• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Urtyp

Audemars
Mina små reflektioner efter en veckas ägande
IMG_9820.jpeg

PRX Digital 35mm.
Om den första kvartsmodellen i 40mm kändes lite för stor i sitt utförande, och 35mm modellen kanske kändes liite för liten för många (jag skulle säga retroperfekt) så är 35mm helt naturlig på digitalaren. Jag önskar varken fler eller färre millimetrar någonstans (utom möjligen färre på höjden ;) ). Det är något med den väldigt rena urtavlan utan text som gör att det inte riktigt känns som man bär en digitalklocka... Jag är på något sett van att se alla tekniska möjligheter utskrivna överallt på glaset. Känslan kan nästan liknas med när man ser baklucketexten på exempelvis en Mercedez, en mindre novell i stil med "C200 4-matic Cdi Kompressor Diesel", men nu står det bara C55 och man vet att det är en AMG ;)
PRX är ingen AMG, det är bara en PRX ;)
Klockan och känslan bjuder alltså på något lite annorlunda om man är van vid vanliga digitalklockor. Detta har jag bestämt mig för att tycka är bra ;)
Den har alla funktioner jag tycker jag behöver till vardags, och jag skulle också kategorisera den som en vardagsklocka. Den har ett användarvänligt gränssnitt som går fort att lära sig, ställa tiden, datum, larm osv.
Det finns dock några små saker jag tycker stör lite då man använder funktionerna.
Det visas alltid vilken funktion man är inne i med små bokstäver ovanför siffrorna (exempelvis T1 för hem tid, T2 för en andra tidzon, LAPtime, Timer, Al, Date... Detta är bra.
Då man befinner sig i T1 kan man trycka kort på den övre högra knappen för att visa datum. Dag/månad/år tillsammans med veckodag som även syns konstant tillsammans med T1 och T2 visas. Det blinkar en liten text för DATE innan det automatiskt går tillbaka till tidvisning efter 5 sek. Också bra. Vill man se datumet en längre tid kan man trycka en gång till på knappen innan datumet övergår i tidvisning, då slutar DATE blinka och visas istället konstant.
För att återgå till tidsvisning måste man nu stega sig till tidvisning med den vänstra funktionsväljarknappen. Det finns alltså ingen "återgå" funktion. Detsamma gäller om man använder någon av tidtagningsfunktionerna. Lite små bökigt att alltid stega sig fram genom återstående funktioner tycker jag. Mindre bra. Datumvisningen är också formaterad som tidvisningen, typ 07 09 23 Året visas alltså med mindre siffror? Varken bra eller dåligt, men inte vackert, och kan ibland förvirra om klockan råkar vara i närheten av datumet.
Den vänstra knappen är både lampknapp och funktionsväljare. Ett bestämt lite längre tryck tänder lampan i 5 sek medans ett kortare tryck stegar fram i funktionerna. Om lampan är tänd och man trycker på valfri knapp medans den är tänd förlängs tiden med 5sek vid varje tryck. Smart tänkt. Tyvärr händer det lätt att man råkar stega mellan funktionerna istället för att tända lampan om man inte trycker på rätt sätt. Mindre bra och lite störande om man exempelvis bara vill tända lampan för att se tiden, men nu hamnat på T2 och måste stega sig igenom hela funktionslistan :bored:. Lampan borde helt enkelt fått en egen knapp.
Spontant tycker jag det känns som samma PRX som den analoga, men med fler funktioner och med digital tidvisning. En lite ovan känsla ifrån en digitalklocka :)
Bra skrivet. Min reflektion är att den är oerhört sober i sin design. Förmodligen den mest "dressiga" klocka jag äger. Trots det funkar den till det mesta, kanske för att den är digital? Jag får "Men in Black" vibbar.

En annan sak som gör mig riktigt glad är att jag med min OCD nu kan köra 24H visning utan att få frispel på att första siffran "2" är hoptryckt (som hos tex Casio's digitala ur). 😋
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Bra review! Tycker den ser riktigt trevlig ut!
Fattar vad du menar med att behöva klicka sig runt och inte kunna ”backa”, det är väl dock samma grej på de flesta digitala klockor som inte styr funktionerna med en krona (typ Aerospace eller X-33). Eller tar jag fel där?
På G-shock square av modernare snitt går det bra att hålla in mode-knappen en längre stund så hoppar den tillbaka till ursprunglig tidvisning.
 

