• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

F06.115... är det HAQ?
Hmm.. bra fråga..

Here is some information from ETA on the ETA F06.115 movement:

Hours, minutes, with or without a center second,
date display in the

stop second / engine stop window
Battery end display (EOL)

3 stones
HeavyDrive

Theoretical battery autonomy:
68 months (battery 40.0 mAh)
94 months (battery 55.0 mAh)

The caliber ETA F06.115 is a movement of the size 11½´´´ with display of hours, minutes, with or without seconds in the center and date with HeavyDrive technology. The movement should show a very precise course. ETA specifies a typical value of +0.1 s / d at 25 ° C, which would then result in +3 s per month .
3138616-44f5d2c8f235fab1e229cb47571063c7.png
 
Hmm.. bra fråga..

Here is some information from ETA on the ETA F06.115 movement:

Hours, minutes, with or without a center second,
date display in the

stop second / engine stop window
Battery end display (EOL)

3 stones
HeavyDrive

Theoretical battery autonomy:
68 months (battery 40.0 mAh)
94 months (battery 55.0 mAh)

The caliber ETA F06.115 is a movement of the size 11½´´´ with display of hours, minutes, with or without seconds in the center and date with HeavyDrive technology. The movement should show a very precise course. ETA specifies a typical value of +0.1 s / d at 25 ° C, which would then result in +3 s per month .
3138616-44f5d2c8f235fab1e229cb47571063c7.png

Låter som nästan-HAQ 😀
 
Som @BarbaBaba är inne på så bärs den nog tyvärr väldigt stort och det känns som att den kanske hade varit mer lämplig som 36-37mm eller liknande. Synd då det ser ut att vara en riktigt snygg och moderniserad variant på PRS516 eller vad den heter. Dessutom märkligt med integrerad länk som har quick release? 🤔
 
Som @BarbaBaba är inne på så bärs den nog tyvärr väldigt stort och det känns som att den kanske hade varit mer lämplig som 36-37mm eller liknande. Synd då det ser ut att vara en riktigt snygg och moderniserad variant på PRS516 eller vad den heter. Dessutom märkligt med integrerad länk som har quick release? 🤔
Quick release är riktigt på modet. Hirsch gör det på alla nya band nu, jag fick betala extra när jag beställde ett band utan 🙃 Ur rengöringssynpunkt kan det ju iof vara bra
 
  • Like
Reactions: HSK
Quick release är riktigt på modet. Hirsch gör det på alla nya band nu, jag fick betala extra när jag beställde ett band utan 🙃 Ur rengöringssynpunkt kan det ju iof vara bra
Jo, men på en klocka med integrerad länk? Jag kanske bara är dåligt uppdaterad men det känns som att utbudet av alternativa band är mer eller mindre obefintligt? Dock smidigt för rengöring, tänkte inte på det!

Lorry.JPG
 
Jo, men på en klocka med integrerad länk? Jag kanske bara är dåligt uppdaterad men det känns som att utbudet av alternativa band är mer eller mindre obefintligt? Dock smidigt för rengöring, tänkte inte på det!

Lorry.JPG

Släpper dom varianter med gummi/läder som man kan köpa separat så är det rätt nice
 
Släpper dom varianter med gummi/läder som man kan köpa separat så är det rätt nice
Ja, det kan vara riktigt snyggt men jag har dålig koll på hur det fungerar. Har de flesta integrerade band (med samma bredd) samma typ av infästning eller måste banden mer eller mindre vara tillverkade av samma tillverkare/vara modellspecifika för att passa in på längden så att säga? Här är ett fräscht exempel på en Tudor North Flag med gummi från Pelagos:

4jhhtz65ga111.jpg
 
Ja, det kan vara riktigt snyggt men jag har dålig koll på hur det fungerar. Har de flesta integrerade band (med samma bredd) samma typ av infästning eller måste banden mer eller mindre vara tillverkade av samma tillverkare/vara modellspecifika för att passa in på längden så att säga? Här är ett fräscht exempel på en Tudor North Flag med gummi från Pelagos:

4jhhtz65ga111.jpg

Därför jag tänkte att det hade varit gött om de gjorde 1-2 alternativ till länken, åtminstone ett gummi. Tänk typ VC Overseas på en väldigt stram budget :D
 
Därför jag tänkte att det hade varit gött om de gjorde 1-2 alternativ till länken, åtminstone ett gummi. Tänk typ VC Overseas på en väldigt stram budget :D
Samma märke är så klart alltid bäst men problemet blir ju om de inte är kompatibla med något annat och det inte längre går att få tag i nya band.
 
