• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Oron

Silver
IMG_9235.jpeg


Jaha, då var det dax att prova en sån här😀 Har nog tyckt att den varit för stor med sina 44mm. Tur att det kom en babyvariant på nätta 43mm….
Hur som helst trevlig klocka med bra prestanda för kaffepengar!
 

Oron

Silver
Tog ett par bilder på min One. När en femkrona är lika tjock som din klocka. 🤏🏽 Länken är i en klass för sig. Se även hur visarna har olika finish halva/halva för ökad kontrast. Önskar att jag kunde fånga urtavlans glitter i vissa ljus.
1000027497.jpg

1000027498.jpg
1000027503.jpg
1000027502.jpg
1000027499.jpg
1000027501.jpg
1000027500.jpg
1000027504.jpg
Kan bara instämma den klockan är ljuvlig. Fina bilder!
 

LANGEN

Silver
Pledge Member
Tog ett par bilder på min One. När en femkrona är lika tjock som din klocka. 🤏🏽 Länken är i en klass för sig. Se även hur visarna har olika finish halva/halva för ökad kontrast. Önskar att jag kunde fånga urtavlans glitter i vissa ljus.
1000027497.jpg

1000027498.jpg
1000027503.jpg
1000027502.jpg
1000027499.jpg
1000027501.jpg
1000027500.jpg
1000027504.jpg

1000027516.jpg
Fasiken vad den där är najs!!!
 

-RI-

Diamant
2-Faktor
Fasiken vad den där är najs!!!
Jag är supernöjd. Den har liksom gått mig lite förbi tills nyligen. Nu när jag är mer införstådd i tillverkningen av klockan och hur mycket jobb det ligger bakom den så uppskattar jag den på ett helt annat sätt. Jag menar det byggdes en robot som i sin tur skulle bygga en mindre robot som i sin tur kunde tillverka vissa delar till klockan, vad jag förstått det som. Bara det är coolt 😅
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Citizen 4-212321, från 1981. Den här har inte längre beteckningen Crystron, och har intressant nog inte daghjul med kanji utan kinesiska tecken. Kanske avsedd för Hong Kong?

IMG_2958.jpeg
Det finns en Crystron-tråd här på forumet. Där nämns att namnet upphörde 1978 om man ska tro författaren…
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Jag har en Crystron från oktober 1980, så i slutet av 1980 eller under 1981. Har för mig att jag sett Crystron divers från 1981.
lite roligt att han i inledningen säger -1978 men vid post #22 är framme vid 1981. Oavsett kul läsning för alla Medborgare :)
 

Bezelman

Guld
2-Faktor
Precis. Den texten jag tänkte på beskrev ett förfarande där samma kraft användes som hela sträckan skulle ta, men att den stannar på vägen för att anti-skak funktionen bara skulle behöva hantera halva kraften. Här beskrivs det snarare att full kraft används 2 ggr för att orka flytta de tunga visarna. Jag får nog utgå ifrån att den faktiskt gör två hopp med full kraft som Seiko beskriver (även om det kan vara en förenklad förklaring) eftersom 9f är ganska batterislukande med sina 3år
Tvåstegandet är nog endast kopplat till att orka driva tunga visare medan backlash mackapären är just för att slippa fladdret och underlätta för att konstant träffa index. Coolt att dom anstränger sig så för saker som dom flesta inte 1 vet om och 2 skiter i 😁
 

-RI-

Diamant
2-Faktor
Nu fattas det bara en Citizen Chronomaster, synd att vi inte har någon Sv återförsäljare. Hade varit så kul att kunna gå in i en butik och klämma på hemmaplan.

Har haft ett helt gäng GS, flera 9f. Annars vore ju det ett alternativ men det är dock något med Chronomaster som tilltalar mig mer just nu.

Denna vore inte helt fel, snacka om vacker klocka! 😍
1000027461.jpg
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Nu fattas det bara en Citizen Chronomaster, synd att vi inte har någon Sv återförsäljare. Hade varit så kul att kunna gå in i en butik och klämma på hemmaplan.

Har haft ett helt gäng GS, flera 9f. Annars vore ju det ett alternativ men det är dock något med Chronomaster som tilltalar mig mer just nu.

Denna vore inte helt fel, snacka om vacker klocka! 😍
1000027461.jpg
The Citizen / Chronomaster är löjligt användarvänliga, nästan som Astron 😉
 
Topp