Ekebeke

Breitling
Hej! Ny på forumet och även klock intresset. Jag är på jakt efter min första "ordentliga" klocka och har velat mellan mekaniskt och quartz men har landat i att det nog blir quartz. Klockan jag är mest inne på är seikos sne589 med v157 solar då jag tycker att den var smäcker och trevlig på armen. Är detta rätt bra urverk? Jag är helt novis på detta och jag vill ha en klocka som jag kan ha länge som ska tåla att vara med i vardagen och som gärna ska gå att laga, kan man serva quartz ur på samma sätt som mekaniska?

Tack på förhand och ber om ursäkt för lite spretig frågeställning.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej! Ny på forumet och även klock intresset. Jag är på jakt efter min första "ordentliga" klocka och har velat mellan mekaniskt och quartz men har landat i att det nog blir quartz. Klockan jag är mest inne på är seikos sne589 med v157 solar då jag tycker att den var smäcker och trevlig på armen. Är detta rätt bra urverk? Jag är helt novis på detta och jag vill ha en klocka som jag kan ha länge som ska tåla att vara med i vardagen och som gärna ska gå att laga, kan man serva quartz ur på samma sätt som mekaniska?

Tack på förhand och ber om ursäkt för lite spretig frågeställning.
Nr1. Klockan du tittar på ÄR en tålig dykmodell, den kommer klara en sportig vardag för de allra flesta.
Nr2. Soldrift betyder inte alltid att man aldrig behöver byta "batteri". Batteriet är ett uppladdningsbart batteri som laddas av solen, det har oftast också en livslängd, men den brukar vara 10+ år på Seiko. Dessa uppladdningsbara batterier är bara marginellt dyrare än ett vanligt att byta.
Nr3. Kvartsklockor servas generellt inte alls. Då man byter batteri brukar man även göra en trycktest för att se att klockan håller vad den lovar. Gör den inte det byter man packningarna och eventuellt kronan eftersom den också har packningar. Skulle urverket gå sönder brukar man generellt byta hela urverket. Att äga en kvartsklocka är oftast ett både bekymmersfritt och billigt ägande. Köper du en kvartsklocka ny idag ska du inte bli förvånad om den överlever dig :)
det man bör tänka på då man skaffar en soldriven klocka är dock att faktiskt ge den sol/ljus. Det uppladdningsbara batteriet slits fortare och kan dö i förtid om det inte hålls laddat
Välkommen :)
 
Senast ändrad:

Ekebeke

Breitling
Tack för det utförliga svaret👍 Att batteriet inte håller för alltid är jag med på men håller det runt tio år så är ju det riktigt bra🙂 Hur länge brukar batteriet hålla i en vanlig quartz med bara ur och kalender?
Har du något annat märke/modell du skulle rekomendera med pålitligt ur? Det jag lockas utav med Seiko är att dem bygger sinna egna urverk om jag har förstått det rätt. Finns det fler märken i prisklassen kring 6000 som gör det?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tack för det utförliga svaret👍 Att batteriet inte håller för alltid är jag med på men håller det runt tio år så är ju det riktigt bra🙂 Hur länge brukar batteriet hålla i en vanlig quartz med bara ur och kalender?
Har du något annat märke/modell du skulle rekomendera med pålitligt ur? Det jag lockas utav med Seiko är att dem bygger sinna egna urverk om jag har förstått det rätt. Finns det fler märken i prisklassen kring 6000 som gör det?
Vanliga utbytbara knppceller i icke-soldrivna kvartsverk håller normalt i 2-3 år, lite beroende på klockans funktion och hur den används. Jag har råkat dra ur batteriet i förtid hos en Certina-kronograf genom att glömma att stoppa kronografen innan jag lämnade klockan i ett skåp i någon månad.

Citizen, Certina och Tissot är exempel på klockmärken som gör egna kvartsurverk. De två sistnämnda tar mycket urverksteknik från sitt systerbolag ETA, men det primära syftet med det bolaget är ju att förse koncernens märken med urverksteknik, så jag betraktar det som tillräckligt mycket eget urverk i detta sammanhang.

Certina har flera modeller med ett väldigt noggrant urverk benämnt Precidrive, som jag tycker är häftigt.

