• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Jag tycker att den är fantastiskt rolig. Rasslig länk som passar tiden och designen är riktigt schysst. Det är ju inte i närheten så kvalitativ som en modern klocka men för tiden så var den riktigt bra. Man får se det för vad det är, en vintagediver. :)
Om jag förstått det rätt är det en ny klocka tillverkad av gamla delar som legat på hyllan? Bara en sån sak är ju kul, typ en NOS 70-80 talare :)

@BarbaBaba @MaBr
Tack för fina tips! One är tyvärr över budget i detta fallet men ska kolla upp Stiletto. D1 Milano såg grym ut på dina bilder, ska också undersökas närmare.
Hittar du en AR1110-11B så har du en riktigt cool tunnis
AR1110-11B-6T.jpg
Jag hittade inga bra bilder att sno, men den är riktigt stilig

Hej quartz-tråden! Jag är ute efter en ny klocka och behöver hjälp med inspiration på modeller utifrån en spec-lista. Tänkte fråga expertisen här i tråden istället för att lägga upp ytterligare en ny tråd. Kanske är den omöjlig, får se! Jag tänker mig iaf:

*Quartz (allra helst)
*Åt "sportstål"-hållet (dvs funkar på länk och läder, storlek mellan 38-41 mm, gärna någon typ av WR, tunn nog att gå under en skjortkrage, allsidig), dock inte nödvändigtvis supersportig.
*Ganska clean (inga kronografer, sub-sekunder eller liknande)
*Prisbild runt 5-7k (begagnad!)

Tar tacksamt emot tips, ha en bra kväll!
Kanske lite för sportig och stor (42 mm) men ett märke jag sneglat på är Alpina. Det är ju väldigt mycket story telling och mytbildning i klockbranschen har jag börjat förstå men dom ska ha varit bland dom första (1938) med vad vi nu kallar "sportstål" i form av Alpina 4. Fyran stod för att klockan skulle ha skydd mot 1 magnetism, 2 stötar, 3 vatten och 4 vara i stål.
AL-240NS4E6Bgood-720x960.jpg

AL-240NS4E6good-720x960.jpg

Finns det några tjusiga quartzare utan sekundvisare? (Ja, förutom de med digital visning då... :D ) Har för mig jag sett en Citizen Eco Drive med enbart tim- och minutvisare men kan inte hitta den igen. Borde finnas fler?
Inbillar mig att det ger en mer avslappad attityd till tid utan att behöva komma alltför mycket försent... ;)
Varför nöja dig med två när du kan få en! ;):D
slow-round-06-Swiss-one-hand-watch-Silver-dark-brown-1-600x600.jpg

https://se.slow-watches.com/

Kanske lite för sportig och stor (42 mm) men ett märke jag sneglat på är Alpina. Det är ju väldigt mycket story telling och mytbildning i klockbranschen har jag börjat förstå men dom ska ha varit bland dom första (1938) med vad vi nu kallar "sportstål" i form av Alpina 4. Fyran stod för att klockan skulle ha skydd mot 1 magnetism, 2 stötar, 3 vatten och 4 vara i stål.
AL-240NS4E6Bgood-720x960.jpg

AL-240NS4E6good-720x960.jpg
Den var inte alls dum, särskilt varianten med svart/grå tavla.

Senast ändrad:
Dubbelpostar bilden jag la in i @RicVin s fredagstråd. En riktig ”antiklocka” på dagens tema, klockor du gillar men bär alldeles för sällan...
0170614C-1545-47B0-9DA0-64F89B1C7A54.jpeg

Denna sitter på måndag-fredag. A660 kvarts, Citizen när dom är som trevligast. Med Citizens Cal.0.100 samt utvecklingen av A060 ecodrive i minne tror jag inte det dröjer innan det fasas ut och blir en samlarklassiker. Så det är hög tid att skaffa en, klockan som går i arv och som barnbarnen flashar till avundsjuka blickar i dagensvintage tråd på KS år 2060 :cigar:

https://klocksnack.se/threads/the-citizen-chronomaster-aq1010-54e.63824/
Hittade denna när jag kollade runt lite på säljes delen här på forumet. Har länge velat ha en high-end kvartsare men känner mig inte tillräckligt insatt för att kunna göra ett vettigt köp. Någon som har mer kunskaper om modellen? Är priset rimligt?
462FCD0B-8F7F-4FBB-8023-0591906C7657.png

På Sakurawatches kör dom en bra rea. 186300 jpy ifrån 27000 jpy är ju bra. +momsen och postens avgifter blir det nästan fullpris skickat till Sverige, så begpriset är väl ok?
Första generationen ecodrive HAQ med Power reserve på tavlan, smaksak men kanonbra urverk

462FCD0B-8F7F-4FBB-8023-0591906C7657.png

På Sakurawatches kör dom en bra rea. 186300 jpy ifrån 27000 jpy är ju bra. +momsen och postens avgifter blir det nästan fullpris skickat till Sverige, så begpriset är väl ok?
Första generationen ecodrive HAQ med Power reserve på tavlan, smaksak men kanonbra urverk

Tack för svar! Personligen tycker jag Power reserven på tavlan gör den lite roligare :)

Om man ska utgå från nypris måste man samtidigt ta hänsyn till hur väl modellen håller andrahandsvärdet. Att det är "halva nypris" betyder ju inte per automatik att det är ett bra pris för ett begagnad exemplar. Seiko Astron är ett lysande exempel på skev skillnad mellan nyvärde och begagnatvärde.

