• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Dagens quartz-dubbel :cigar:
0CE1A49F-88C8-4483-8382-3D79E8CCDF3E.jpeg
Riktigt schysst kombo och kul att se IWCn, hade inte på radarn att verket var så komplicerat!

Jag har en quartzare på ca 25 år, swiss made, troligen Eta, som snabbar sej drygt 1 minut i månaden... undrar om en service kan förbättra det?
Det finns inget enkelt svar eftersom det finns fler parametrar att tänka på. Temperatur växlingar, hur förvaras den och hur mycket avviker det ifrån hur den är grundkalibrerad? Har den rätt batteri? Hur gammalt är batteriet? Enklast är ju att öppna och kolla att det ser rent och torrt ut, byta till ett färskt batteri och bära den en månad för att se hur den presterar under de förhållanden den är tänkt att användas.

Tack! Har för avsikt att förstärka backlinjen med en Aerospace. Får hålla mig några månader innan köp så att inte frun får spel...
Vad behöver man mer? Ngn fältklocka kanske?

Hamilton Khaki finns med quartz, även Seiko har några fältiga quartzklockor.

Tack! Har för avsikt att förstärka backlinjen med en Aerospace. Får hålla mig några månader innan köp så att inte frun får spel...
Vad behöver man mer? Ngn fältklocka kanske?
Varför inte testa S&S skydiver? Personligen skulle jag tycka att du saknar något riktigt prydligt i uppställningen av dykare och stålsport...

Varför inte testa S&S skydiver? Personligen skulle jag tycka att du saknar något riktigt prydligt i uppställningen av dykare och stålsport...
Skydivern har jag iof inte provat men 44mm känns tokstort.. jämfört med en Aerospace ur Avantage serien på dryga 41mm..
Ja, håller med! Skulle behöva ngt dressigt men här blir jag så velig. Kanske ngn GS på läder? Med 9F då såklart..
Fast eg tycker jag nog att en dressklocka skall vara helt manuell.. 🤔

Skydivern har jag iof inte provat men 44mm känns tokstort.. jämfört med en Aerospace ur Avantage serien på dryga 41mm..
Ja, håller med! Skulle behöva ngt dressigt men här blir jag så velig. Kanske ngn GS på läder? Med 9F då såklart..

Hamilton Flighttimer är en mindre variant (40mm) som du kan titta på,

hamilton-khaki-aviation-flight-timer-watch-h64514551.jpg

Hamilton Khaki finns med quartz, även Seiko har några fältiga quartzklockor.

Minns när jag beställde min SUS från japan. Har varit med om allt möjligt som inte linjerar på Seiko. Men då linjerna inte ens tavlan med boetten. Den var helt sned. Synd, för i övrigt var den rätt liten och cool

Hamilton Flighttimer är en mindre variant (40mm) som du kan titta på,

hamilton-khaki-aviation-flight-timer-watch-h64514551.jpg

Finns inte kvar längre väl? Som ny i alla fall. Men jag kan absolut ha fel.

Minns när jag beställde min SUS från japan. Har varit med om allt möjligt som inte linjerar på Seiko. Men då linjerna inte ens tavlan med boetten. Den var helt sned. Synd, för i övrigt var den rätt liten och cool

Det var ju riktigt dåligt! Tyvärr en standard grej på Seikos, även på deras dyrare klockor :(

Finns inte kvar längre väl? Som ny i alla fall. Men jag kan absolut ha fel.

Oj det vet jag faktiskt inte, kollade på bukten och såg några nya där i alla fall. Brukar själv uteslutande köpa begagnade klockor.

Jag hör det inte. Tänkte mest på att sekundvisaren tickar. Eftersom alla snackar om svepande autovisare 😏
Ja en av fördelarna med quartz är ju att dom flesta har tickande sekundvisare som enkelt går att läsa av till skillnad mot dessa hemska mekaniska som sveper helt menlöst runt och gör exakt avläsning riktigt svårt. För att få samma funktion i en mekanisk får man gå till riktigt high-end av tex Lange & Söhne med prislapp så man nästan svimmar.

Så... kände att jag behövde lufta detta i rätt del av forumet. 😉😅😇

Det här är riktigt snyggt! Vad är referensen? Jag antar att modellen utgått eftersom GS står vid kl 6, någon som vet om det finns någon ersättare i dagens sortiment?
Det här är riktigt snyggt! Vad är referensen? Jag antar att modellen utgått eftersom GS står vid kl 6, någon som vet om det finns någon ersättare i dagens sortiment?
Sbgv009. Limiterad från 2014.
Finns ingen ersättare i dagens sortiment.
det närmsta är väl nya reissuen av King Seikon. Men den är automat och bara två hitta till sverige.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp