• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Här är ett tunt ofodrat band på Seikon
C22F9FE3-A6C4-43DC-9F9C-93A6D2F48BDB.jpeg

det fungerar bra då den är ganska kort över luggarna
8C43CC34-3A93-407F-A247-BFEB15EC144A.jpeg

men det ser ändå lite platt ut. ONE är ju längre över luggarna och man ser bandet i profil på ett annat vis
D5692D15-C170-4255-B8EA-1D52CC4B0641.jpeg

Jag tycker helt enkelt det blir en snyggare profil. Det finns ett originalband till ONE som givetvis är platt, så Citizens designer tycker som du ;)

men det ser ändå lite platt ut. ONE är ju längre över luggarna och man ser bandet i profil på ett annat vis

Jag tycker helt enkelt det blir en snyggare profil. Det finns ett originalband till ONE som givetvis är platt, så Citizens designer tycker som du ;)

Hm, men du har ju rätt. Det ser lite för platt ut! I vissa vinklar ser det ok ut men generellt är det fodrade bandet ett bättre val.

Den tunna Citizen växer! Trevligt med quartz som inte har sekundvisare, i synnerhet på dressur :)

Marlin Casio Quartz, har suttit på sedan den packades upp.
100%indexträff varje sekund får mig att undra vad övriga fabrikanter håller på med.
Som med mycket annat här i livet så handlar det om lathet och att man förmodligen prioriterar kvantitet framför kvalitet. Det här är beviset på att det inte krävs en dyr klocka med högspecat HAQ-verk för att kunna träffa sekundmarkeringarna utan det handlar precis som med automatiska klockor och datumskifte snarare om hur pass tighta toleranser som tillverkaren tillåter.

Marlin Casio Quartz, har suttit på sedan den packades upp.
100%indexträff varje sekund får mig att undra vad övriga fabrikanter håller på med.
Om jag inte är ute och cyklar nu så tror jag den har ett Miyota 2115 under huven, alltså ett Citizen urverk ;) Om så är fallet är det ett urverk utan stenar och motor direkt till sekundvisaren vilket gör att sekundvisaren har ett mindre spel.

Om jag inte är ute och cyklar nu så tror jag den har ett Miyota 2115 under huven, alltså ett Citizen urverk ;) Om så är fallet är det ett urverk utan stenar och motor direkt till sekundvisaren vilket gör att sekundvisaren har ett mindre spel.
What? Det låter inte rätt? Varför skulle dom inte använda något av sina egna verk i just den modellen? Eller brukar dom köra 3:dje parts urverk? Trodde Casio var strikt in-house på allt dom gör... :bag:
(Det är specat som en "Casio 2784 Module" iaf, vad det nu innebär).

Som med mycket annat här i livet så handlar det om lathet och att man förmodligen prioriterar kvantitet framför kvalitet. Det här är beviset på att det inte krävs en dyr klocka med högspecat HAQ-verk för att kunna träffa sekundmarkeringarna utan det handlar precis som med automatiska klockor och datumskifte snarare om hur pass tighta toleranser som tillverkaren tillåter.

Detta kryddat med vinst jakt och volym vilket det senare motbevisas av Casio som torde ha en hyfsad volyn
Ha, prickade in mitt 6000 inlägg i den perfekta tråden :cigar:
Congrats 6k

What? Det låter inte rätt? Varför skulle dom inte använda något av sina egna verk i just den modellen? Eller brukar dom köra 3:dje parts urverk? Trodde Casio var strikt in-house på allt dom gör... :bag:
(Det är specat som en "Casio 2784 Module" iaf, vad det nu innebär).
Visst undrar man, dom har ju så fina calibers i sina Tough Mvt. Kanske är det solar och RC dom utvecklar mest inhouse? Eller har dom samma relation som Citroen och Peugot verkar ha?

Finns det någon som känner till Mathey-Tissot? Jag funderar på att köpa deras Moonphase klocka...
Inte utöver att ha hört namnet tidigare, men en snabb googling gör att jag misstänker att det är ett av många gamla märken som gick under under kvartskrisen och nu är köpt av någon kinesisk ägare. Säkert inget större fel på klockorna i sig för den skull :)

Inte utöver att ha hört namnet tidigare, men en snabb googling gör att jag misstänker att det är ett av många gamla märken som gick under under kvartskrisen och nu är köpt av någon kinesisk ägare. Säkert inget större fel på klockorna i sig för den skull :)
Min gissning exakt efter samma duckduckgo'ing. Men hajade till när jag såg att dom varit kunglig hovleverantör :cool:
3407a_lg.jpeg

Finns det några speciella quartz(jag skriver inte "kvarts")urverk som oftast, helst alltid där sekundvisaren träffar index? Har exempelvis haft en Tissot PR100 (vet inte vad den har för urverk) där sekundvisaren hamnade mitt emellan index och är likadant på min tjejs Tissot.

Detta gör mig galen. Vet att Grand Seikos 9F osv. tickar 2 gånger per sekund och träffar index helt underbart. Gillar det. Men tänkte mig billigare quartzverk. Köpte en Dan Henry 1964 nyligen med VK63 och av klipp jag sett verkar det som den "träffar rätt" jag valde dock varianten utan sekundvisare.

Har exempelvis span på en med Miyota 6S20 nu. Kan jag räkna med att det är ren tur som gäller eller finns det de som är bättre än andra?

Förstår såklart att det också har med företaget att göra ifall de reglerar eller inte. Så kanske är mer det än själva verket?

Finns det några speciella quartz(jag skriver inte "kvarts")urverk som oftast, helst alltid där sekundvisaren träffar index? Har exempelvis haft en Tissot PR100 (vet inte vad den har för urverk) där sekundvisaren hamnade mitt emellan index och är likadant på min tjejs Tissot.

Detta gör mig galen. Vet att Grand Seikos 9F osv. tickar 2 gånger per sekund och träffar index helt underbart. Gillar det. Men tänkte mig billigare quartzverk. Köpte en Dan Henry 1964 nyligen med VK63 och av klipp jag sett verkar det som den "träffar rätt" jag valde dock varianten utan sekundvisare.

Har exempelvis span på en med Miyota 6S20 nu. Kan jag räkna med att det är ren tur som gäller eller finns det de som är bättre än andra?

Förstår såklart att det också har med företaget att göra ifall de reglerar eller inte. Så kanske är mer det än själva verket?
Någonstans, 10,15 kanske 20 sidor bak i tråden har det avhandlats

Jag bryr mig inte så mycket om det är auto eller quartz. Uppskattar hantverket i ett automatiskt mer, men är verkligen ett massproducerat automatiskt verk (typ NH35/36 osv.) något som man kan anse som "fint"? En 9F quartz eller den HAQ som Citizen gör ligger det ju mer hantverk bakom jämfört med billigare autos också.

Men svepande sekund framför snegående index går före alla dagar i veckan. Därför försöker jag undvika sekundvisare då (se bild nedan som exempel) men vill ha just den jag länkade. Får kanske köpa, eller är snarare något jag önskar mig i present och får väl skicka tillbaka om den inte träffar index.

20200917_121346.jpg

Tillbaka
Topp