiskt är för att man spejat på något en längre tid och när man väl slagit till ”måste” man vara nöjd för att motivera sitt inköp och pengar man låst upp.
Men jag kan nog ärligt säga att det är väldigt få, om ens någon klocka tidigare, där initiala känslan varit såhär bra.
Hoppas mitt svar var lite tillfredsställande åtminstone. Bara ställa frågor om det är något specifikt du undrar.
Purfärsk bild bara för att det är roligare
Haha. Ja men då kanske du ”törs” ta steget till köp nästa gång chansen gesTack! Det var utförligt och bra summerat!
Men fifan att jag tvekade då
Ja, jag har såklart läst @BarbaBaba recension, det var nog där jag fick upp ögonen för modellen tror jag. Håller med om att estetiken är riktigt lyckad, det är nåt speciellt med integrerad länk.
Hade en Victorinox med annorlunda länkspänne som inte medgav någon större finjustering, men som i gengäld var väldigt tunn. Det är väl det fina i kråksången här också. Bara den passar bra också.
Känner igen mig i det övriga du skriver också. Extra skoj då att klockan känns rätt från start, speciellt eftersom den ju i synnerhet som begagnad är mycket prisvärd, "billig" är väl inte rätt ord för en vanlig människa utanför KS...
Låter som jag får fortsätta bumpa min köpesannons
Mer än gärna gtg och klämma på lite nytt! Sälj den inte innan dess!Haha. Ja men då kanske du ”törs” ta steget till köp nästa gång chansen ges
Jag kan ärligt säga att just svart var mitt sista hands val. Primärt var jag ute efter en vit, i andra han en blå. Främst för övriga klockor i lådan har övervägande svarta tavlor. Men nu vettefan faktiskt om jag skulle byta om chansa gavs!?
Som du säger är den riktigt prisvärd som beggad tycker jag. Håller tummarna för att du får tag i en.
Vore inte fel med någon gtg heller där vi kanske kan sammanstråla så får du prova min 40:a på armen.
PromiseMer än gärna gtg och klämma på lite nytt! Sälj den inte innan dess!
Grabbar, jag har undersökt saken närmare och nu har jag insett sambandet. Klockan slutar fungera när jag tar av den från handleden. Så länge jag har på mig klockan (vilket jag vissa dagar har gjort från tidig morgon till sen kväll) så har den fungerat perfekt. När jag ställer undan klockan (som när jag går till sängs eller använder ett annat ur för en stund) så kör 0-läget ihop sig och resterande lägen blir felaktiga. Så jag måste nollställa klockan varje gång jag ska använda den.För övrigt så har jag ett problem med klockan: det finns ett läge ("mode") som heter "0" där man ska se till att samtliga visare pekar på 12 för att resterande lägen ska fungera korrekt. Av någon anledning så hoppar klockan till en till synes slumpmässig position i detta 0-läge cirka 1-2 gånger per dag, vilket gör att tiden, timern, alarmet, och kronografen inte längre fungerar som de ska. Så fort jag går in i "0"-läget och nollställer alla visarna så fungerar alla komplikationer igen. Som ni kan haja är det lite trist att behöva gå in och nollställa detta läge på daglig basis.
Ni som är duktiga på kvartsklockor - är det någon som har någon aning om vad detta kan bero på? När allt är nollställt i läge 0 så borde ju visarna rimligen stanna där längre än bara en halv dag. Tack på förhand!
Det låter snarare som du har jordfel. Kan vara något spröt som ska jorda mot baklocket. Då du bär den kanske det trycks mot handleden och jordar, då du tar av den glappar det.Grabbar, jag har undersökt saken närmare och nu har jag insett sambandet. Klockan slutar fungera när jag tar av den från handleden. Så länge jag har på mig klockan (vilket jag vissa dagar har gjort från tidig morgon till sen kväll) så har den fungerat perfekt. När jag ställer undan klockan (som när jag går till sängs eller använder ett annat ur för en stund) så kör 0-läget ihop sig och resterande lägen blir felaktiga. Så jag måste nollställa klockan varje gång jag ska använda den.
Klockan uppför sig alltså mer eller mindre som en automatisk klocka eller en Seiko Kinetic! Hur i hela friden är detta möjligt för ett vanligt kvartsur?
Enkel uppgift för en urmakare att montera bort sekundvisaren helt eller kommer det se knäppt ut?Det finns 2 parametrar som avgör i stor grad.
Den ena är själva monteringen av visarna och den andra tekniken som används.
Är visarna lite felmonterade ifrån början kommer inget ändras över tid. Då måste dom monteras om.
Sedan har vi tekniken. Som kugghjul är utformade finns ett naturligt ”glapp” mellan tänderna, det gör att visaren har ett visst spel när den stannat Innan nästa förflyttning. Det spelet kan man försöka tygla med olika tekniker, exempelvis en broms i två steg som på GS 9f. Omega utvecklade tillsammans med ETA en slags magnetbroms som skulle se till att dreven var så stilla som möjligt efter förflyttning.
Man kan även som @dzlDave påpekar använda en teknik där en motor direktdriver varje visare.
Billigare urverk kan förstås vara tillverkade med större toleranser och sämre delar, typ köksklockor med plastdrev som slits väldigt fort. Även om du hittar en PRX som slår på alla index kan alltså tyngdlagen i vissa lägen göra att visaren stannar i det bakre glappet av kuggspelet i vissa lägen, och i det främre i andra. I slutändan kommer den dock göra 60 steg över minuten och alltså hålla tiden. Missar den alla index på samma vis kan du flytta visarna för att träffa bättre, men tekniken är vad den är.
Då det gäller direktdrivna urverk är det alltså mer monteringen som avgör än tekniken.Vilken teknik som används i Dolce beror på vilken modell du tittat på. I princip alla radiosynkade urverk har direktdrivna visare och slår perfekt.
50%? Vad tycker du om den hittills? Har varit sugen på Liminox rätt länge men hört lite blandat om kvaliteten men det kanske mest handlat om handhavandefel.Vad vankas i påsen, en ny ubercool Luminox, fn 50% på allt i butiken, kunde ej låta bli
Enkelt ja antagligen. Både att montera om och av. Det finns ju täckbrickor om man tycker det lämnar för stort hål när visarröret är naket. Frågan är om det är värt besväret? Dels finns det ju klockor utan sekundvisare ifrån början, sedan undrar man ibland om det inte är en psykolog man behöver och inte en urmakare. Vi tenderar att få OCD över de mest bisarra sakerna iblandEnkel uppgift för en urmakare att montera bort sekundvisaren helt eller kommer det se knäppt ut?
Tack för input! Är det i så fall något som är enkelt att åtgärda?Det låter snarare som du har jordfel. Kan vara något spröt som ska jorda mot baklocket. Då du bär den kanske det trycks mot handleden och jordar, då du tar av den glappar det.