• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Nyfiken. Gillar stilen men kan inget om Credor. Vilka mått? Smalnar länken av? Prisläge? Produktionsår? Finns det flera tavlor?
Modellen heter Signo GCAZ 057. Nätt och trevlig att bära. 35mm och 8mm hög. Länken är integrerad och går inte att byta mot band. 20/17
Var i produktion till nyligen vad jag vet, kostade ny runt 20k i Japan
*den fanns/finns i några varierande tavlor, men alla i det ljusa spannet vad jag kunnat hitta. Finns några 2-t varianter. Urverk 8J86 med individuell timvisare och 3 års batteritid
Ut och googla :)
 
Senast ändrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Idag bär jag svart tavlad GS, men för referens får den sitta på bredvid min Credor
IMG_0692.jpeg

35mm bredvid 37mm sbgx261
IMG_0693.jpeg

8mm vs 10mm Även rundade kanter bidrar till en slimmad upplevelse.
IMG_0694.jpeg

Samma typ av låsvariant som GS
 

Psykel

Patek
Modellen heter Signo GCAZ 057. Nätt och trevlig att bära. 35mm och 8mm hög. Länken är integrerad och går inte att byta mot band. 20/17
Var i produktion till nyligen vad jag vet, kostade ny runt 20k i Japan
*den fanns/finns i några varierande tavlor, men alla i det ljusa spannet vad jag kunnat hitta. Finns några 2-t varianter. Urverk 8J86 med individuell timvisare och 3 års batteritid
Ut och googla :)
Tack för rapport åt @Senpai.
Kan tillägga att den fortfarande. Här är den på Credors hemsida:
Finns som sagt i tvåton också, samt båda varianterna i en dammodell på 30mm.
Min är från 2011, för övrigt.
 

martaSM30

Audemars
Några av mina 80-tals quartzare hade sammankomst i morse och hälsade senaste tillskottet välkommen: en Omega Sesmaster Polaris!
IMG_7060.jpeg

Den kom utan så värst mycket info men borde vara ref. 796.1022 vilket ska ha ett cal 1460 verk i sig. Hittar ingen info alls om det 🤷🏼‍♀️ men gissar att det är någon ETA-baserad historia. Roligt är iaf att den har sekundvisare; dam-Polarisarna verkar ha kommit både som två- och trehandade.

Jag tycker det är bland de mest klockmysigaste att ha en sekundvisare som tickar en gång per sekund.

IMG_7064.jpeg

Svårt att se men sekundvisaren är guldfärgad längst ut på spetsen. Fint!
 
Senast ändrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Några av mina 80-tals quartzare hade sammankomst i morse och hälsade välkommen senaste tillskottet: en Omega Sesmaster Polaris!
IMG_7060.jpeg

Den kom utan så värst mycket info men borde vara ref. 796.1022 vilket ska ha ett cal 1460 verk i sig. Hittar ingen info alls om det 🤷🏼‍♀️ men gissar att det är någon ETA-baserad historia. Roligt är iaf att den har sekundvisare; dam-Polarisarna verkar ha kommit både som två- och trehandade.

Jag tycker det är bland de mest klockmysigaste att ha en sekundvisare som tickar en gång per sekund.

IMG_7064.jpeg

Svårt att se men sekundvisaren är guldfärgad längst ut på spetsen. Fint!
Grymt fin, grattis! :)
Jag tror Polarisen har ett ETA 980.103 under huven
ETA har gjort många urverk på beställning av både Omega och Longines genom åren. Oftast har urverken Omega och deras namn på kalibern tillsammans med ETAs nummer någon stans. I detta fall alltså Omega 1460 + ETA 980.103. Du får ta en kik då det är batteribyte nästa gång.
1716884165208.png

