Absolut, men läste även att det var en inspirationstråd för nyfikna. Jag är inte ute efter battle utan vill veta vilka fördelar som de som förespråkar Quartz ser. Självklart kan jag läsa igenom tråden istället
Nemas problemas, bara så vi driver diskussionen i rätt riktning
Några enkla fördelar med kvarts som jag ser det...
1.
Tunna ur. Det går att göra riktigt tunna boetter utan att det behöver kosta skjortan.
2.Föranlett av ovanstående,
oftast bra prisbild, speciellt om samma klocka återfinns med automat.
3.
Ett väldigt billigt ägande över tid. Ett batteribyte med tillhörande trycktest brukar gå att få för under 300kr. Har man soldrift så kan man behöva byta det uppladdningsbara batteriet efter ca 10 år, men det kostar fortfarande inte mycket mer än ett vanligt
4.
Okänsliga för position och magnetism. Magnetism kan tillfälligt ge ett kvartsverk lite spel, men det är bara att avlägsna magneten och ställa tiden igen, så tickar den snällt vidare.
5.
Möjligheten till många komplikationer samtidigt. Vissa komplikationer helt unika för kvarts. Världstider, tidtagning, perpetuellkalender, barometer, belysning... listan kan väl göras lika lång som den mest komplicerade G-Shocken
6.
Tidshållning. Även den simplaste kvartsklockan har ju en tidshållning som är närmast omöjlig att uppnå med mekaniska urverk, även om man med lite trixande kan få sin mekaniska att gå väldigt bra över tid.
Sen kan man ju se en viss charm i att det faktiskt var en teknisk utveckling som inte sett motstycke i klockhistorien sedan det introducerades av Seiko på marknaden den 25 december 1969