• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Urtyp

Audemars
Kastar mig in i den bildlösa datumtråden med en bild på det senaste tillskottet. Helt utan datumvisning ;)
CWC har seglat upp som ett favoritmärke för mig och quartz passar perfekt när man vill rotera in nått annat ett tag.
IMG_20200709_110451.jpg
Kronan kl.9! :) Någon begränsad utgåva?
 

idagtisdag

Cartier
:hilarious::hilarious::hilarious: Härligt att du är orolig för min OCD. Som du kanske förstår föredrar jag klockor utan datum, men mest av astetiska skäl. :)
Min senaste är dock ett undantag (Longines VHP) men var lugn, den kör med både evighetskalender och byter datum som den skall.
Någon 9f med datumkomplikation kommer dock aldrig att hamna på min handled, men den kanske kommer i version 2.0 där datumvisningen matchar den annars så exakta tidsvisningen, då blir den plötsligt attraktiv även för en finsmakare som mig. (Bra gissning på G-Shocksen där, har en nästan pervers böjning för deras fyrkanter).
Sen om vi ska vara helt ärliga så är det enklare att hantera sin OCD några gånger per år än att ligga sömnlös och grubbla över sitt val av klocka varje natt. ;)
Har du tänkt på att om du ställer din klocka, och ställer den på "exakt tid", och gör det så den går 0,1 s för sent, då visar klockan nästan 24 h fel!

Är inte egentligen det bästa att inte ha någon klocka, då är ju felet i tidsvisningen noll?
 

Urtyp

Audemars
Du laddar ner en gps-tids-app på din smartphone, du filmar i slowmotion både mobil och klocka. Sedan när du ser filmen, -0,1 s är resultatet, slänger du dig på golvet i fosterställning!
Ja det är en himla tur att jag är helt nöjd när ögat inte kan registrera någon skillnad på korrekt tid och när sekundvisaren träffar markeringarna. Du är inne på en helt annan nivå av tvångstankar än vad jag lider av. ;) (Vågar jag säga att sekundvisaren måste träffa markeringarna för att jag ska vara nöjd?) :nailbiting:

Men nog om detta. Vi får helt enkelt konstatera att det finns olika uppfattningar om vad som är acceptabelt när det gäller precisionen på datumväxlingen. Dom allra flesta klarar av denna fem minuters felmarginal, jag gör det definitivt inte på en "premium" klocka. :)
 

MBKS

Omega
Kvarts GADA-klocka. Runt 40mm diameter och under 48 lug to lug? Sportig, field? Tips?

Hade nog tittat på en militärklocka. Finns många bra alternativ från Marathon, CWC och Hamilton. Annars skulle Certina skulle kunna vara ett alternativ, men har nog inte mycket spännande under 48mm. Ett outsideralternativ vore en Yema. I lite högre prisklasser finns Grand Seiko eller Breitling Colt.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Kvarts GADA-klocka. Runt 40mm diameter och under 48 lug to lug? Sportig, field? Tips?

Hade nog tittat på en militärklocka. Finns många bra alternativ från Marathon, CWC och Hamilton. Annars skulle Certina skulle kunna vara ett alternativ, men har nog inte mycket spännande under 48mm. Ett outsideralternativ vore en Yema. I lite högre prisklasser finns Grand Seiko eller Breitling Colt.

Jag tror att den slutat tillverkas nu, men Tissot pr100 är ju en sportig allroundmodell. GADA är ju lite vad man gör det till...

Vore inte Longines conquest VHP något?
Den finns som 41 mm och bärs mindre...
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Absolut.... själv har jag ytterst modesta 16,5 cm runt handleden o gillar dessutom ur runt 36 till 39. Så från kanske 17,5 eller nåt är den nog kanon!

Jo... jag har närmare 19 cm runt handleden.
Men har nog bestämt mej för att 41 mm räcker bra... 43 blir stort på en klocka utan dykar-bezel.
Frågan är bara vilken färg som är bäst... tänkte först blå, men lutar nu åt vit...
 

Urtyp

Audemars
Jo... jag har närmare 19 cm runt handleden.
Men har nog bestämt mej för att 41 mm räcker bra... 43 blir stort på en klocka utan dykar-bezel.
Frågan är bara vilken färg som är bäst... tänkte först blå, men lutar nu åt vit...
Tänk på att en ljus färg gör att klockan upplevs större än en mörk färg. Om storleken känns "nästan rätt" på en mörk, kanske den känns perfekt med en ljus och tvärtom.
 
Topp