• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Verkar ju riktigt fräsig! Är det nått basic quartz verk i eller?

Jag är hyfsat säker det är samma Heavydrive som sitter i Gentleman. Jag tycker det ser både bekväm och snygg ut. Precis som Gentleman är den kanske några mm stor i förhållande till designen. Men Tissot levererar fin design till bra priser i dessa modeller :)

det sitter ett ETA F06.115 enligt klockia.
Gissar på att du har mer koll på verket @BarbaBaba

de har även släppt en kronograf som såg fin ut. påminner om en breitling.

EBFA89D7-8BC0-4B68-B9DE-E2A217AE5A5E.jpeg

det sitter ett ETA F06.115 enligt klockia.
Gissar på att du har mer koll på verket @BarbaBaba

de har även släppt en kronograf som såg fin ut. påminner om en breitling.

EBFA89D7-8BC0-4B68-B9DE-E2A217AE5A5E.jpeg
@Lundgren🥊 F06.115 är Heavydrive i Trendline serien. Ligger väl lite "mitt i mellan" kvalité & prestigemässigt ;) Tvivlar inte på att det
gör sitt jobb enligt förväntan :)
tissot date_2.jpg

Om jag fick välja skulle boetten ha ett större urverk, eller urverket en mindre boett ;)
I exempelvis 36-37mm skulle datumfönstret ligga mer som på min redigerade bild...

@Lundgren🥊 F06.115 är Heavydrive i Trendline serien. Ligger väl lite "mitt i mellan" kvalité & prestigemässigt ;) Tvivlar inte på att det
gör sitt jobb enligt förväntan :)
tissot date_2.jpg

Om jag fick välja skulle boetten ha ett större urverk, eller urverket en mindre boett ;)
I exempelvis 36-37mm skulle datumfönstret ligga mer som på min redigerade bild...
Vad menas med heavydrive?

hade varit gött med lite mindre boett. Men för det den kostar, kan jag tumma på storleken.

Jag såg på första bilden jag postade i tråden att jag hade en GS, en Sjöö Sandström, en Longines och en G-shock.
G-shocken bär yngste sonen och Sjöö Sandström min systerson som fick den i studentpresent. GS’ar har kommit och gått, men nu har jag en som sitter säker. Bjuder på en uppställning med första posten/bilden i tråden som inspiration.
5819BF17-553D-4947-9A85-C6B6E75F0B5C.jpeg

Sbgx261
603BA4CA-C48C-4401-ACEE-FFC968577CA3.jpeg

Seiko Astron SSH071J
BB38653C-7D3A-4CE5-949B-855D685B9239.jpeg

Longines La Grande Présence
32665434-56C9-4267-AF4F-60718F665F83.jpeg

Casio G-shock GMW-B5000TB-1ER
*ber om ursäkt för allt ludd på Astron, men det är den som bärs för dagen

Senast ändrad:
Vad menas med heavydrive?

hade varit gött med lite mindre boett. Men för det den kostar, kan jag tumma på storleken.

Det är något ETA utvecklat för att kunna driva tyngre visare. Antagligen med inspiration ifrån Grand Seiko som kör samma visare på kvarts som mekaniskt...
Det är väl typ en motsvarighet till seikos 7c46 quartz verk som sitter i tonfiskarna som är ett "hightorque" verk. Dessa håller ju även tiden bättre än ett standard verk, heavydrive verken borde väl också vara lite mer precisa? Har försökt googla men hittar ingen info alls om hur tidsavvikelsen är på dessa verk? Nu spelar det nog ingen jätte stor roll i det stora hela men alltid intressant med mer exakta quartz verk😊

Det är väl typ en motsvarighet till seikos 7c46 quartz verk som sitter i tonfiskarna som är ett "hightorque" verk. Dessa håller ju även tiden bättre än ett standard verk, heavydrive verken borde väl också vara lite mer precisa? Har försökt googla men hittar ingen info alls om hur tidsavvikelsen är på dessa verk? Nu spelar det nog ingen jätte stor roll i det stora hela men alltid intressant med mer exakta quartz verk😊
Det finns visserlige några urverk i Trendline serien som har Precidrive, men majoriteten finns under Flatline serien. Jag tror inte dom specas mer än 15spm som "vanliga" kvartsverk.