Samtidigt kan den alltså ha ett urverk utan Omegas logo om det blivit bytt någon gång, helt ok eftersom det är "rätt" urverk.
Njut av din nya klassiker :)
 

martaSM30

Audemars
Grymt fin, grattis! :)
Jag tror Polarisen har ett ETA 980.103 under huven
ETA har gjort många urverk på beställning av både Omega och Longines genom åren. Oftast har urverken Omega och deras namn på kalibern tillsammans med ETAs nummer någon stans. I detta fall alltså Omega 1460 + ETA 980.103. Du får ta en kik då det är batteribyte nästa gång.
1716884165208.png

Samtidigt kan den alltså ha ett urverk utan Omegas logo om det blivit bytt någon gång, helt ok eftersom det är "rätt" urverk.
Njut av din nya klassiker :)
Tack!
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
Några av mina 80-tals quartzare hade sammankomst i morse och hälsade senaste tillskottet välkommen: en Omega Sesmaster Polaris!
IMG_7060.jpeg

Den kom utan så värst mycket info men borde vara ref. 796.1022 vilket ska ha ett cal 1460 verk i sig. Hittar ingen info alls om det 🤷🏼‍♀️ men gissar att det är någon ETA-baserad historia. Roligt är iaf att den har sekundvisare; dam-Polarisarna verkar ha kommit både som två- och trehandade.

Jag tycker det är bland de mest klockmysigaste att ha en sekundvisare som tickar en gång per sekund.

IMG_7064.jpeg

Svårt att se men sekundvisaren är guldfärgad längst ut på spetsen. Fint!

Kul. Med diamantindex är sekunden lite reflekterande på spetsen, som folie nästan.
Antar att spetsen ska smälta in i varje index.

IMG_9315.jpeg


Mycket svårt att få på bild
 

kuma-kun

Audemars
Nytt igår, Majesta från 86 med 9063 verk som inte är HAQ men inte långt ifrån med + - 20 s/år.
Verket ska vara tvin mode, inte tvin quartz, vilket jag inte vet vad det innebär och för lat för att för att förkovra mig.
29 mm bred utan krona och 7 mm tjock gör att den inte tar alltför stor plats på handleden.


59FBDF26-5D9E-42D9-BE55-FA72D7F806BD.jpeg


Nu har jag två vilket alltid är bra.

B126A312-3766-4E5A-B242-A42EAF0CB269.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nytt igår, Majesta från 86 med 9063 verk som inte är HAQ men inte långt ifrån med + - 20 s/år.
Verket ska vara tvin mode, inte tvin quartz, vilket jag inte vet vad det innebär och för lat för att för att förkovra mig.
29 mm bred utan krona och 7 mm tjock gör att den inte tar alltför stor plats på handleden.


59FBDF26-5D9E-42D9-BE55-FA72D7F806BD.jpeg


Nu har jag två vilket alltid är bra.

B126A312-3766-4E5A-B242-A42EAF0CB269.jpeg
Gott om delar i länken. Tar man bort segment eller är det sånt där justerbart ”spänne” man hakar fast i?
 

kuma-kun

Audemars
Gott om delar i länken. Tar man bort segment eller är det sånt där justerbart ”spänne” man hakar fast i?

Spänne man hakar fast i.
Jag gillar dom för det är sekundsnabbt att justera längden steglöst och utan verktyg.
Men en del tycker inte om dom alls och det för att det blir en liten svans över som ligger under länken.
Samma personer som gillar hemska natoband dessutom vilket är lite udda tycker jag.
Problemet med dom här länkarna är att om man råkar böja dom för mycket skadas dom och blir fula.

5816E51D-4D72-408D-8774-BC0FBCE3EF49.jpeg
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Spänne man hakar fast i.
Jag gillar dom för det är sekundsnabbt att justera längden steglöst och utan verktyg.
Men en del tycker inte om dom alls och det för att det blir en liten svans över som ligger under länken.
Samma personer som gillar hemska natoband dessutom vilket är lite udda tycker jag.
Problemet med dom här länkarna är att om man råkar böja dom för mycket skadas dom och blir fula.
Det låter som att du och jag har samma inställning till natoband :D
 
Topp