• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

image.jpg
Borstning/polering passar ju dessutom perfekt!
Riktigt snyggt! Är den där i stål?

Lägger upp en billig läckerbit. Casio Edifice EFV-110D. Dammodell igen för min del för att få 37mm. Bra byggkvalité rakt genom + snygg design för under tusenlappen.
IMG_20190921_101536.jpg
Såg en video på youtube där han är lyrisk över den modellen. Han säger att länken är solid med icke solida ändlänkar, men i kommentarerna sägs det att den inte är solid, hur är det med den saken?
Han verkar dessutom fokusera på klockor som passar de med "The Slender Wrist" ;)

Såg en video på youtube där han är lyrisk över den modellen. Han säger att länken är solid med icke solida ändlänkar, men i kommentarerna sägs det att den inte är solid, hur är det med den saken?
Han verkar dessutom fokusera på klockor som passar de med "The Slender Wrist" ;)
Jag kan intyga att länkarna absolut inte är solida. Stålarmbandet är ok men inte mycket mer. Skramlar så där som bara ihåliga länkar kan göra. Dock ett skönt stålarmband om inget annat.

Resten av videon håller jag dock med om. Det är en oförskämt bra klocka för pengen och i mitt fall en perfekt helgbeater.

Då blir det plexi-tisdag :)
70774868-A98E-472C-A576-579AC08ADA0E.jpeg

Junghans Max Bill MEGA. Den har ju den speciella egenheten att sekundvisaren går två steg per sekund, samt att minutvisaren står kvar på minuten tills sekundvisaren passerat tolv. Sammantaget ett par komplikationer som gör klockan väldigt lättläst. :)

Bilagor

• 23B13147-2353-4980-A315-08399B684B27.jpeg
    23B13147-2353-4980-A315-08399B684B27.jpeg
    185.4 KB · Visningar: 1
I början av "klock sjukdomen" var det bara automater som gällde men sista året har jag gillat quartz alltmer. Kul att varva med automater också då det är enkelt att klämma in en dag utan att aktuell automat stannar eller quartzarn behöver ställas. Dock är det ju inte riktigt samma utbud men fastnade för en Aquaracer way111c. Den är både avsevärt (ca 10k) billigare än caliber 5 syrran och dessutom slipper man keramisk Bezel (vilket jag efter ett par sålda dykare med detta insett att jag inte gillar) och cyklop men får istället en riktigt juste sunbursttavla. ETA 955.112 verk numera enligt uris o ca 3 spm hitintills. Riktigt bra finish och mycket pang för pengarna måste jag säga!
IMG_20190909_182421.jpg
IMG_20190909_170636.jpg
Hmm jag vet inte vad det är med mig o dykare men det verkar svårt. Överväger att låta denna gå igen trots att den bara har en vecka på handleden. Jag har verkligen oerhört svårt för dykare, tyvärr...för den här vill jag tycka om! Men tror tyvärr inte det kommer bli långvarigt så om någon är sugen på en sprillans quartzare av bästa sort dra ett PM medan jag överväger om jag skall lägga ut den på sälj....

Det stämmer, 4020 är den mindre boetten medans 4030 är större och med lysmassa i visare och i chapterringen. 4020 har kommit med grönt och rött papper medans 4030 har kommit i blått. Tyvärr är det ofta olika uppgifter om diametern på chronomasters beroende på vilka sidor man läser. Men jag kan bekräfta att 4020 är 37,2mm och 10,7mm hög. Men jag tror (och hoppas) att 4030 snarare är 38,5mm än 40mm