Om man ska utgå från nypris måste man samtidigt ta hänsyn till hur väl modellen håller andrahandsvärdet. Att det är "halva nypris" betyder ju inte per automatik att det är ett bra pris för ett begagnad exemplar. Seiko Astron är ett lysande exempel på skev skillnad mellan nyvärde och begagnatvärde.
Jag håller med om det du säger, under förutsättning att begagnatpriset är relevant av den anledningen att man någon gång tänkt sälja. Om du står i valet mellan att köpa en ny i butik eller en begagnad i nyskick är det en helt annan sak. Just Astron finns ju att köpa i hela världen medans The Citizen inte gör det. Jag tycker ebay eller Japanska sidor ger en mer rättvis prisbild än en flera år gammal privatannons. Säg att den som först köpte klockan ny betalade 30k, sålde den för 24k för att han tröttnade. Näste man köpte den för 24 och tyckte även han att ett tapp på ca 20% är rimligt, men den som köpte den av honom var duktig på att pruta och fick den för 15k... ja du förstår hur jag resonerar? Då tror spekulanter att den ska kosta 15k medans alla andra som finns till salu är första ägare som inte vill tappa mer än 20%. och därför ligger på 24k. Visst kan man ha 8k för en Citizen Chronomaster som riktpris, men då bör det finnas mer än en som referens och dessutom en som faktiskt är till salu. Men det är bara vad jag tycker, och jag tror det blir extremt svårt att hitta en Chronomaster med ecodrive för den summan idag, men jag ska absolut vara den första att gratulera om det inträffar (eller eventuellt köpa den med ytterligare lite prut av den som lyckas ;)).

738844D9-69EF-4366-AA35-F0C0225A547A.jpeg
2DF04653-BD1B-4638-95A0-02C3AFC772F6.jpeg
Har en Seiko Prospex Solar, c:a 1,5 år gammal. Legat i mörker 6 månader, stendöd!! Köpte en Solarcharger, som den legat i 10timmar. Stendöd! Chronografen funkar! Vad gör man, plockar ut batteriet och mäter effekten? Är det fullt utslag, måste det vara ngt med verket, eller ?!? Har läst att det inte är bra att de totalurladdar!

Senast ändrad:
738844D9-69EF-4366-AA35-F0C0225A547A.jpeg
2DF04653-BD1B-4638-95A0-02C3AFC772F6.jpeg
Har en Seiko Prosbex Solar, c:a 1,5 år gammal. Legat i mörker 6 månader, stendöd!! Köpte en Solarcharger, som den legat i 10timmar. Stendöd! Chronografen funkar! Vad gör man, plockar ut batteriet och mäter effekten? Är det fullt utslag, måste det vara ngt med verket, eller ?!? Har läst att det inte är bra att de totalurladdar!
Att det inte är bra att tömma helt har jag också hört någon säga, vet inte om det verkligen stämmer... Men i ditt fall skulle jag säga att du måste ladda betydligt längre. Har du handbok till din klocka? De Seiko eller Casio jag har kräver flera timmar, räkna med minst ett dygn under lampa, gärna mer. För att full ladda en Seiko Astron krävs 50h solljus (100.000lux) eller 420h under lampa med 3000lux. Hur många lux har din lampa?

Att det inte är bra att tömma helt har jag också hört någon säga, vet inte om det verkligen stämmer... Men i ditt fall skulle jag säga att du måste ladda betydligt längre. Har du handbok till din klocka? De Seiko eller Casio jag har kräver flera timmar, räkna med minst ett dygn under lampa, gärna mer. För att full ladda en Seiko Astron krävs 50h solljus (100.000lux) eller 420h under lampa med 3000lux. Hur många lux har din lampa?
Tack för svar! 40000lux, slog den i handflatan, då gick den igång!!! Skitglad, charmig klocka tung som en tegelsten!

Appropå quartz...
Att morfars gamla klocka som jag övertog 2013 hade batteriindikator när batteriet börjar ta slut hade jag ingen aning om. Märkte idag att sekundvisaren börjat hoppa 4 sekunder i taget! Batteriet höll i nästan 6 år :cigar::D
20190830_202548.jpg
Om du byter batteriet och bär den dagligen ska du se att den dessutom har väldigt bra tidshållning. Mina ligger på under 10spy vilket är smått fantastiskt utan termokompensation. :)

Tillbaka
Topp