Jag har ju missat att posta här
FAA3A44B-11BD-46C9-B659-A685E98D5F6F.jpeg

Seiko Astron 5x53. SSE071J1. Jag har ju en Astron av förra generationen, så det var inte helt givet att hoppa på den senaste modellen. Denna nya är helt klart i en högre klass designmässigt. Formspråket ifrån GS är tydligt och finishen är perfekt. Trenden med GMT-klockor ifrån förra året verkar fortsätta och denna är en GMT de luxe. Man får egentligen bara en GPS synkad klocka med GMT och perpetuell kalender. Jag ville gärna ställa den mot Citizens Attesa eller Casios Oceanus linjer, och dom har ofta både alarm och kronograf för tidtagning. Det saknar Astron. Men om man vill ha GS finish och samtidigt få perfekt tidshållning kombinerat med perpetuell kalender, 200m wr och en riktigt bra allroundklocka är Astron suverän :)
*jag hade inte alls glömt att posta den här, men jag hade glömt att jag hade postat här 🤪
 
Senast ändrad:
stiligt :) Det innebär att det är en kvartsklocka men med en mekanisk modul för kronografen, i korthet :)
Tack, hade inte förstått att det var kronografen som var i fråga.

Googlade för att få se en bild på verket, calibre 631, och hittade två intressanta länkar nedan. JLC verkar jämte Frederic Piguet ha stått för mycket av mecha quartz-utvecklingen under 80-talet. JLC har bland annat fått in det i ett pilotur från IWC:

D5820D7F-EA42-46A4-8F60-AEC0712D2615.jpeg


Ang. IWC:n:

Generell historik:
 
Tack, hade inte förstått att det var kronografen som var i fråga.

Googlade för att få se en bild på verket, calibre 631, och hittade två intressanta länkar nedan. JLC verkar jämte Frederic Piguet ha stått för mycket av mecha quartz-utvecklingen under 80-talet. JLC har bland annat fått in det i ett pilotur från IWC:

D5820D7F-EA42-46A4-8F60-AEC0712D2615.jpeg


Ang. IWC:n:

Generell historik:
IWC´s modell finns postad av @Donniedoer på sid 74 :)
 
En fråga som kanske avhandlats tidigare i tråden men hur resonerar ni kring serviceintervall på quartzverken?
-JL-
Jag tycker det beror lite på om det är modernt eller vintage. Dels för att många moderna verk byts mot uppdaterade versioner och dels för att dom inte behöver service i den bemärkelsen. Saker kan gå sönder, då byter man den delen eller hela urverket. På vintage kan man ju serva, ta isär, göra rent och smörja, men det skulle jag bara göra om det var en speciell klocka och om jag märker att den går dåligt. Jag kollar att det inte är någon oxid runt batteriet och byter packning om den inte klarar trycktest. En tät kvartsklocka med bra urverk lär kunna ticka på i säkert 20+ år utan servicebehov är min erfarenhet. Jag har exempelvis en riktigt sliten Seiko SQ100 7t42-7A00 som jag köpte 1990. Den har jag endast bytt batteri och packning på, och den fungerar fortfarande perfekt i alla funktioner :)
 
Jag tycker det beror lite på om det är modernt eller vintage. Dels för att många moderna verk byts mot uppdaterade versioner och dels för att dom inte behöver service i den bemärkelsen. Saker kan gå sönder, då byter man den delen eller hela urverket. På vintage kan man ju serva, ta isär, göra rent och smörja, men det skulle jag bara göra om det var en speciell klocka och om jag märker att den går dåligt. Jag kollar att det inte är någon oxid runt batteriet och byter packning om den inte klarar trycktest. En tät kvartsklocka med bra urverk lär kunna ticka på i säkert 20+ år utan servicebehov är min erfarenhet. Jag har exempelvis en riktigt sliten Seiko SQ100 7t42-7A00 som jag köpte 1990. Den har jag endast bytt batteri och packning på, och den fungerar fortfarande perfekt i alla funktioner :)
Tack för svar. Ungefär så mina tankar går också.
 
Jag tycker det beror lite på om det är modernt eller vintage. Dels för att många moderna verk byts mot uppdaterade versioner och dels för att dom inte behöver service i den bemärkelsen. Saker kan gå sönder, då byter man den delen eller hela urverket. På vintage kan man ju serva, ta isär, göra rent och smörja, men det skulle jag bara göra om det var en speciell klocka och om jag märker att den går dåligt. Jag kollar att det inte är någon oxid runt batteriet och byter packning om den inte klarar trycktest. En tät kvartsklocka med bra urverk lär kunna ticka på i säkert 20+ år utan servicebehov är min erfarenhet. Jag har exempelvis en riktigt sliten Seiko SQ100 7t42-7A00 som jag köpte 1990. Den har jag endast bytt batteri och packning på, och den fungerar fortfarande perfekt i alla funktioner :)

Jag har en quartzare på ca 25 år, swiss made, troligen Eta, som snabbar sej drygt 1 minut i månaden... undrar om en service kan förbättra det?
 
Tillbaka
Topp