• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Eldor

Omega
Hur har dom tänkt att man ska använda tachymeter skalan på den där egentligen? 😅
Det är nog inte en tachymeterskala som är på den vridbara bezeln. Den är graderad från 0 till 360, så det ska nog föreställa kompassriktningar. Din fråga hur den ska användas är dock befogad. Troligtvis är den bara avsedd som dekoration. 😅
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
LGBTQuartz.

img_7607-jpeg.2537517
Swatch ❤️ vad säger datumhjulet?
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
IMG_0754.jpeg

Sbgx059 har överraskat mig på flera sätt. Dels tycker jag den kritvita tavlan passar till sommarens väder, något jag inte riktigt trodde innan. Den är ju närmast polar-vit… Dels upptäcker jag att läsbarheten är väldigt mycket bättre i jämförelse med champagnetavlan. Champagnetavlan har en lyxigare aura förstås, men den vita har verkligen växt hos mig 👌🏿😎
Men imorgon blir det nog sbgt med champagne 😉
 

martaSM30

Audemars
IMG_0754.jpeg

Sbgx059 har överraskat mig på flera sätt. Dels tycker jag den kritvita tavlan passar till sommarens väder, något jag inte riktigt trodde innan. Den är ju närmast polar-vit… Dels upptäcker jag att läsbarheten är väldigt mycket bättre i jämförelse med champagnetavlan. Champagnetavlan har en lyxigare aura förstås, men den vita har verkligen växt hos mig 👌🏿😎
Men imorgon blir det nog sbgt med champagne 😉
Tror jag sagt det innan men: om den vita funnits i butik när jag köpte min SBGX had what nog aldrig kunnat välja mellan dem. Vitt och stål är 👌🏼 tillsammans
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Vilka är era bästa tips på kvartsare upp till 10 kkr. Hit me!

Bilder uppmuntras såklart.
Varför är just 10K riktmärket? Det är enklare att komma med förslag om man först vet vilka komplikationer, material, prestanda osv som efterfrågas, för att sedan se vilka som finns inom budget.
 

KJS79

Cartier
2-Faktor
Varför är just 10K riktmärket? Det är enklare att komma med förslag om man först vet vilka komplikationer, material, prestanda osv som efterfrågas, för att sedan se vilka som finns inom budget.
Just nu var det mest tänkt för att se vilka kvartsare ni andra uppskattar som inte är direkt premium. Jag menar, en sådan fråga tenderar annars till att mest få svar med ett gäng GS eller Cartier och de har jag sett många gånger varför jag tycker det är spännande att se "bäst" upp till en lägre prisklass.

Men jag förstår din fråga, det är ju en rätt bred spec så att säga så därför kan jag väl avgränsa det ytterligare till att inte vara helt digitala eller dykare.
 

Psykel

Patek
Just nu var det mest tänkt för att se vilka kvartsare ni andra uppskattar som inte är direkt premium. Jag menar, en sådan fråga tenderar annars till att mest få svar med ett gäng GS eller Cartier och de har jag sett många gånger varför jag tycker det är spännande att se "bäst" upp till en lägre prisklass.

Men jag förstår din fråga, det är ju en rätt bred spec så att säga så därför kan jag väl avgränsa det ytterligare till att inte vara helt digitala eller dykare.
Tissot PRX 35 eller en beggad GS, skulle jag säga.
Alternativt nåt skoj vintage från 80-/90-tal, typ Eterna, Zenith, Baume & Mercier osv.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Just nu var det mest tänkt för att se vilka kvartsare ni andra uppskattar som inte är direkt premium. Jag menar, en sådan fråga tenderar annars till att mest få svar med ett gäng GS eller Cartier och de har jag sett många gånger varför jag tycker det är spännande att se "bäst" upp till en lägre prisklass.

Men jag förstår din fråga, det är ju en rätt bred spec så att säga så därför kan jag väl avgränsa det ytterligare till att inte vara helt digitala eller dykare.
Utbudet av ”premiumkvartsare” rent prismässigt är ganska begränsat, så du kan nog bläddra i tråden och se att de flesta som inte är de vanliga premiumtipsen (GS, The Citizen, Omega osv) faller inom din budget. Nästan alla Casio, väldigt många Citizen och Seiko. Certina och Tissot. Jag brukar alltid säga att Citizen är en av de bästa på att leverera nya klockor med bra prestanda i förhållande till pris. Du kan få en ecodrive med radiosynk, hårdhetsbehandlad titan, 10atm, tidtagning, larm och hela faderittan för långt under 10K. Personligen tycker jag dock oftast diskussioner där en budget sätter ramen tenderar att tappa fokus ifrån just vad man gillar med klockan
 
Topp