Jag gissar på att den har två st "sekundvisare" ena visar sekunderna för kronografen och den andra minuterna. Har haft en Certina med liknande funktion.Vad heter modellen? Hur visar den kronograftiden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag gissar på att den har två st "sekundvisare" ena visar sekunderna för kronografen och den andra minuterna. Har haft en Certina med liknande funktion.Vad heter modellen? Hur visar den kronograftiden?
Epoch racing chronograph. Gammal modell. det finns en sekundvisare. Under den är en lång minutvisare. Sedan är det 10dels sekund och timmar på dom små subdialsen.Vad heter modellen? Hur visar den kronograftiden?
Min erfarenhet är att alla lite finare Citizen och Casio träffat sekundmarkörerna exakt. Speciellt varianterna som är radio- eller GPS-styrda. Där brukar man kunna ställa in visarna manuellt också.Hallå kvartsfantaster! Jag har suttit och funderat på vilka klockor som träffar markeringarna exakt med sekundvisaren. Jag har förstått att med Grand Seiko går det att ta för givet att visaren träffar exakt. Funderar om det finns några andra modeller att titta på för den som tycker att det är en viktig detalj. Militärklockor? Omega? Breitling? Finns ju några halvsmarta Casio också.
Alla Seikos tunamodeller med 7C46-verk som jag har sett har träffat indexen perfekt. Annars har du även Citizens The Citizen/Chronomasterserier.Hallå kvartsfantaster! Jag har suttit och funderat på vilka klockor som träffar markeringarna exakt med sekundvisaren. Jag har förstått att med Grand Seiko går det att ta för givet att visaren träffar exakt. Funderar om det finns några andra modeller att titta på för den som tycker att det är en viktig detalj. Militärklockor? Omega? Breitling? Finns ju några halvsmarta Casio också.
Det där är lite lurigt. Om du läst lite bakåt tråden så förklaras fenomenet med det finns ett naturligt spel i urverket så att sekundvisaren vobblar lite. Det gör att den kan träffa men sedan stanna lite olika beroende på hur klockan är vinklad. Grand Seiko har en lösning där visaren gör dubbelsteg med en broms. På ett vanligt mekaniskt urverk behövs alltså någon typ av "anti-backlash" eller broms. Väljer du i stället ett urverk med elektriska motorer till visarna så har du inte samma spel och visaren stannar där man ställt den att stanna. Exempelvis Longines Conquest V.H.P., Citizen Chronomaster, de flesta med Radiosynk eller GPS som Seiko Astron eller Citizens och Casios Radiosynkade linjer osv. Sen gäller det förstås att visaren är ditsatt riktigt ifrån börjanHallå kvartsfantaster! Jag har suttit och funderat på vilka klockor som träffar markeringarna exakt med sekundvisaren. Jag har förstått att med Grand Seiko går det att ta för givet att visaren träffar exakt. Funderar om det finns några andra modeller att titta på för den som tycker att det är en viktig detalj. Militärklockor? Omega? Breitling? Finns ju några halvsmarta Casio också.
Det där är lite lurigt. Om du läst lite bakåt tråden så förklaras fenomenet med det finns ett naturligt spel i urverket så att sekundvisaren vobblar lite. Det gör att den kan träffa men sedan stanna lite olika beroende på hur klockan är vinklad. Grand Seiko har en lösning där visaren gör dubbelsteg med en broms. På ett vanligt mekaniskt urverk behövs alltså någon typ av "anti-backlash" eller broms. Väljer du i stället ett urverk med elektriska motorer till visarna så har du inte samma spel och visaren stannar där man ställt den att stanna. Exempelvis Longines Conquest V.H.P., Citizen Chronomaster, de flesta med Radiosynk eller GPS som Seiko Astron eller Citizens och Casios Radiosynkade linjer osv. Sen gäller det förstås att visaren är ditsatt riktigt ifrån början
Min erfarenhet är att alla lite finare Citizen och Casio träffat sekundmarkörerna exakt. Speciellt varianterna som är radio- eller GPS-styrda. Där brukar man kunna ställa in visarna manuellt också.
Alla Seikos tunamodeller med 7C46-verk som jag har sett har träffat indexen perfekt. Annars har du även Citizens The Citizen/Chronomasterserier.
Jag har sett tre exemplar av denna Casio (dryga tusenlappen) och ALLA har träffat markeringarna perfekt.Tack för tipsen och den utförliga förklaringen. Jag anade att ämnet kunde ha avhandlas ett par gånger tidigare. Det hörs ju som att japanerna definitivt ligger i framkant i det här avseendet.
Har börjat kolla runt lite efter en fin kvartsare till mycket av det dagliga eftersom jag tycks ha en tendens att sabba tidhållningen på mina mekaniska. Köpte min första mekaniska klocka för tre år sedan i form av en Seiko sarb och strax efter följde en till och nu är tidhållningen på båda två typ -1 minut per dag. Blir ju dyrt på servicekontot om det ska vara var tredje år.
Jäklar vilken fin. Har aldrig sett en sådan tidigare. Men då måste det vara som BarbaBaba skriver då att visaren ska stanna på rätt ställe men kan därefter flytta sig lite om man rör sig.En som träffar alla när den är plan, men annars kan ha ett litet spel i visaren...
