• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Master J

Audemars
2-Faktor
Tänk på att en ljus färg gör att klockan upplevs större än en mörk färg. Om storleken känns "nästan rätt" på en mörk, kanske den känns perfekt med en ljus och tvärtom.

Ja, dom hade en vit inne också och min första fråga var om den var 43 mm :)
Väl på armen kändes den bara lite större...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
09E23133-8D28-4402-B406-1AA975AFE038.jpeg

Japansk kontorsklocka dlx. Kanske kan sägas motsvara de Tissot, Certina, Eterna i guld man får efter nit och redlighet i statens tjänst. Ungefär samma mått på 33,5x5,5mm
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Seiko SBCM023, platsar nog även i HAQ-tråden då den ska göra endast +/- 20 sek/år. Håller på och bekantar mig med den fortfarande, men är hittills positivt överraskad av kvalitén på länken och allmän finish.
20200819_161612.jpg
Det är en riktigt trevlig modell i bra storlek. Jag jagade en länge, när jag väl fick tag i en fick jag erkänna för mig själv att jag är förbi ”divers”. Det kanske är samma?
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Det är en riktigt trevlig modell i bra storlek. Jag jagade en länge, när jag väl fick tag i en fick jag erkänna för mig själv att jag är förbi ”divers”. Det kanske är samma?
Nja, om quartz-dykare vore en maträtt hade jag nog kunnat äta den varje dag i veckan, så det är inga problem! Enda som skaver lite är storleken, tycker den ser bra ut på handleden men har en idé om att en dykare ändå ska vara lite större... Får se!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nja, om quartz-dykare vore en maträtt hade jag nog kunnat äta den varje dag i veckan, så det är inga problem! Enda som skaver lite är storleken, tycker den ser bra ut på handleden men har en idé om att en dykare ändå ska vara lite större... Får se!
Förlåt mig, det blev lite otydligt ser jag nu... Jag menade att det kanske är samma klocka som jag sålde :)
 

Smn

Omega
Sitter och funderar på om min nästa klocka ska bli Quartz eller automatisk. Ni som är quartzfantaster vad är det ni gillar bättre med just Quartz?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sitter och funderar på om min nästa klocka ska bli Quartz eller automatisk. Ni som är quartzfantaster vad är det ni gillar bättre med just Quartz?
Om du läser mitt första inlägg när jag startade tråden ser du att det INTE går ut på att ställa olika urverk mot andra, om du fortsätter läsa inlägg är jag övertygad om att du kommer hitta svar på dina funderingar :) Välkommen in i den tickande tråden :)
 

Smn

Omega
Om du läser mitt första inlägg när jag startade tråden ser du att det INTE går ut på att ställa olika urverk mot andra, om du fortsätter läsa inlägg är jag övertygad om att du kommer hitta svar på dina funderingar :) Välkommen in i den tickande tråden :)
Absolut, men läste även att det var en inspirationstråd för nyfikna. Jag är inte ute efter battle utan vill veta vilka fördelar som de som förespråkar Quartz ser. Självklart kan jag läsa igenom tråden istället :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Absolut, men läste även att det var en inspirationstråd för nyfikna. Jag är inte ute efter battle utan vill veta vilka fördelar som de som förespråkar Quartz ser. Självklart kan jag läsa igenom tråden istället :)
För min del så är jag lat av mig och jag tycker att det är drygt att behöva ställa tid och datum om den har legat mer än någon dag eller två och även om jag skulle använda samma klocka dagligen så stör jag mig istället på gångavvikelsen. Utöver detta så är de t.ex. inte lika stötkänsliga vilket passar min livsstil bättre och de ger även en enormt mycket billigare ägandekostnad i längden i och med att de i stort sett aldrig kräver någon service med några få undantag. Den är väldigt befriande att bara plocka upp vilken klocka man vill ur lådan oavsett hur länge den har legat där och veta att tiden stämmer sånär som på ett par sekunder.
 

D..S..

Panerai
Det tråkigaste med kvarts för hobbyister som mig är att det saknas spännande alternativ i sub 10.000 som är min prisklass. Massvis med parfymmärken och överdimensionerade modeller. Tråkiga microbrands.. lättare att vara fan av automatik.

Självklart finns det undantag dock...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det tråkigaste med kvarts för hobbyister som mig är att det saknas spännande alternativ i sub 10.000 som är min prisklass. Massvis med parfymmärken och överdimensionerade modeller. Tråkiga microbrands.. lättare att vara fan av automatik.

Självklart finns det undantag dock...
Äsch, det finns gott om alternativ om man bara är villig att leta lite! ;) Tala om vad det är för typ av klocka du söker så ska vi nog kunna hitta ett gäng förslag i lämplig prisklass.
 

Urtyp

Audemars
Det tråkigaste med kvarts för hobbyister som mig är att det saknas spännande alternativ i sub 10.000 som är min prisklass. Massvis med parfymmärken och överdimensionerade modeller. Tråkiga microbrands.. lättare att vara fan av automatik.

Självklart finns det undantag dock...
Va? Tag Heuer, Breitling, Omega, Grand Seiko osv... listan kan väl göras hur lång som helst? o_O;):)

EDIT: Ooops, såg nu att du eftersökte UNDER inte ÖVER 10k... jag försöker igen då, Hamilton, Longines, Tissot Certina, Seiko osv. ;):)
 
Senast ändrad:

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Det tråkigaste med kvarts för hobbyister som mig är att det saknas spännande alternativ i sub 10.000 som är min prisklass. Massvis med parfymmärken och överdimensionerade modeller. Tråkiga microbrands.. lättare att vara fan av automatik.