När man läser detta känns det plötsligt som GS 9F "sägen om 50 års service" kan få fler syskon...
"Vacuum sealed in a ceramic case, the integrated circuit (IC) and quartz are protected from any influence of moisture. The IC has a built-in oscillating system for measuring the quartz temperature. This measurement can correct the rate, by compensating for the frequency deviation as a function of the temperature. This results in very high precision, in line with the performance requirements demanded by the quartz chronometer qualification test (COSC)"

Ja en av fördelarna med quartz är ju att dom flesta har tickande sekundvisare som enkelt går att läsa av till skillnad mot dessa hemska mekaniska som sveper helt menlöst runt och gör exakt avläsning riktigt svårt. För att få samma funktion i en mekanisk får man gå till riktigt high-end av tex Lange & Söhne med prislapp så man nästan svimmar.

Så... kände att jag behövde lufta detta i rätt del av forumet. 😉😅😇
Fast du kan också få det i JLC Geophysics "True second" vilken som man hör på namnet har en äkta sekundvisning (!) precis som quartz. Nu är den inte gratis heller fast jämfört Lange kommer man ju billigt undan!

Fast du kan också få det i JLC Geophysics "True second" vilken som man hör på namnet har en äkta sekundvisning (!) precis som quartz. Nu är den inte gratis heller fast jämfört Lange kommer man ju billigt undan!
Det hade jag ingen aning om att det fanns mekaniskt verk som beter sig som ett quartz verk gällande sekundvisaren. Åt andra hållet finns det ju tex mecaquartz eller bulovas 262 kHz som beter sig som ett mekaniskt verk. Man lär sig nått nytt varje dag😊👍

Den där är sjukt läcker. Och glasbaksida med "GS vackert" quartz verk.... Mums!
Ja den är ju fin även på baksidan.
4E8E8376-FF0A-4FAB-801F-496261609C36.jpeg

Batterisparfunktionen är ju den stora feature’n men jag tycker nog den går i vila lite väl fort (30-35min i stilla läge). Hade ju annars kunnat bli en bra nattduksbordsklocka med sin lysande tavla.
Det jag stör mig mest på dock är den låga vattenresistensen.

Det hade jag ingen aning om att det fanns mekaniskt verk som beter sig som ett quartz verk gällande sekundvisaren. Åt andra hållet finns det ju tex mecaquartz eller bulovas 262 kHz som beter sig som ett mekaniskt verk. Man lär sig nått nytt varje dag😊👍

Den känns jäkligt porrig. En riktig antisvep klocka.
Lite OT men ändå intressant tycker jag. På 50 och 60-talet hade tex Omega och Rolex tillverkat sådana urverk.
Horological Irony: The Dead-Beat Seconds - Worn & Wound (wornandwound.com)

Ja den är ju fin även på baksidan.
4E8E8376-FF0A-4FAB-801F-496261609C36.jpeg

Batterisparfunktionen är ju den stora feature’n men jag tycker nog den går i vila lite väl fort (30-35min i stilla läge). Hade ju annars kunnat bli en bra nattduksbordsklocka med sin lysande tavla.
Det jag stör mig mest på dock är den låga vattenresistensen.
Jo fast samtidigt är det där väl ingen "somnarbeater" direkt... 😇

Det verkade som att flera var intresserade av nya Tissot PRX så jag tänkte bara tipsa om att @M26 har postat lite bilder på sin och delar säkert gärna med sig av intryck osv. om man frågar snällt. 😇

