• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

SBXC067.png
Seiko Astron blir bara bättre och bättre. Säkert rätt stryktåliga också. Vet inte om dom kommit ner tillräckligt i storlek då jag inte testat 5x53 än. https://www.seikowatches.com/global-en/products/astron/special/5X_sport_ti/ @Bezelman
De har kommit ner rätt mycket i storlek, för mig tillräckligt (handleder 17 cm), tycker definitivt du ska testa. Prövade SSH021 för ett tag sedan och tycker den är grym.

De har kommit ner rätt mycket i storlek, för mig tillräckligt (handleder 17 cm), tycker definitivt du ska testa. Prövade SSH021 för ett tag sedan och tycker den är grym.
Kollade specs och den verkar ha ett lug till lug på 50 o nästan 43 dia. Alldeles för stort för min smak tyvärr som maxar l2l på 48 och diameter på 39. (Dykare kan vara lite större i diameter..)
Picky moi?:D

SSH069J1 är rätt toolig i mitt tycke. Kommer nog testa den nya linjen snart @AB. Kvalitén på dom Astron jag testat tidigare har varit fenomenal, men dom har varit för stora. 50mm lug to lug är kanske i största laget även för mig, men beror på vilken form lugsen har. Ändå kul att se utveckligen för Astron, inom några år finns nog ännu mindre modeller och fler utföranden.
SSH069J1_05201029325944_jpg.jpg

Kollade specs och den verkar ha ett lug till lug på 50 o nästan 43 dia. Alldeles för stort för min smak tyvärr som maxar l2l på 48 och diameter på 39. (Dykare kan vara lite större i diameter..)
Picky moi?:D
Hehe, kanske fortfarande en aning stor (för mig dock ok), men det går åt rätt håll med Astronserien helt klart. Föregående modeller har ju varit alldeles, alldeles för stora.

En äldre 41mm Breitling Colt Quartz är nog det som bäst passar in på vad du vill ha @Bezelman, men känns nästan som dom gått upp i pris. Rätt imponerande specs med bra bezel, 500m, 41mm, SuperQuartz och 7-8 års batteritid. Oerhört synd att Breitling lade ner analoga quartz i mitt tycke. Colten bärs mycket mindre än specen, t.o.m. 44mm funkade för mig med rätt tunna handleder. https://www.watchfinder.co.uk/Breitling/Colt Quartz/A74380/6883/item/136941?searchId=991935e1-068b-4611-828e-aaf904677f5e&rank=12

En äldre 41mm Breitling Colt Quartz är nog det som bäst passar in på vad du vill ha @Bezelman, men känns nästan som dom gått upp i pris. Rätt imponerande specs med bra bezel, 500m, 41mm, SuperQuartz och 7-8 års batteritid. Oerhört synd att Breitling lade ner analoga quartz i mitt tycke. Colten bärs mycket mindre än specen, t.o.m. 44mm funkade för mig med rätt tunna handleder. https://www.watchfinder.co.uk/Breitling/Colt Quartz/A74380/6883/item/136941?searchId=991935e1-068b-4611-828e-aaf904677f5e&rank=12
Jag den här jag kikat på och dom är lite intressanta. Visst gjorde Breitling också en HAQ modell som gick i graven ganska snabbtest efter ett sen lanserades? Vilken modell har det egentligen?

@Bezelman Det är HAQ/SuperQuartz i Colt. Väldigt imponerande specs som sagt.

Breitling 74
Movement SuperQuartz™, thermocompensated quartz electronic, lithium battery with 8 years life, EOL indicator

https://www.breitlingsource.com/details/B74.html
Det där ser ju bra ut. Då får man kanske börja träna sin smak mot Bratte. Har alltid haft svårt för dom men en Colt quartz med blå tavla... tja:)
Edit: dock är ju 44mm för stor så man får väl isf sikta på 41an.

Senast ändrad:
Det där ser ju bra ut. Då får man kanske börja träna sin smak mot Bratte. Har alltid haft svårt för dom men en Colt quartz med blå tavla... tja:)
Edit: dock är ju 44mm för stor så man får väl isf sikta på 41an.
Det finns ju en Galactic 36 i lite olika utföranden också... Spontant tänker jag Oceanus eller någon Edifice som tåliga men kvalitativa. Tror dom alla har någon form av Tough Mvt

Det finns ju en Galactic 36 i lite olika utföranden också... Spontant tänker jag Oceanus eller någon Edifice som tåliga men kvalitativa. Tror dom alla har någon form av Tough Mvt
Oceanus har jag varit nära att slå till på några gånger men fastnar jämt på dom där blåa detaljerna. Annars verkar det vara mycket pang för pengarna. Galactic har jag ingen koll på så den får jag kika lite på tror jag!

Har också velat tycka om Longines VHP klockorna, men har inte riktigt fastnat, dels pga storleken och dels för att dom inte får mig att känna något. Men det går inte att komma ifrån att det är ett bra quartz alternativ för prisklassen. Det är synd att det är så otroligt svårt att hitta spännande quartz klockor, men det är också utmaningen. Snöade in lite på flygare dom senaste dagarna, IWC, Stowa, Sinn osv. Verkar finnas noll vettiga alternativ med quartz, om man nu inte går på ana-digi med en Aerospace eller en Dodane Type 23.

Japp! Provat i affär också men tycker att den bör snäppet för stor. 36an skulle kanske gå men undrar om inte den blir för"kort o tjock".
Skall sägas att din Iron Walker såklart är en kandidat också men söker väl egentligen något mer "tooligt" rent utseendemässigt.
Jag testade 36an och tycker den är kanon. Dock skulle jag föredra den i svart. Alldrig kan man få som man vill ;)

Har också velat tycka om Longines VHP klockorna, men har inte riktigt fastnat, dels pga storleken och dels för att dom inte får mig att känna något. Men det går inte att komma ifrån att det är ett bra quartz alternativ för prisklassen. Det är synd att det är så otroligt svårt att hitta spännande quartz klockor, men det är också utmaningen. Snöade in lite på flygare dom senaste dagarna, IWC, Stowa, Sinn osv. Verkar finnas noll vettiga alternativ med quartz, om man nu inte går på ana-digi med en Aerospace eller en Dodane Type 23.
Hamilton ger ju en cool ana/digi med samma fina quartz verk som SS vad den nu heter. Fin i svart...
hamilton-khaki-flight-timer-analog-digital-watch-front.jpg

@Bezelman Tack, rätt cool, men verkar ha utgått, även om den går att få tag på. Föredrar nog Aerospace om man ska ha ana digi, men också lite dyrare så klart.

Tillbaka
Topp