Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte min dykare men importerad från Japan är den.@Geparden Älskar GS dykaren. Köpte du den från Japan? Önskar den var något mindre än 44mm, men bärs den litet eller stort på handleden? Har ganska tunna handleder så tror den är i största laget för mig.
Det känns som en svår uppgift då riktigt tåliga, tooliga quartzklockor ofta är just stora dykare. Någon i denna stil från Citizen kanske? Visserligen ingen high-end quartz men bör vara rejält tålig och uppfyller troligtvis övriga kriterier?Någon som har något tips på en riktigt stryktålig ruggad quartz modell av riktigt hög kvalitet. Typ Sinn UX fast utan oljan.
Kommer inte på några alternativ alls faktiskt. Skulle vilja ha en riktig toolig quartz i hög kvalité. Helst inte heller dykare o helst inte för stor.... jag kommer själv på noll olika alternativ. Longines VHP kanske men det är inte riktigt rätt stuk o lite för stor. GS o The Citizen för polerade osv....
Någon som har något tips på en riktigt stryktålig ruggad quartz modell av riktigt hög kvalitet. Typ Sinn UX fast utan oljan.
Kommer inte på några alternativ alls faktiskt. Skulle vilja ha en riktig toolig quartz i hög kvalité. Helst inte heller dykare o helst inte för stor.... jag kommer själv på noll olika alternativ. Longines VHP kanske men det är inte riktigt rätt stuk o lite för stor. GS o The Citizen för polerade osv....
Ja den modellen är ju lite åt det hållet. Jag har kikat på den förut och som ren "beater" är den juste men jag söker något lite mer sofistikerat ändå. Dykare kan ju ev funka om den är riktigt rätt men det brukar alltid sluta med flipp...Det känns som en svår uppgift då riktigt tåliga, tooliga quartzklockor ofta är just stora dykare. Någon i denna stil från Citizen kanske? Visserligen ingen high-end quartz men bör vara rejält tålig och uppfyller troligtvis övriga kriterier?
https://www.fratellowatches.com/hands-on-citizen-promaster-tough-ray-mears/
Mmm varit över alla dom tror jag. CWC går bort pga fasta bandstift. GS har jag en sbgn003 som ändå är ganska sportig (men inte som en UX) men dom flesta är för blingiga eller för stora. Aquaracer quartz har jag flippat...Seiko professionell är jag dock lite osäker på vad du avser. Tänker du på Tuna quartzaren? Det verket i en annan boett vore ju något men Tuna som modell går bort tyvärr.... svårt detta ju.Citizen Aqualand är ju ett givet alternativ, även om den är ganska billig och har ett speciellt utseende. CWC Quartz Diver, Certina eller kanske Tag Heuer Aquaracer quartz är också alternativ. Men mer upscale är det väl nästan bara GS, Seiko Professional och Sinn UX som är alternativen. Jag hade gärna sett en mindre UX utan oljan också.
En Inox då?? Eller är den för ”rough” och osofistikerad??Mmm varit över alla dom tror jag. CWC går bort pga fasta bandstift. GS har jag en sbgn003 som ändå är ganska sportig (men inte som en UX) men dom flesta är för blingiga eller för stora. Aquaracer quartz har jag flippat...Seiko professionell är jag dock lite osäker på vad du avser. Tänker du på Tuna quartzaren? Det verket i en annan boett vore ju något men Tuna som modell går bort tyvärr.... svårt detta ju.
Ja just precis ja! Den är ju kanon egentligen men som sagt... dykare o alldeles för stor tyvärr. Springdrive är ju ett alternativ kanske....då är ju tex den nya landmastern svincool. Meeen dyr o ändå kanske inte så toolig egentligen....@Bezelman Ja, tänkte på typ denna eller 1000m varianten, men är ju lite speciell. https://www.seiyajapan.com/collecti...master-professional-300m-diver-quartz-sbbn035
Sitter i samma båt och letar också febrilt. Spring Drive är kanske också ett alternativ, men dyrt.