Hmm jag vet inte vad det är med mig o dykare men det verkar svårt. Överväger att låta denna gå igen trots att den bara har en vecka på handleden. Jag har verkligen oerhört svårt för dykare, tyvärr...för den här vill jag tycka om! Men tror tyvärr inte det kommer bli långvarigt så om någon är sugen på en sprillans quartzare av bästa sort dra ett PM medan jag överväger om jag skall lägga ut den på sälj....
Jag har också hamnat där. Har en Pontos S som är nästan oanvänd liggandes i sin fina trälåda. Den var svin het när den kom, men jag märkte ganska snart att en 600m klocka inte är lämplig i min vardagsgarderob :bag: Testade efter det lite olika dykare som såldes och har för inte allt för länge sedan kommit över den lilla HAQ dykaren ifrån Seiko, sbcm023. Den hade jag letat ganska länge innan den dök upp, så kändes tvunget att klippa den när tillfället gavs. Den är visserligen en liten klassiker och inte så fasligt dyr, men den har inte fått allt för mycket handledstid :meh:

Seiko har alltså haft HAQ dykare förr.
Denna SBCM023 har 8års batteritid, perpetuell kalender och ska hålla sig under 20spy. Den kom som JDM 2003 och produktionen avslutades 2010.
6215D49A-12F8-4AFA-931F-50FF0607D45A.jpeg

39mm är bärbart för de flesta till vardags, men som dykare är den kanske lite nätt i sitt rätta element över en våtdräkt. Om man pratar ”grab’n’go” kanske denna är en ”grab’n’dive”.

Jag har också hamnat där. Har en Pontos S som är nästan oanvänd liggandes i sin fina trälåda. Den var svin het när den kom, men jag märkte ganska snart att en 600m klocka inte är lämplig i min vardagsgarderob :bag: Testade efter det lite olika dykare som såldes och har för inte allt för länge sedan kommit över den lilla HAQ dykaren ifrån Seiko, sbcm023. Den hade jag letat ganska länge innan den dök upp, så kändes tvunget att klippa den när tillfället gavs. Den är visserligen en liten klassiker och inte så fasligt dyr, men den har inte fått allt för mycket handledstid :meh:
Ja dykare är kanske bäst när man dyker.... Fast egentligen inte då heller kanske med det är ju en annan femma. Konstigt på sitt sätt för jag hade en Seamaster i många år o gillade den. Men nu när man provat rätt många klockor då blir dykare för mig alltmer klumpigt, opraktiskt o ganska onödigt. Nåja check på det nu då efter att ha försökt några gånger :)
Edit: Seikon är fin, jag har varit sugen på en 7548 men det blir väl samma sak där som för din. Samla damm...

20180228_124404.jpg

Dessa två är de jag har i rotationen för tillfället, SBGX117 och en 7549-7010. Ironiskt nog så använder jag för tillfället bara mekaniskt på gymmet där jag kör en Orange Monster.

Kom på mig själv med att jag aldrig ställde in mina vintageklockor och jag hade ett gäng så det blev problematiskt. Just nu tycker jag att det är skönt som fan med kvartsare och folk som säger att de inte har någon själ vet inte vad de snackar om. Inte för att det stör mig särskilt mycket för då kan man fynda fina quartzare billigt.

29693656_10156385981527873_1379089914_o.jpg

Svend Andersen kan slänga sig i väggen. Swatch Karma Sutra. Från födelseåret dessutom. Snygg till smoking för att bryta av. Pytteliten.

29634255_10156385981517873_1013366218_o.jpg

7A38- 7270. Min förra vardagsbeater som jag tyckte/tycker är grym, den har svårt att konkurrera med mina andra Seikos nu för tillfället dock.. Märkte att jag tog på mig den nästan varje dag eftersom att jag inte orkade mecka med de mekaniska.

20161130_123806.jpg

Extremt kass bild, sorry. Den här användes inte så mycket, 7T24-7A0A, slängde på ett nato på den och gav till mamma, hon använder den mycket och får mycket komplimanger för den.

20160927_112228.jpg

Honorable mention till kvartsarna jag hade när jag trodde att jag skulle börja samla på issued klockor. CWC SBS, ADANAC Navigator och en CWC G10 Saknar ADANAC:en och ångrar bittert att jag sålde den.

