• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

I början av "klock sjukdomen" var det bara automater som gällde men sista året har jag gillat quartz alltmer. Kul att varva med automater också då det är enkelt att klämma in en dag utan att aktuell automat stannar eller quartzarn behöver ställas. Dock är det ju inte riktigt samma utbud men fastnade för en Aquaracer way111c. Den är både avsevärt (ca 10k) billigare än caliber 5 syrran och dessutom slipper man keramisk Bezel (vilket jag efter ett par sålda dykare med detta insett att jag inte gillar) och cyklop men får istället en riktigt juste sunbursttavla. ETA 955.112 verk numera enligt uris o ca 3 spm hitintills. Riktigt bra finish och mycket pang för pengarna måste jag säga!
IMG_20190909_182421.jpg
IMG_20190909_170636.jpg

Fin! Ser inte särskilt tjock ut, men med 300 m vattenmotstånd tänker jag mig att den ändå är ganska maffig på handleden?

Fin! Ser inte särskilt tjock ut, men med 300 m vattenmotstånd tänker jag mig att den ändå är ganska maffig på handleden?
Ja förvånansvärt tung faktiskt! Väger nog in på kanske 150g eller lite till. Dock relativt tunn för 300m wr. Tror den är ganska precis 12mm. Hursomhelst riktigt bra proportioner, ligger ca 48mm L2L och knappt 41mm bredd utan krona. Väldigt "lagom" i storlek som både har"närvaro" men ändå känns smidig. Är väl föv samma case som syrran med caliber 5. (Mina 16,5 cm handleder vill inte ha större iaf.
Edit; 47mm ca L2L

Senast ändrad:
I början av "klock sjukdomen" var det bara automater som gällde men sista året har jag gillat quartz alltmer. Kul att varva med automater också då det är enkelt att klämma in en dag utan att aktuell automat stannar eller quartzarn behöver ställas. Dock är det ju inte riktigt samma utbud men fastnade för en Aquaracer way111c. Den är både avsevärt (ca 10k) billigare än caliber 5 syrran och dessutom slipper man keramisk Bezel (vilket jag efter ett par sålda dykare med detta insett att jag inte gillar) och cyklop men får istället en riktigt juste sunbursttavla. ETA 955.112 verk numera enligt uris o ca 3 spm hitintills. Riktigt bra finish och mycket pang för pengarna måste jag säga!
IMG_20190909_182421.jpg
IMG_20190909_170636.jpg
Gratulerar :) Jag minns att jag tyckte min med stål-bezel var "tung och gedigen" för att låna Hobbex språk :)

DSC_0149.JPG

Certina DS Multi-8, nyaste inköpet som är tänkt att bli kontorsklocka med den underbara funktionen datumvisning med veckonummer. Där jag jobbar planeras ALLT efter veckor så skönt att kunna kolla på armen istället för att behöva klicka upp Outlook-kalendern.

Och skönt att vara tillbaka med quartz. Har haft en liten romans med ett handjagat mekaniskt ur men har ju blivit så OCD att det inte riktigt fungerar. Jag kollar klockan men tänker då tvångsmässigt "och så får jag lägga på tio sekunder". Självklart spelar det ingen roll i praktiken men nu har hjärnspöket satt sig hehe :p:D

DSC_0149.JPG

Certina DS Multi-8, nyaste inköpet som är tänkt att bli kontorsklocka med den underbara funktionen datumvisning med veckonummer. Där jag jobbar planeras ALLT efter veckor så skönt att kunna kolla på armen istället för att behöva klicka upp Outlook-kalendern.

Och skönt att vara tillbaka med quartz. Har haft en liten romans med ett handjagat mekaniskt ur men har ju blivit så OCD att det inte riktigt fungerar. Jag kollar klockan men tänker då tvångsmässigt "och så får jag lägga på tio sekunder". Självklart spelar det ingen roll i praktiken men nu har hjärnspöket satt sig hehe :p:D
:eek: Veckonummer, varför har jag ingen klocka med det!

Är såvitt jag förstått en ganska ovanlig komplikation men jag fick en fix idé att jag "behövde" det :D
Det är aldrig fel med ana-digi, synd att utbudet är begränsat till så få modeller och oftast med lite halvdan design, men den där är riktigt trevlig :cigar:
Själv låter jag fredagen gå i helt motsatt riktning, endast timmar och minuter idag :)
A79E4258-A5F0-4F27-A952-70A2C37BC136.jpeg

https://www.ablogtowatch.com/citizen-chandler-watch-review/
Lite inspirerande läsning om en trevlig klocka, och framför allt ännu en artikeln ifrån en stor nätaktör som recenserar ett kvarts-ur. Visst, författaren måste fortfarande förklara och ursäkta sig lite innan omdömet kan ges, men det går åt rätt håll, lite mindre snobbism och lite mer öppenhet inför det som faktiskt är roligt med klockor :)

BE63563F-3163-4627-8435-B0AA0AD2F209.png

Lite halvt off topic men satt och läste lite om Seiko Prospex LX och fastnade speciellt för SNR033. Nu undrar jag om någon känner till en enklare (läs: billigare) Quartz-klocka med samma layout.

Klockan ska alltså ha:
1. GMT-visare.
2. 24-timmarsmarkeringar på tavlan.
3. Vridbar ring med 24-timmarsmarkeringar.

Anledningen till alla tre är att man då kan ha tre tidszoner vilket är något jag snöat in på. En för avresa, en för mellanlandning och en för destination. Nu reser jag ju aldrig men det KAN ju hända. Någon gång. Kanske. :p :D

Edit: och ja jag vet, det finns massor av klockor där man med några snabba tryck enkelt ställer in lokal tid. Sa aldrig att det handlade om logik ;)

Tillbaka
Topp