• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Master J

Guld
2-Faktor
Har en liten grej för Grand Seiko och deras quartz. Tyvärr så har det blivit så att jag är GS-lös för tillfället. Kikade runt lite och hittade den här Certinan till salu här på K&S. Mycket för pengarna skulle jag säga, 41mm i diameter, 11mm tjock och +-10s/år.
Edit: ref c032.851.11.057.02
IMG_20201026_142942__01.jpg

Har haft en sån... prisvärd
 

Master J

Guld
2-Faktor
Långt ifrån alla givetvis, men det är väl någon slags utbud som läsare rapporterat. Det är en ofta användbar sida när man letar urverk i olika modeller.
Jag uppfattar det som att ETA fasar ut 255.112 till förmån för just e64.111. Generellt kan man nog kolla på Swatchgroups utbud av nya kvartsare, så är chansen stor att det sitter ett e64.111 i även om det inte står Precidrive på tavlan.

Bra sida.... verkar ju sitta HAQ- verk i många klockor utan att det märks ut så värst tydligt, longines hydroconquest t.ex.

Vet du vilka Eta-verk mer än dom 2 du nämner som är HAQ? Om några....
 

BarbaBaba

Pandion
2-Faktor
Hmmm, men det finns väl ingen hydroconquest med HAQ?
Det luriga är att Longines har ett urverk dom kallar L157. Det är baseratpå ETA 255.112 (vilket verkar ha utgått). Samtidigt har dom även ett verk som heter L157.3 som motsvaras av E64.111.
Longines Presence 38.5 (L4.790.4) står listad med L157 på watchbase (=ETA255.112) men när man öppnar locket sitter det ett L157.3 Man får alltså ett Precidrive utan att dom skyltar med det :)
Nu har jag inte öppnat någon HC, (och dom görs väl inte nya i kvarts?) men det är ju inte otänkbart att även den fått ett L157.3
För att krångla till det ytterligare verkar det på ETAs hemsida som om utbudet av Normline urverken krympt rejält samtidigt som Flatline med Precidriveteknik verkligen exploderat. Det gör i alla fall mig lite hoppfull inför att nya kvartsklockor ifrån Schweiz (inom Swatchgroup) i det lite dyrare segmentet har Precidrive :)

 

BarbaBaba

Pandion
2-Faktor
Bra sida.... verkar ju sitta HAQ- verk i många klockor utan att det märks ut så värst tydligt, longines hydroconquest t.ex.

Vet du vilka Eta-verk mer än dom 2 du nämner som är HAQ? Om några....
Om du kollar ETAs sida och filtrerar på Precidrive under Technology får du ett antal listade
 

Kessler

Guld
2-Faktor
Vilka urverk har "svepande" sekundvisare? Typ 4-5 tick per sek. Tänker inte på meca quartz.

Känner till Seikos 5S42 och 5S41. Men finns det fler och någon som sitter i nyare klockor?
 

Urtyp

Guld
Vilka urverk har "svepande" sekundvisare? Typ 4-5 tick per sek. Tänker inte på meca quartz.

Känner till Seikos 5S42 och 5S41. Men finns det fler och någon som sitter i nyare klockor?
Om du är ute efter riktigt svepande sekundvisare så finns ju alltid Bulovas precisionist serie. Vet ej vad dom kallar urverket men det har väl kanske ingen betydelse eftersom jag inte tror att dom säljer det till andra tillverkare. Synd tycker jag, Bulovas egen design är ju oftast väldigt speciell och definitivt inte min kopp av te. Ja förutom urverket då (som dessutom är HAQ). 🤷‍♂️
 

HSK

Diamant
2-Faktor
Vilka urverk har "svepande" sekundvisare? Typ 4-5 tick per sek. Tänker inte på meca quartz.

Känner till Seikos 5S42 och 5S41. Men finns det fler och någon som sitter i nyare klockor?
Du har även Seikos spring drive om man är generös och vill kategorisera det som quartz. Jag har inte så bra koll på spring drive men det är väl mer eller mindre en hybrid mellan mekanisk och quartz?

Ett annat alternativ är stämgaffelverk men det är tekniskt sett inte heller quartz även om det är batteridrivet.
 

Kessler

Guld
2-Faktor
Definiera billigt. ;) Stämgaffelur finns att hitta från någon tusenlapp eller två och uppåt.
Ja under typ 5k. Har varit lite sugen på ett stämgaffelur. Konstigt att inte det är mer vanligt med de billigare verken bland mikromärken. Finns ju rätt många med meca quartz (då väljer jag alltså bort de med 3 sub dials varav en då är sekundvisare) Men Seiko kanske inte tillverkar de där längre? Jag blir helt galen om en sekundvisare inte träffar index med 100% träffsäkerhet. Så med billigare klockor blir det automatisk eller quartz utan sekundvisare.
 

kuma-kun

Guld
Ja under typ 5k. Har varit lite sugen på ett stämgaffelur. Konstigt att inte det är mer vanligt med de billigare verken bland mikromärken. Finns ju rätt många med meca quartz (då väljer jag alltså bort de med 3 sub dials varav en då är sekundvisare) Men Seiko kanske inte tillverkar de där längre? Jag blir helt galen om en sekundvisare inte träffar index med 100% träffsäkerhet. Så med billigare klockor blir det automatisk eller quartz utan sekundvisare.
Egentligen ska vi väl inte diskutera stämgaffelverk i kvartstråden.
Men det finns väl ingen som tillverkar dom längre eftersom kvartsklockor är mer noggranna, stötsäkrare och billigare att tillverka.
Var väl en kortare tid mest under tidigt 70-tal som några tillverkare producerade.
 