Självklart finns det undantag dock...

Finns massa roliga quartzare för under 10 tkr. Ett tips är att titta efter äldre Seiko quartzare från exempelvis 80-talet. En extra bonus är att sekundvisaren träffar index ;)

IMG_20200415_181644.jpg
IMG_20200421_061925.jpg
IMG_20200117_073551.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Absolut, men läste även att det var en inspirationstråd för nyfikna. Jag är inte ute efter battle utan vill veta vilka fördelar som de som förespråkar Quartz ser. Självklart kan jag läsa igenom tråden istället :)
Nemas problemas, bara så vi driver diskussionen i rätt riktning :)
Några enkla fördelar med kvarts som jag ser det...
1.Tunna ur. Det går att göra riktigt tunna boetter utan att det behöver kosta skjortan.
2.Föranlett av ovanstående, oftast bra prisbild, speciellt om samma klocka återfinns med automat.
3.Ett väldigt billigt ägande över tid. Ett batteribyte med tillhörande trycktest brukar gå att få för under 300kr. Har man soldrift så kan man behöva byta det uppladdningsbara batteriet efter ca 10 år, men det kostar fortfarande inte mycket mer än ett vanligt
4.Okänsliga för position och magnetism. Magnetism kan tillfälligt ge ett kvartsverk lite spel, men det är bara att avlägsna magneten och ställa tiden igen, så tickar den snällt vidare.
5.Möjligheten till många komplikationer samtidigt. Vissa komplikationer helt unika för kvarts. Världstider, tidtagning, perpetuellkalender, barometer, belysning... listan kan väl göras lika lång som den mest komplicerade G-Shocken ;)
6.Tidshållning. Även den simplaste kvartsklockan har ju en tidshållning som är närmast omöjlig att uppnå med mekaniska urverk, även om man med lite trixande kan få sin mekaniska att gå väldigt bra över tid.
Sen kan man ju se en viss charm i att det faktiskt var en teknisk utveckling som inte sett motstycke i klockhistorien sedan det introducerades av Seiko på marknaden den 25 december 1969 :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur stor handled har du? Skulle uppskatta fler bilder.
Ganska medelmåttiga straxt under 18cm och 56+57 över "knölen". Kan slänga upp någon mer imorgon. Det är både lite ovant och ganska trevligt med en liten klocka. Känns som när man började intressera sig för klockor under tidigt ´90tal då de flesta var 33-36mm. Bortsett att man bär vintage ibland i dessa mått så är det ju löjligt bekvämt. 33,5x5mm är ju nästan som att bara bära armbandet :p
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Ganska medelmåttiga straxt under 18cm och 56+57 över "knölen". Kan slänga upp någon mer imorgon. Det är både lite ovant och ganska trevligt med en liten klocka. Känns som när man började intressera sig för klockor under tidigt ´90tal då de flesta var 33-36mm. Bortsett att man bär vintage ibland i dessa mått så är det ju löjligt bekvämt. 33,5x5mm är ju nästan som att bara bära armbandet :p

Vad menas med 56+57 över knölen?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@dräpdrulle tunn och fin profil med den lilla onyxen på kronan
61E39F3F-BCF7-4F32-90CC-6F38CDC167AA.jpeg

mjuka integrerade luggar
CBF7D799-5E5C-4BA4-8C98-8E10824DDBD5.jpeg

originalbandet i kajman är passande tunnt, något kort, men jag har ett nytt band beställt.
EE530EBD-A768-4A09-9010-7AF140CA63E1.jpeg

Profilen talar sitt tydliga språk, den glider under det mesta :)
ABC7A8AF-19A8-409D-9BF4-DF63920CB2E8.jpeg

Den vy man får vänja sig vid själv när man tittar ner på klockan. Det är smått, men inte dam-smått.
DE36245E-D93F-4032-8140-7704EE0C33A6.jpeg

Så den ser ut för betraktare framifrån. 10spy eller 5sp1/2y eftersom man får ställa om vid dst. Inget datum, något jag personligen inte haft något emot om den hade. Tavlan har en väldigt fin struktur i den silvervita färgen, ungefär som ett 600grit slippapper. Ytan plockar upp omgivningsljus på ett trevlig sätt och ser oftast lite gräddvit ut. Enkel ren design, elegant skulle jag säga. Skulle helt klart passa till finkostymen, samtidigt som den faller inom ”kontorsklockekategorin” i min bok
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Hattstorlek? ;) ”Knölen”, ledkulorna vid handleden som klockan brukar luta emot, alltså bredden på handleden i mm

Aha... då fattar jag :)
Hur mäter man?
Lägger jag en linjal över armen och mäter "det man kan se" är mitt mått ca. 60 mm... handleden runt är ca. 19 cm.
Men hur klockor sitter beror ju också mkt på hur platt handleden är, eller hur?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Aha... då fattar jag :)
Hur mäter man?
Lägger jag en linjal över armen och mäter "det man kan se" är mitt mått ca. 60 mm... handleden runt är ca. 19 cm.
Men hur klockor sitter beror ju också mkt på hur platt handleden är, eller hur?
Det verkar funka, själv tar jag skjutmåttet. Man bör väl alltid testa en klocka innan affär om man är osäker på hur den kommer sitta
 
Topp