Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sitter och funderar på om min nästa klocka ska bli Quartz eller automatisk. Ni som är quartzfantaster vad är det ni gillar bättre med just Quartz?
Det jag föredrar med quartz är väl att det är mer "set and forget". Jag ägde två automatare, men när kronografen behövde servas så kostade det 5500 kr. Helt plötsligt började jag bli nervös över den andra automataren som hade gått över 5 år utan service. Det slutade med att jag sålde båda och efter något år köpte en Grand Seiko quartz. Jag ville ha en fin och exakt klocka, utan bekymmer. Jag tänkte att det skulle bli min enda klocka, men sen snöade jag in på quartz och upptäckte att det finns en hel del intressant där ute. Viktigt att betänka är också att dom flesta mekaniska klockor inte är så speciella, iaf inte om man snackar prisklasser under 40k, utan det sitter samma urverk i dom flesta. Förstår heller inte riktigt grejen med billiga mekaniska klockor. Varför lägga 5k på nåt som kommer kosta tusenlappar att serva? Jag utesluter inte att skaffa något mekaniskt, men då lär det bli utan komplikationer och inte flera st. Under 2000-talet har quartz nästan varit utsatt för en hat- och desinformationskampanj i min mening. Man rekommenderar tveklöst mekaniska klockor, trots att det inte är det mest passande i alla prisklasser och för alla användningsområden.
Vad är detta för modell,och vad är måtten
Här är mitt senaste köp som jag är mycket nöjd med. Så jag kanske inte ska klanka mer på batteriklockor allt för mycke
HejVad är detta för modell,och vad är måtten
Kul jag har tittat på den; 041/4064.04 och 041/4463.44.Köpte mig en Max Bill Quartz efter att ha spanat in den ett bra tag! Sitter som ett smäck
Ref: 041/4562.04
@dräpdrulle tunn och fin profil med den lilla onyxen på kronan
mjuka integrerade luggar
originalbandet i kajman är passande tunnt, något kort, men jag har ett nytt band beställt.
Profilen talar sitt tydliga språk, den glider under det mesta
Den vy man får vänja sig vid själv när man tittar ner på klockan. Det är smått, men inte dam-smått.
Så den ser ut för betraktare framifrån. 10spy eller 5sp1/2y eftersom man får ställa om vid dst. Inget datum, något jag personligen inte haft något emot om den hade. Tavlan har en väldigt fin struktur i den silvervita färgen, ungefär som ett 600grit slippapper. Ytan plockar upp omgivningsljus på ett trevlig sätt och ser oftast lite gräddvit ut. Enkel ren design, elegant skulle jag säga. Skulle helt klart passa till finkostymen, samtidigt som den faller inom ”kontorsklockekategorin” i min bok
Grattis! Jag tycker både designen och bekvämligheten är full pott på den modellen. Nu kör jag min MEGA i kvartsläge istället för att låta den radiosynka...Köpte mig en Max Bill Quartz efter att ha spanat in den ett bra tag! Sitter som ett smäck
Ref: 041/4562.04
För mig var det dels fonten på siffrorna (inte minst 4an ) som fick mig att välja den med siffror. Gillar även tavlan med silver-metallic-vita mer än matt vit .Kul jag har tittat på den; 041/4064.04 och 041/4463.44.
Skitsvårt att bestämma sig. På max billen med mesharmband verkar det dessutom finnas en vit och en brons/"guld"-färgad tavla som jag inte lyckats bestämma mig kring.
Jo, jag har sett den också. Jag vet inte om den fortfarande görs, den var inte med i den senaste Seiko katalogen ifrån Japan. Men den finns att köpa ny ifrån bland annat SakurawatchesFick aldrig någon notifikation men såg precis dina bilder. Tack! Är sjukt sugen.
Har du förövrigt sett SACM150? Upptäckte den här referensen häromdagen. Väldigt fin JDM HAQ.
(bild av @losangeles_watches)
Njae, den påstås vara det, det är den inte. Men den är bättre än en vanligt specad kvartsares 15spm, kanske +5spm. Jag har skrivit en liten recension om min MEGA, in & läs *och MEGA´n träffar index spot on, den har separata motorer för alla visare@BarbaBaba Vad tycker du om Megan? Den är HAQ även utan radiosynken som jag förstår det?
Njae, den påstås vara det, det är den inte. Men den är bättre än en vanligt specad kvartsares 15spm, kanske +5spm. Jag har skrivit en liten recension om min MEGA, in & läs *och MEGA´n träffar index spot on, den har separata motorer för alla visare
Stämmer, en riktigt bra komplikation som gör avläsningen väldigt enkel. Lättare att tajma när man mäter också. Önskar att fler hade det. Och att minutvisaren står fast ända tills sekunden prickar 12, sjukt bra ur avläsningssynpunktTack, will do. Megan tickar varje halvsekund om jag inte minns fel.
jag tror @MaBr kan svara på den?@BarbaBaba Håller med. Är det Mondaine Stop2go där minutvisaren står fast?
@BarbaBaba Håller med. Är det Mondaine Stop2go där minutvisaren står fast?
Det stämmer bra, minutvisaren hoppar fram varje hel minut. Här är en video jag gjorde på den i snabb version.jag tror @MaBr kan svara på den?
Håller med, oklart var själen sitter på en mekanisk klocka... På ett kvartsurdäremot sitter den såklart i kvartskristallen!Håller med litegrann. Kvartsklockor har ju ofta beskyllts för att sakna "själ", men jag förstår inte längre vad som menas med detta och varför just mekaniska ur skulle ha en själ. Kugghjul och rotor i all ära men var nånstans sitter själen liksom...
Dagens trogna följeslagare
den blev ju något tjockare än de 6mm den var innan glasbytet, men jag har ju gårdagens att ta till när riktigt tunt efterfrågas...
2,98mm
Ja, enligt Hirsch egna angivna mått är London i 19/14 3,8-2,4mm. Jag tycker nästan alltid det är trevligare med lite fyllning än helt platt band, och i detta fallet passar det riktigt braKänns som att bandet är fetare än klockan?
Ja, enligt Hirsch egna angivna mått är London i 19/14 3,8-2,4mm. Jag tycker nästan alltid det är trevligare med lite fyllning än helt platt band, och i detta fallet passar det riktigt bra
Jo jag började med ett ofodrat Cordovan, det var helt okej. Det är själva profilen När man vrider på handleden som ser lite avhuggen ut med platt band tycker jag, ska se om jag hittar någon bild som illustrerar ...Kanske det. Jag hade nog föredragit ett tunt band på den tunna klockan. I alla fall hur jag visualiserar den i min hjärna.