Jag vill bara flika in att tunan bärs väldigt mycket mindre än dess faktiska mått då bandhornen sitter på undersidan och alltså inte sticker ut vilket ger den en kort L2L (48mm?) samtidigt som själva klockan med bezel (dvs. exkl. shroud) är typ 41-42mm vilket den också bärs som.Ja just precis ja! Den är ju kanon egentligen men som sagt... dykare o alldeles för stor tyvärr. Springdrive är ju ett alternativ kanske....då är ju tex den nya landmastern svincool. Meeen dyr o ändå kanske inte så toolig egentligen....
1000m Tuna på ~17cm handled och 75kg för referens.@HSK Ja, 48mm lug to lug är ganska litet. 1000m på 49mm? Iofs rätt tjocka, men fantastiska klockor.
Japp det har jag förstått och det skulle säkert funka rent objektivt. Men för mig är den dessutom alldeles för tjock också. Fin klocka hursomhelst som jag trots det jag skriver många gånger tänkt att jag skulle vilja tycka om!Jag vill bara flika in att tunan bärs väldigt mycket mindre än dess faktiska mått då bandhornen sitter på undersidan och alltså inte sticker ut vilket ger den en kort L2L (48mm?) samtidigt som själva klockan med bezel (dvs. exkl. shroud) är typ 41-42mm vilket den också bärs som.
Går det inte bara att hälla ut oljan vid batteribyte? Eller blir det fläckar kvar?Någon som har något tips på en riktigt stryktålig ruggad quartz modell av riktigt hög kvalitet. Typ Sinn UX fast utan oljan.
Jag tycker mig ha läst att den funkar utan men med tanke på vad gammal olja brukar bli så kanske den isf också måste rengöras grundligt efter tömning. Känns också lite fel på något sätt även om det skulle funka.Går det inte bara att hälla ut oljan vid batteribyte? Eller blir det fläckar kvar?
Det är ju en annan stil än Zeitmeister. Där Zeitmeister är stilig kontorsklocka är denna ”stål-sport”. Den är riktigt bekväm och passar till många av mina utstyrslar. Tror den står för 1600€ på hemsidan@BarbaBaba Clean. Vad kostade den och hur känns den i jämförelse med Zeitmeister?
https://klocksnack.se/threads/wempe-glasühutte-i-sa-iron-walker-36mm-quarz.133104/ det mesta har avhandlats här (den du länkade är den större 40mm modellen)@BarbaBaba Var köpte du den? Verkar inte som Wempe skickar utomlands, men hittade den på den tyska hemsidan för €1730. Hur som helst så verkar det vara en väldigt solid klocka för pengarna.
https://www.wempe.com/de-de/uhren/w...iron-walker/iron-walker-herren-quarz-wi000005
Zeitmeistern är riktigt fin, lite Calatrava stil fast i kvartsutförande. Har den på köp&sälj sålts? Jag skulle inte tveka att köpa den modellen igen om behovet fanns.Aha ja sneglar lite på Zeitmeister också, den kostar inte mer än €829 på rem. Iron Walker skulle kanske komplettera det jag redan har bättre, men dubbelt så dyr också. @BarbaBaba
Kolla Traser, hade en sådan i stål på utlandsmission. Plus också för tritiumtuberNågon som har något tips på en riktigt stryktålig ruggad quartz modell av riktigt hög kvalitet. Typ Sinn UX fast utan oljan.
Har kikat på dom men är i detta fallet ute efter något mer exklusivt. Traser ser jag mer som en G-shock ersättare. Men säkert en bra sådan!Kolla Traser, hade en sådan i stål på utlandsmission. Plus också för tritiumtuber
Dom är fina men som sagt lite stora. Och kanske lite för eleganta för att passera som "toolig"...Seiko Astron blir bara bättre och bättre. Säkert rätt stryktåliga också. Vet inte om dom kommit ner tillräckligt i storlek då jag inte testat 5x53 än. https://www.seikowatches.com/global-en/products/astron/special/5X_sport_ti/ @Bezelman