Slutsats från mig: Köper hellre grym toppkvartsare för 20-25´ (eller 10-20´begagnat) än en generisk medioker automatare i samma prisspann. Tycker även att det finns så sjukt mycket kul rimligt prissatta vintage kvartsare. Sue me:cigar:.
Nog ett av de mer intelligenta inläggen jag läst här på sistone.

Då en forum medlem som ny ägare till en Astron stött på tekniska problem (postat i en anan tråd) blev jag sugen på att plocka fram min och leka lite med funktionerna.
Genom att dra ut kronan ser man nuvarande tidszon. Den visar samtidigt i den lilla tavlan om DST är valt eller inte.
B7B48F06-327B-4009-B86D-BF5A1CCA1D90.jpeg

Om man vill byta tidszon vrider man kronan tills sekundvisaren ställer sig där man vill. I mitt fall under testet till Tokyo.
D0287D52-1782-4CE0-9145-A951C78D7088.jpeg

Tryck in kronan och klockan ställer om sig automatiskt till Tokyo tid. Skulle man inte veta i vilken tidszon man befinner sig så trycker man bara in den översta knappen i 6 sekunder. De första 3s för att göra en vanlig manuell GPS synkning och de följande 3s för att göra även positioneringen. Då ställer sig sekundvisaren först på klockan 12 och flyttar sig sedan till klockan 6.
34242A96-C07B-4A12-82E6-C8B42B8F7522.jpeg

Den lilla tavlan visar antal satelliter den hämtar information ifrån

F66CAFB2-72AA-4EBB-A42E-A4A053DA8503.jpeg

Den utför därefter en ny satellitsökning i ett par steg som anger din position och exakt tid.
D9BBCF57-F8E6-4EE7-8ADB-ECC45A350E9F.jpeg

B0430FE2-656E-443A-82D7-15E0045920BC.jpeg

När sökningen är klar återgår klockan till att visa tid i den tidszon GPSen placerat dig i. Och den lilla visaren återgår till att visa laddningsstatus.
F15A8682-6114-4F09-B96A-D4FD2A6E4BCB.jpeg

Jag har förstått att det nya urverket 5x utför allting mycket snabbare, samt att möjligheten till att skifta mellan nuvarande och annan vald tidszon ska kunna ske med ett knapptryck.
A6F03317-94B1-4BCC-B37C-893B5B01D7D6.jpeg

Det låter riktigt smidigt på en redan användarvänlig reseklocka.
*ber om ursäkt för den otvättade klockan :bag:
Häftigt! Astron har alltid tilltalat mig på sitt fulsnygga sätt och tekniken är riktigt imponerande, synd att man inte använder den i fler serier.
I början av "klock sjukdomen" var det bara automater som gällde men sista året har jag gillat quartz alltmer. Kul att varva med automater också då det är enkelt att klämma in en dag utan att aktuell automat stannar eller quartzarn behöver ställas. Dock är det ju inte riktigt samma utbud men fastnade för en Aquaracer way111c. Den är både avsevärt (ca 10k) billigare än caliber 5 syrran och dessutom slipper man keramisk Bezel (vilket jag efter ett par sålda dykare med detta insett att jag inte gillar) och cyklop men får istället en riktigt juste sunbursttavla. ETA 955.112 verk numera enligt uris o ca 3 spm hitintills. Riktigt bra finish och mycket pang för pengarna måste jag säga!
IMG_20190909_182421.jpg
IMG_20190909_170636.jpg
Precis som du säger är de galet prisvärda (särskilt begagnat) men tyvärr får man inte teaktavlan om man väljer quartz vilket i mitt tycke är halva grejen med Aquaracer.

Häftigt! Astron har alltid tilltalat mig på sitt fulsnygga sätt och tekniken är riktigt imponerande, synd att man inte använder den i fler serier.
Precis som du säger är de galet prisvärda (särskilt begagnat) men tyvärr får man inte teaktavlan om man väljer quartz vilket i mitt tycke är halva grejen med Aquaracer.
Tja för min del måste jag säga att jag tycker allt är snyggare på quartzaren. Men verkar ändå landa i att dykare inte är min grej just nu...

