Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja helt sant. Denna tappar/fortar inte många sekunder heller över flera månader.Om du byter batteriet och bär den dagligen ska du se att den dessutom har väldigt bra tidshållning. Mina ligger på under 10spy vilket är smått fantastiskt utan termokompensation.
Har alltid gillat den skarpt, framförallt för tidshållningen som ingen slagit hittills vad jag vet. Älskar automatur men 5spy är helt sinnessjukt, och perpetual calenderDubbelpostar bilden jag la in i @RicVin s fredagstråd. En riktig ”antiklocka” på dagens tema, klockor du gillar men bär alldeles för sällan...
Denna sitter på måndag-fredag. A660 kvarts, Citizen när dom är som trevligast. Med Citizens Cal.0.100 samt utvecklingen av A060 ecodrive i minne tror jag inte det dröjer innan det fasas ut och blir en samlarklassiker. Så det är hög tid att skaffa en, klockan som går i arv och som barnbarnen flashar till avundsjuka blickar i dagensvintage tråd på KS år 2060
Just denna heter AB9000-61E och är i stål. Den mäter 38mm och gör sig väldig bra på mina strax under 18cm tycker jagHar alltid gillat den skarpt, framförallt för tidshållningen som ingen slagit hittills vad jag vet. Älskar automatur men 5spy är helt sinnessjukt, och perpetual calender
Har alltid tyckt den varit för liten för mig men har börjat gå ner i storlek och känner alltmer sug. Det gäller alltså A660.
Haha, du får kika in i Citizen tråden, vi är några som fattat tycke för Chronomstern. Men visst, min lilla kvartett är trevlig och är ständigt nära att utökas till kvintettGoddamn, du verkar vara chronomastermannen här på forumet!
Den champagnefärgade var RIKTIGT fin
Fasen vad cool! Glasbaksida och allt!Äntligen kortat länken på denna så den blir användbar...
Voj voj, vilken stänkare Det är ju såå himla tråkigt att dom stora inte törs längre.Äntligen kortat länken på denna så den blir användbar...
@bbits är det någon av de senare i Laureto serien? Du får gärna sprida lite värdelöst vetande om den, har precis börjat läsa Guillou´s senaste (den andra dödssynden) som utspelar sig under tidigt ´80tal, så 2 ton ligger rätt i tiden just nu
Trippel i integrerade länkar och "octo"-form.
*** Girard Perregaux Laureato ref. 4266-3 *** Patek Philippe Nautilus ref. 3800 *** Audemars Piguet Royal Oak ref. 4100st ***
Glömde att ta bilder under tiden men här kommer lite bilder på urverket! Tyvärr startade inte den analoga delen men det kan bero på att det saknas en brygga som ska hålla fast det ena batteriet. Ska se om jag kan få tag på en sån och se om det hjälper.Var inte blyg för att fota urverket och posta under proceduren, alltid lär man sig något
Har Sea King själv och kan bara säga att den är grymmmmmmmMed risk för att vara i fel tråd, men jag tänker att de är här kvartsexpertisen finns!
Jag behöver lite hjälp/smakråd; jag står som en ko mellan två hötappar; eller rättare sagt mellan två klockor, som båda tilltalar mig på sitt sätt.
Kraven jag har är inte så mycket mer än att det ska vara svart, helmetall och exakt, samt med god läsbarhet. Gärna något lite eget på tekniska sidan också (Spring drive hade funkat finfint om priset var lite överkomligare...)
Vad tycker ni och varför? Eller har jag missat någon klocka som jag också borde ha i tankarna?
Bulova Sea King:
För:
Svepande (nästan) sekundvisare och enligt utsago ruskigt exakt. Vridring
Emot:
Batteri som behöver bytas, bara datum. Omöjligen lika tålig som en G-Shock
Metal G-Shock
För:
Borde tåla allt och lite till iåmed metallen. Fylld av funktioner, Solcell. Teoretiskt sett exaktast (med radiosynk)
Emot:
Orolig för läsbarheten på den negativa displayen. Inte lika exakt utan radiosynk
Toksnygg! Kolfiber eller titan? Kombinationen av siffror (nästan) hela varvet runt men inte ring med 24-timmars tryckt på undersidan glaset är ju ganska precis exakt så jag önskar att den ska se ut
Lite Victorinox INOX på Isofrane i höstsolen.
Tackar! Det är en kolfiber, limited edition ref 241858. Blev en favorit hos mig med. Gillar mönstret på tavlan.Toksnygg! Kolfiber eller titan? Kombinationen av siffror (nästan) hela varvet runt men inte ring med 24-timmars tryckt på undersidan glaset är ju ganska precis exakt så jag önskar att den ska se ut
En klocka som alltid är redo och alltid har rätt tid är Oceanus OCW-S100. Snygg, lagom stor, perfekt att ha till hands. Tillräckligt billig att man inte gråter (alltför mycket) om det blir en repa...Hur tänker ni gällande "extraklockor" och quarts.