@BarbaBaba, som du ställde frågan till, är den verkliga gurun på området och han kan säkert ge fler tips. Jag bara råkade skjuta in ett svar före honom...
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för det utförliga svaret👍 Att batteriet inte håller för alltid är jag med på men håller det runt tio år så är ju det riktigt bra🙂 Hur länge brukar batteriet hålla i en vanlig quartz med bara ur och kalender?
Har du något annat märke/modell du skulle rekomendera med pålitligt ur? Det jag lockas utav med Seiko är att dem bygger sinna egna urverk om jag har förstått det rätt. Finns det fler märken i prisklassen kring 6000 som gör det?
Som @Quark sade brukar det ligga någonstans mellan 2-7 år beroende på urverk och komplikationer. Jag har väl en liten extra vurm för Citizen… Deras senaste Eco-drive urverk laddar inte bara batteriet av ljus, dom drivs även av ljuset. Det betyder alltså att batteriet bara driver då ljuset inte är tillräckligt. Citizen har till och med gått så långt att dom säger ”without ever replacing batteries.
IMG_0116.png

Just då det gäller kvartsverk, och soldrivet i synnerhet, har Citizen det bredaste utbudet. Jag gillar också deras titan och ytbehandling som är ruskigt bra. Som med det mesta är smaken som baken, och pratar man kvartsklockor som hamnar i den prisklassen du tittar på är det mesta av god kvalite, man kan inte gå helt fel 😉
 

Ekebeke

Breitling
Vanliga utbytbara knppceller i icke-soldrivna kvartsverk håller normalt i 2-3 år, lite beroende på klockans funktion och hur den används. Jag har råkat dra ur batteriet i förtid hos en Certina-kronograf genom att glömma att stoppa kronografen innan jag lämnade klockan i ett skåp i någon månad.

Citizen, Certina och Tissot är exempel på klockmärken som gör egna kvartsurverk. De två sistnämnda tar mycket urverksteknik från sitt systerbolag ETA, men det primära syftet med det bolaget är ju att förse koncernens märken med urverksteknik, så jag betraktar det som tillräckligt mycket eget urverk i detta sammanhang.

Certina har flera modeller med ett väldigt noggrant urverk benämnt Precidrive, som jag tycker är häftigt.

@BarbaBaba, som du ställde frågan till, är den verkliga gurun på området och han kan säkert ge fler tips. Jag bara råkade skjuta in ett svar före honom...
Tack! Certinas precidrive får jag kolla närmare på då det låter ju spännande, Jag var igentligen inte alls intresserad utav kvartsur från början men ju mer man läser ju häftigare tycker jag det är att man kan hålla sån noggranhet som dem gör.
 

Ekebeke

Breitling
Som @Quark sade brukar det ligga någonstans mellan 2-7 år beroende på urverk och komplikationer. Jag har väl en liten extra vurm för Citizen… Deras senaste Eco-drive urverk laddar inte bara batteriet av ljus, dom drivs även av ljuset. Det betyder alltså att batteriet bara driver då ljuset inte är tillräckligt. Citizen har till och med gått så långt att dom säger ”without ever replacing batteries.
IMG_0116.png

Just då det gäller kvartsverk, och soldrivet i synnerhet, har Citizen det bredaste utbudet. Jag gillar också deras titan och ytbehandling som är ruskigt bra. Som med det mesta är smaken som baken, och pratar man kvartsklockor som hamnar i den prisklassen du tittar på är det mesta av god kvalite, man kan inte gå helt fel 😉
Det lät ju riktigt intressant med. Citizen är ett märke jag knappt har kollat på så det får bli kvällens nöje🙂 Tack för input angående prisklassen med skönt att veta👍😄
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det lät ju riktigt intressant med. Citizen är ett märke jag knappt har kollat på så det får bli kvällens nöje🙂 Tack för input angående prisklassen med skönt att veta👍😄
Ja just det, du pratade om att bygga sitt eget urverk… Det gör Citizen givetvis också. Och precis som Grand Seiko som odlar sina egna kvartskristaller, gör även Citizen det (utan att marknadsföra det dock). Citizen är världens största leverantör av urverk, då heter urverken Miyota och sitter i allt ifrån klockor till microugnar och bilar och alla tänkbara maskiner. Jag misstänker att Seiko precis som Citizen även gör alla maskiner som gör alla delar. Vill man ha ”inhouse” är Citizen och Seiko säkra kort, även om dom har montering och tillverkning utanför Japan på vissa modeller och delar
 
Topp