• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

FreakyLeo

Pandion
2-Faktor
Jag har haft en fundering kring utvecklingen av kvartklockor, och i synnerhet när man skulle säga att urverken var som bäst?
Och förstås vilka som står sig än idag...
Under 1970 talet hände ju sjukt mycket. Många urverk som såg dagens ljus. Alla digitalare, kampen om tunnast, kampen om bäst tidshållning osv. Under 1980 talet var det mycket fokus på att ha en välfylld katalog med många modeller samtidigt som man börjat komma på hur det kunde produceras till lägre pris (bättre marginaler). Det var väl även då plastklockor kom på allvar? Många konstiga samarbeten dök upp (typ Seiko och Playboy). 1990 talet kanske egentligen var ganska sansat? Samtidigt var det mellan 1990-2000 många av dagens finkvartsare föddes. Jag tänker främst på GS och The Citizen bla.
Personligen ser jag gärna tillbaka på just ´80-´90 talet med de modesta storlekarna, tunna boetterna och ibland galna designerna, med glädje. Men var/är dom peaken av urverk? Står dom sig än idag?
Har tråden några tankar?
Jag personligen tycker att typ 78-83 var när kvartsen var som bäst. Mycket skoj som kom då som du skriver, extrem precision blev vanligare, det skulle göras så tunt, så exakt och så många funktioner som möjligt. Känns lite som att det var ingenjörernas tidsålder. Tiden innan var uppfinnarnas och tiden efter var revisorernas.

Hade en liten tråd förut där jag touchade ämnet, och jag tycker fortfarande samma :)
https://klocksnack.se/threads/den-pyttelilla-tråden-om-digitalt-seikomögel-73-83.96341/
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Absolut, är ett tag kvar av mars, men jag återkommer👍
Kämpa! ..jag kan - rent hypotetiskt - ha en del pengar på att du ska klara hela mars 🙄

Quartz för topic
E99EDBB0-259A-48E3-A585-0533A7C44477.jpeg
 
Topp