Har en klocka jag använder mer eller mindre dagligen. Men skulle även önska att ha någon man inte är lika rädd om så att säga. Fördel eller nackdel att spana in quarts? Tanken är enbart att den ska funka till casual klädsel, så inget dressad.
Den var faktiskt riktigt schysst. Fanns ett par trevliga kombinationer. Har i dagsläget 3 parfymklockor som rotation. Och det hade nog vart trevligare med något liknande de båda du tog upp! Tack för bra förslag!En klocka som alltid är redo och alltid har rätt tid är Oceanus OCW-S100. Snygg, lagom stor, perfekt att ha till hands. Tillräckligt billig att man inte gråter (alltför mycket) om det blir en repa...
Annars är Longines VHP ett bra alternativ också.
Snyggt!Glömde att ta bilder under tiden men här kommer lite bilder på urverket! Tyvärr startade inte den analoga delen men det kan bero på att det saknas en brygga som ska hålla fast det ena batteriet. Ska se om jag kan få tag på en sån och se om det hjälper.
Att byta batterierna var superenkelt, bara att klicka loss bryggan genom att skjuta den lite åt sidan och sen plocka av den. Man ska bara vara försiktig så att man inte slarvar bort den lilla fjädern som syns tydligast på sista bilden.
Finns fler fina oceanus Detta är min oc-108Den var faktiskt riktigt schysst. Fanns ett par trevliga kombinationer. Har i dagsläget 3 parfymklockor som rotation. Och det hade nog vart trevligare med något liknande de båda du tog upp! Tack för bra förslag!
Har redan fått hem en brygga från @rogart-63 men tack för erbjudandet. Ja, fjädern har vi konstaterat att den sitter fel så jag ska flytta den och då fungerar förhoppningsvis larmet för det är helt tyst nu.Snyggt!
Har nog en sådan där brygga till övers, om du skulle behöva. Fjädern ser ut att sitta på fel ställe på sista bilden btw.
Nu kanske jag misstolkar lite vad du skriver/eller menar. Men först skulle jag säga så här, det finns ju inga nackdelar alls med kvarts i sig, möjligen att om det finns en mekanisk like är den oftast i lite bättre finish. Finns inte det är det bara fördel kvarts Sen blev jag konfunderad... Du har en du bär dagligen (vilket brukar betyda något av en "beater" eller "edc") men du vill ha tips på något ledigt man inte behöver vara rädd om? Och den du bär dagligen är en av tre "parfymklockor"? Om du lägger en budget och kanske en klocka vars stil du tänker dig får du säkert bra förslagHur tänker ni gällande "extraklockor" och quarts.
Har en klocka jag använder mer eller mindre dagligen. Men skulle även önska att ha någon man inte är lika rädd om så att säga. Fördel eller nackdel att spana in quarts? Tanken är enbart att den ska funka till casual klädsel, så inget dressad.
Riktigt schysst! Har dock rätt tunna handleder och den där ser hyfsat stor ut. Har vant mig med min 36mm DJ nu, så kommer troligen bli runt den size.Finns fler fina oceanus Detta är min oc-108
Longines VHP har kommit i 36mm, verkar kunna funka även på herrar även om den ligger lanserad som dam. Men vad hände ifrån parfym till DJ?Riktigt schysst! Har dock rätt tunna handleder och den där ser hyfsat stor ut. Har vant mig med min 36mm DJ nu, så kommer troligen bli runt den size.
Jag uttryckte mig lite dåligt märker jag. Den jag har dagligen är en DJ, passar utmärkt till jobbet(kostym). Däremot hade jag önskat att även ha någon trevlig som man inte behöver vara lika "rädd" om på helgerna. Så mer av en helgbeater(om det låter logiskt). Oklar frågeställning från min sida känner jag.Nu kanske jag misstolkar lite vad du skriver/eller menar. Men först skulle jag säga så här, det finns ju inga nackdelar alls med kvarts i sig, möjligen att om det finns en mekanisk like är den oftast i lite bättre finish. Finns inte det är det bara fördel kvarts Sen blev jag konfunderad... Du har en du bär dagligen (vilket brukar betyda något av en "beater" eller "edc") men du vill ha tips på något ledigt man inte behöver vara rädd om? Och den du bär dagligen är en av tre "parfymklockor"? Om du lägger en budget och kanske en klocka vars stil du tänker dig får du säkert bra förslag