• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Faaast det är ju en helt annan sak. Här gillar vi quartz ;) Men fattar. Jag har börjat snegla på en mekanisk klocka men vill då ha handjagad så det verkligen blir en manuell känsla och något jag måste ställa in och sköta. Kanske knäppt men vi är ju alla olika. Men är det quartz vill jag ha precision och så lite "hands on" som möjligt. Förutom när man ska fippla med någon rolig funktion... :D
Jo det är klart att man blir ju bortskämd om man bara kör quartz. Och visst... Jag har en G-shock 6-bands som ju är helt set and forget o visst är det skönt!

Datumen blir som dom blir på mina om dom ligger någras dagar. Använder oftast en utan datum för att slippa irritera mig på det.
Jag gillar no date men tyvärr är ju det ovanligt så alla mina automater har datum tyvärr. Och jag klarar inte att köpa klockor som håller tiden bra o samtidigt går två dagar fel... Så datum måste vara rätt! :)

Jag gillar no date men tyvärr är ju det ovanligt så alla mina automater har datum tyvärr. Och jag klarar inte att köpa klockor som håller tiden bra o samtidigt går två dagar fel... Så datum måste vara rätt! :)
Nää, skärp dig nu. Finns ju mängder av grymma automatklockor utan datum! OP, sub no date, Tudor BB, pannor osv ;)
On topic, kvarts är gött.

Tick-Tock

20190823_182127-01.jpeg

Nää, skärp dig nu. Finns ju mängder av grymma automatklockor utan datum! OP, sub no date, Tudor BB, pannor osv ;)
On topic, kvarts är gött.
Jo jag har haft ett par utan också men tyvärr ändå klart vanligast med datum. För mig ger datum nära noll mervärde faktiskt o ändå stör det mig om det står fel :(

Hej quartz-tråden! Jag är ute efter en ny klocka och behöver hjälp med inspiration på modeller utifrån en spec-lista. Tänkte fråga expertisen här i tråden istället för att lägga upp ytterligare en ny tråd. Kanske är den omöjlig, får se! Jag tänker mig iaf:

*Quartz (allra helst)
*Åt "sportstål"-hållet (dvs funkar på länk och läder, storlek mellan 38-41 mm, gärna någon typ av WR, tunn nog att gå under en skjortkrage, allsidig), dock inte nödvändigtvis supersportig.
*Ganska clean (inga kronografer, sub-sekunder eller liknande)
*Prisbild runt 5-7k (begagnad!)

Tar tacksamt emot tips, ha en bra kväll!

Hej quartz-tråden! Jag är ute efter en ny klocka och behöver hjälp med inspiration på modeller utifrån en spec-lista. Tänkte fråga expertisen här i tråden istället för att lägga upp ytterligare en ny tråd. Kanske är den omöjlig, får se! Jag tänker mig iaf:

*Quartz (allra helst)
*Åt "sportstål"-hållet (dvs funkar på länk och läder, storlek mellan 38-41 mm, gärna någon typ av WR, tunn nog att gå under en skjortkrage, allsidig), dock inte nödvändigtvis supersportig.

Jag har inte sett den i verkligheten och valde själv att gå en annan väg nyligen, men Casio OCW-S100 är fantastiskt vacker på bild. Soldriven, radiokontrollerad, evighetskalender.
OCW-S100-1AJF_l.png

https://www.seiyajapan.com/collections/all/products/ocw-s100-1ajf?variant=33895845383

Jag har inte sett den i verkligheten och valde själv att gå en annan väg nyligen, men Casio OCW-S100 är fantastiskt vacker på bild. Soldriven, radiokontrollerad, evighetskalender.
OCW-S100-1AJF_l.png

https://www.seiyajapan.com/collections/all/products/ocw-s100-1ajf?variant=33895845383
Den är grym och har definitivt funderats på, men momsen från Japan samt integrerad länk har hållit mig borta än så länge. Nästa gång den dyker upp i Europa ligger den nära till hands.

Finns det några tjusiga quartzare utan sekundvisare? (Ja, förutom de med digital visning då... :D ) Har för mig jag sett en Citizen Eco Drive med enbart tim- och minutvisare men kan inte hitta den igen. Borde finnas fler?
Inbillar mig att det ger en mer avslappad attityd till tid utan att behöva komma alltför mycket försent... ;)

*Quartz (allra helst)

Tissot PR100 COSC kvartsaren är trevlig och uppfyller kraven (3900 ny hos klockia) Kan tänka mig att även Certina har modeller i den stilen, typ DS4 serien.
Höjer du budget lite kan du knipa @Borone s superfina Chronomaster https://klocksnack.se/threads/ovanlig-the-citizen-chronomaster-ctq57-0933-m-svart-tavla.76712/

Finns det några tjusiga quartzare utan sekundvisare? (Ja, förutom de med digital visning då... :D ) Har för mig jag sett en Citizen Eco Drive med enbart tim- och minutvisare men kan inte hitta den igen. Borde finnas fler?
Inbillar mig att det ger en mer avslappad attityd till tid utan att behöva komma alltför mycket försent... ;)
D1 Milano Ultra Thin?
LRM_EXPORT_145405152836718_20190523_211842339.jpeg

LRM_EXPORT_145405223915728_20190523_211842410.jpeg

LRM_EXPORT_145404063021041_20190523_211841249.jpeg

LRM_EXPORT_145405516807186_20190523_211842703.jpeg

LRM_EXPORT_145404943829062_20190523_211842130.jpeg

LRM_EXPORT_145404517512187_20190523_211841704.jpeg

LRM_EXPORT_145405143263853_20190523_211842329.jpeg

*Quartz (allra helst)

Nöjd med certina ds action precidrive (+/- 10 sek per år), men oklart hur den skulle göra sig på läder.
IMG_20190810_164010__01.jpg

Såg du hade en Squale 1545 kvarts. Härligt retro med 2 ton, har du några tankar att dela med dig om den?
*jag har läst @FreakyLeo s recension också ;)
Jag tycker att den är fantastiskt rolig. Rasslig länk som passar tiden och designen är riktigt schysst. Det är ju inte i närheten så kvalitativ som en modern klocka men för tiden så var den riktigt bra. Man får se det för vad det är, en vintagediver. :)

Tillbaka
Topp