Chuck

Pandion
2-Faktor
Movement
The JLC caliber 631 'Mecaquartz' caliber is a movement with a quartz base powering a mechanical chronograph; it has a total of 233 parts and can be considered quite complicated. It was most notably used by JLC itself and IWC.

Type: Quartz
Brand: Jaeger-LeCoultre
Caliber: 631
Display: Analog
Diameter: 23.15 mm
Jewels: 25
Time: Hours, Minutes, Small Seconds
Date: Date
Chronograph:

Vet du om det finns fler chronoquartzare med detta verk?

Edit: Inser att verket är out of production
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Pandion
2-Faktor
Då var det dags att ge fruns AT ett nytt batteri.
84DBD168-2981-4EA9-A757-0EA5753A9BE9.jpeg

det blev tyvärr inte någon fin bild i den belysning som råder, men den får duga.
Detta är alltså Omegas cal.1538. Närmare bestämt 1538B. Det är ett urverk som är baserat på ETA255.461. Tre visare och datum med individuellt ställbar timvisare. Omega har gjort några små förändringar/förbättringar av urverket.


92457199-4995-4193-8BF5-BB2868A86759.jpeg

Det lilla ”B”et är en viktig uppdatering. Det innebär nämligen att man stabiliserat sekundhjulet med en magnet. Detta för att sekundvisaren ska slå mer exakt över markeringarna på tavlan. 1538 vs 1538B använder också olika batterier. 1538/373 vs 1538B/395 I version D har man även modifierat både det indirekta sekundhjulet och sekundhjulet tillsammans med bryggan för att ytterligare förbättra sekundvisarens precision. När man öppnar baklocket möts man av ett täcklock i antimagnetisk plåt som skyddar urverket.
6D74E2E6-EF11-433B-9260-DB82678DB75E.jpeg

det är alltså inte bara vi nördar på forum som vill ha precision i sekundvisaren, det finns några anställda på Omega också ;)
 

FreakyLeo

Pandion
2-Faktor
Någon som vet förresten när ETA F06 (precidrive) kom? I min Ceramica sitter det antingen ett ETA 255 eller ett F06, hade varit skoj att veta om det är en HAQ eller inte :) Den håller dock tiden som en HAQ oavsett och diffar bara ett par sekunder när man ställer om mellan sommar/vintertid. Har för mig att jag köpte min Ceramica 2013.

95B804A7-E536-4FDA-8106-FE1C088DB579.jpeg
 

BarbaBaba

Pandion
2-Faktor
Någon som vet förresten när ETA F06 (precidrive) kom? I min Ceramica sitter det antingen ett ETA 255 eller ett F06, hade varit skoj att veta om det är en HAQ eller inte :) Den håller dock tiden som en HAQ oavsett och diffar bara ett par sekunder när man ställer om mellan sommar/vintertid. Har för mig att jag köpte min Ceramica 2013.

95B804A7-E536-4FDA-8106-FE1C088DB579.jpeg
Enligt ETA´s lilla historeberättelse på hemsidan kom det första TC urverket med IC 1994 och Precidrive nämns först 2013. Det kan väl vara där någonstans namnet kom...
 

Master J

Guld
2-Faktor
Någon som vet förresten när ETA F06 (precidrive) kom? I min Ceramica sitter det antingen ett ETA 255 eller ett F06, hade varit skoj att veta om det är en HAQ eller inte :) Den håller dock tiden som en HAQ oavsett och diffar bara ett par sekunder när man ställer om mellan sommar/vintertid. Har för mig att jag köpte min Ceramica 2013.

95B804A7-E536-4FDA-8106-FE1C088DB579.jpeg

Om den håller tiden så bra lär det ju vara HAQ... Eller vad är det för spec på ETA 255?
 

FreakyLeo

Pandion
2-Faktor
Om den håller tiden så bra lär det ju vara HAQ... Eller vad är det för spec på ETA 255?
Nja, jag tror att precidrive är 20s/år och 255 15s/mån :)

Jag har dock icke-HAQ som går lika bra som HAQ, t.ex. en Suunto Observer som inte drar sig många sekunder på årsbasis :D Sen har jag haft äldre Seiko HAQ som varit 20år som gått sämre än en ”vanlig” kvarts också.
 

Master J

Guld
2-Faktor
Nja, jag tror att precidrive är 20s/år och 255 15s/mån :)

Jag har dock icke-HAQ som går lika bra som HAQ, t.ex. en Suunto Observer som inte drar sig många sekunder på årsbasis :D Sen har jag haft äldre Seiko HAQ som varit 20år som gått sämre än en ”vanlig” kvarts också.

Jo så kan det tydligen vara ibland... har också en vanlig standard quartz, miyota tror jag, som går klart bättre än mina övriga.
 
Topp