Gratulerar till den, ser riktigt fin ut :) Jag har läst att många undrar över hur lång den är över luggarna och vad länken har för dimensioner (bredd vid boett &lås sant tjocklek). Är det något du kan hjälpa till med? :) När jag tyckte WEMPE Iron walker var en modern tolkning av OQ1700 måste man ju säga att denna är än närmre, riktigt bra 👏

Gratulerar till den, ser riktigt fin ut :) Jag har läst att många undrar över hur lång den är över luggarna och vad länken har för dimensioner (bredd vid boett &lås sant tjocklek). Är det något du kan hjälpa till med? :) När jag tyckte WEMPE Iron walker var en modern tolkning av OQ1700 måste man ju säga att denna är än närmre, riktigt bra 👏
Tack snälla! Den har en diameter på 40mm och är ca 10,5mm hög, L2L om man bara ser till endast boett är ca 45mm men med första länkbiten som inte riktigt artikulerar neråt blir den närmare 50mm, länken är 27mm som bredast i övergången mellan boett och länk med avsmalning ner till 18mm. Den ska ha en total vikt på ca 134gr med full länk enligt Tissot och jag var tvungen att ta ut 4 helbit och 1 halvbit och har då turen att den sitter perfekt på mig! Jag har ca 17cm handled för referens. Har inte vägt min men misstänker att den bör väga ca 120gr med en för mig anpassad länk, vikten var en av många mycket positiva överraskningar för mig då jag finner avsaknad av substans oftast drar ner kvalitetskänslan och ska jag vara uppriktig skulle jag ha svårt att avgöra om det var kvarts endast på vikten om den saknat tickande sekundvisare. Här nedan finns den enda vettiga recensionen för tillfället med en sanningsenlig reflektion.

Här är lite fler bilder i olika vinklar och dagsljus

IMG_20210128_120716.jpg
IMG_20210128_120747.jpg
IMG_20210128_120813.jpg
IMG_20210128_120756.jpg
IMG_20210128_120740.jpg
IMG_20210128_120822.jpg

Tack snälla! Den har en diameter på 40mm och är ca 10,5mm hög, L2L om man bara ser till endast boett är ca 45mm men med första länkbiten som inte riktigt artikulerar neråt blir den närmare 50mm, länken är 27mm som bredast i övergången mellan boett och länk med avsmalning ner till 18mm. Den ska ha en total vikt på ca 134gr med full länk enligt Tissot och jag var tvungen att ta ut 4 helbit och 1 halvbit och har då turen att den sitter perfekt på mig! Jag har ca 17cm handled för referens. Har inte vägt min men misstänker att den bör väga ca 120gr med en för mig anpassad länk, vikten var en av många mycket positiva överraskningar för mig då jag finner avsaknad av substans oftast drar ner kvalitetskänslan och ska jag vara uppriktig skulle jag ha svårt att avgöra om det var kvarts endast på vikten om den saknat tickande sekundvisare. Här nedan finns den enda vettiga recensionen för tillfället med en sanningsenlig reflektion.

IMG_20210128_120716.jpg
IMG_20210128_120747.jpg
IMG_20210128_120813.jpg
IMG_20210128_120756.jpg
IMG_20210128_120740.jpg
IMG_20210128_120822.jpg
Tack för info! Ser ju riktigt fin ut den där!
Får man fråga om ditt handledsmått för referens?

• Like
Reactions: M26

IMG_20210128_120716.jpg
IMG_20210128_120747.jpg
IMG_20210128_120813.jpg
IMG_20210128_120756.jpg
IMG_20210128_120740.jpg
IMG_20210128_120822.jpg
Tack för att du slängde in lite extra info :) Länken ser riktigt bra ut och jag gillar att man gjort en rejäl avsmalning mot låset, något man missat på Gentleman enligt mig. Samma diskreta polering i länken som på Iron walker... Det verkar som man får ta en titt på denna irl. Om Gentleman var Tissot:s tolkning av Datejust är ju denna Oysterquartz, saknas bara en liten förstoringsbubbla så är man hemma ;)

• Like
Reactions: M26
Tillbaka
Topp