Jag tycker jag har en majoritet med vanliga urverk som träffar bra, men det ska erkännas att jag inte brukar kolla så noga till "vardags" om man säger. Däremot när klockan är ny får man för sig att kolla varvet runt, bara för att liksom Generellt tycker jag dom flesta som inte har riktiga gummifjongar till sekundvisare brukar slå bra mot index, men en GS är ju en GS liksom Löjligt nog är mitt lilla hatobjekt Junghans Max Bill MEGA den som har absolut coolaste visar-action. Sekundvisaren träffar varje markör med dubbelsteg för halvsekund och minutvisaren står still på minuten hela varvet fram till 59sek innan den flyttar ett helt streck. Lika lättläst som en digitalklocka med andra ordJag har sett tre exemplar av denna Casio (dryga tusenlappen) och ALLA har träffat markeringarna perfekt.
Snacka om irriterande... Någon som kan förklara eller är det bara en helt orimlig flax?
Jag har sett tre exemplar av denna Casio (dryga tusenlappen) och ALLA har träffat markeringarna perfekt.
Snacka om irriterande... Någon som kan förklara eller är det bara en helt orimlig flax?
Vet du vad det sitter för urverk i den?Kan intyga om att just den modellen träffar sekundmarkörerna bra då jag äger exakt den modellen i 36mm. Ingen aning om varför, förmodligen bara tur. Fruktansvärt trevlig kvartsare som är snygg, har 100m WR med låsbar krona och och screw down baksida för under tusenlappen. Får lite budget Tudor North Flag vibbar av den.
Du menar 38mm? Jag tänkte nämligen köpa den för kul men hittade bara 42mm varianterna där jag bor. Eller finns den i 36 med?Kan intyga om att just den modellen träffar sekundmarkörerna bra då jag äger exakt den modellen i 36mm. Ingen aning om varför, förmodligen bara tur. Fruktansvärt trevlig kvartsare som är snygg, har 100m WR med låsbar krona och och screw down baksida för under tusenlappen. Får lite budget Tudor North Flag vibbar av den.
Glöm inte heller tidsfaktorn. Slitage försämrar precisionen i visarmekanismen. Mina äldre ädelkvartsklockor träffar indexen sämre än de nya.Kan intyga om att just den modellen träffar sekundmarkörerna bra då jag äger exakt den modellen i 36mm. Ingen aning om varför, förmodligen bara tur. Fruktansvärt trevlig kvartsare som är snygg, har 100m WR med låsbar krona och och screw down baksida för under tusenlappen. Får lite budget Tudor North Flag vibbar av den.
Märker att det finns en hel del för mig att läsa på om quartz. Det är inte bara ett enkelt batteridrivet urverk. Kul!Efter att ha finjusterat länken lite sitter den som den ska. Väldigt bekväm är den.
Det unika med denna klocka är knappast designen som kan hittas inspiration av på flera håll hos andra märken. Premium märken. Nej, det unika är att den är tillverkad av samma företag som inte bara är AD utan även certifierade urmakare åt Patek Philippe, A. Lange osv. Det är alltså ett företag som vet vad dom pysslar med. Och att den är kvarts, med ett kvalitativt termokompenserat urverk. Jag är personligen ett fan av integrerade länkar då det är väl utfört, möjlighet till läder, nato, gummi överlåter jag gärna åt klockor som passar i det. Här är det mycket väl utfört
Vet du vad det sitter för urverk i den?
Du menar 38mm? Jag tänkte nämligen köpa den för kul men hittade bara 42mm varianterna där jag bor. Eller finns den i 36 med?
Jag skulle tro det är Tough Movt i botten på Edifice, och dom ska väl ha visaravkänning?. Det är alltid en rolig bonus när det visar sig att man fårI instruktionsmanualen står det modulnummer 5507 och 5532..
Saxat från Casios hemsida om Tough movement:Jag skulle tro det är Tough Movt i botten på Edifice, och dom ska väl ha visaravkänning?. Det är alltid en rolig bonus när det visar sig att man får
gratis teknik man inte visste om
Det där låter snarare som om den kollar att stegmotorn som stegar sekundvisaren inte missat något? Kan hända vid smällar och magnetfält etc. Den kollar alltså att rätt tid visas?Saxat från Casios hemsida om Tough movement:
Auto Hand Home Position Correction
Detects and confirms the positions of the hands once every hour.
In the unlikely event that a hand has slipped, it is returned to the proper position automatically.
Känns ju som att visare som inte träffar snart är ett minne blott om Casio lyckats få in tekniken i så pass överkomliga klockor.
Jag hade en sådan i nästan 20 år som gick perfekt hela tiden. Det sitter ett ETA verk av god kvalitet i men inget speciellt. Får att byta mot nytt relativt enkelt om det fallerar. Bra klocka på alla sätt.Någon som vill dela med sig sin erfarenhet kring en Omega Seamaster Quartz? Livet med en auto som ej används dagligen är gediget pain.
Fyller mässingen någon funktion?Dagen till ära blir det guld till blå skjorta
Nationaldagsklockan
en trevlig överraskning med denna är att den är utrustad med E64.111 som Longines kallar L157.3. Termokompenserat och tunt urverk i mässing, håller alltså tiden med +/-10spy
Det skulle jag tro utan att veta exakt vilka, men det är ju inte magnetiskt bland annat. Säkert är det pris/hållbarhet/lättarbetat osv som är grunden till varför det används. Plast och plåt i all ära, men det ser ju snyggt ut med mässing ocksåFyller mässingen någon funktion?