Och nu lite gamla oglamorösa klockor... :)
Jag fick för mig att återuppliva ett par gamla kvartsur från tiden innan jag brydde mig speciellt om klockor - de var bara nåt nödvändigt för att veta vad klockan är. För skojs skull har jag kollat hur de går egentligen (med WatchTracker), och jämfört med min nuvarande "beater", en Marathon.

Seiko M929-5010A, från 1980. Rejält sliten, med lite trasigt spänne. Användes i ca 10 år tror jag. Uppmätt på 10 dagar: +1,11 s/dygn !
o4PIgQbl.jpg

Certina DS (heter alla Certina "DS"?) EOL 113-7260-42 (ETA 955.412), från början av 90-talet tror jag? Hamnade i en skrivbordslåda för 12 år sedan. Uppmätt på 4 dagar: +0,5 s/dygn.
l0CNNPol.jpg

Marathon Pilot's Navigator WW194013BK-NGM (ETA F06), från i år. Uppmätt på 10 dagar: +0,12 s/dygn.
bt3d0ZTl.jpg

Allt var inte bättre förr. ;)

Och nu lite gamla oglamorösa klockor... :)
Jag fick för mig att återuppliva ett par gamla kvartsur från tiden innan jag brydde mig speciellt om klockor - de var bara nåt nödvändigt för att veta vad klockan är. För skojs skull har jag kollat hur de går egentligen (med WatchTracker), och jämfört med min nuvarande "beater", en Marathon.

Seiko M929-5010A, från 1980. Rejält sliten, med lite trasigt spänne. Användes i ca 10 år tror jag. Uppmätt på 10 dagar: +1,11 s/dygn !
o4PIgQbl.jpg

Certina DS (heter alla Certina "DS"?) EOL 113-7260-42 (ETA 955.412), från början av 90-talet tror jag? Hamnade i en skrivbordslåda för 12 år sedan. Uppmätt på 4 dagar: +0,5 s/dygn.
l0CNNPol.jpg

Marathon Pilot's Navigator WW194013BK-NGM (ETA F06), från i år. Uppmätt på 10 dagar: +0,12 s/dygn.
bt3d0ZTl.jpg

Allt var inte bättre förr. ;)
DS är en förkortning av Double Security och ska anspela på att både fukt och damm hålls ute har jag för mig, alltså något som kan liknas vid Rolex namn ”Oyster” som ska föra tankarna till tät som en mussla :)

DS är en förkortning av Double Security och ska anspela på att både fukt och damm hålls ute har jag för mig, alltså något som kan liknas vid Rolex namn ”Oyster” som ska föra tankarna till tät som en mussla :)
Jo, så mycket har jag förstått, men när jag sökte efter lite info om den noterade jag att i princip alla Certina-modeller de senaste 50 åren eller så verkar ha hetat "DS". Det gör ju tillägget lite meningslöst (och gjorde googlandet extremt svårt).

Jo, så mycket har jag förstått, men när jag sökte efter lite info om den noterade jag att i princip alla Certina-modeller de senaste 50 åren eller så verkar ha hetat "DS". Det gör ju tillägget lite meningslöst (och gjorde googlandet extremt svårt).
Jag har dålig koll på Certinas benämningar, men DS konceptet kom 1959 och har sedan dess varit något dom använt på samma vis som Rolex skriver Oyster på sina urtavlor. Där Rolex lägger till namnet efter Oyster för olika modeller lägger Certina nu för tiden till en siffra, DS-1, DS-2 osv. På de tidigare modellerna står det nog bara DS och sedan står modell/boett numret på baksidan. På just din är säkert siffrorna 7260-42 boetten och utförandet på urtavlan. Kul när dom gamla trotjänarna hoppar igång :)

Tillbaka
Topp