• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Tack snälla! Den har en diameter på 40mm och är ca 10,5mm hög, L2L om man bara ser till endast boett är ca 45mm men med första länkbiten som inte riktigt artikulerar neråt blir den närmare 50mm, länken är 27mm som bredast i övergången mellan boett och länk med avsmalning ner till 18mm. Den ska ha en total vikt på ca 134gr med full länk enligt Tissot och jag var tvungen att ta ut 4 helbit och 1 halvbit och har då turen att den sitter perfekt på mig! Jag har ca 17cm handled för referens. Har inte vägt min men misstänker att den bör väga ca 120gr med en för mig anpassad länk, vikten var en av många mycket positiva överraskningar för mig då jag finner avsaknad av substans oftast drar ner kvalitetskänslan och ska jag vara uppriktig skulle jag ha svårt att avgöra om det var kvarts endast på vikten om den saknat tickande sekundvisare. Här nedan finns den enda vettiga recensionen för tillfället med en sanningsenlig reflektion.

Här är lite fler bilder i olika vinklar och dagsljus

IMG_20210128_120716.jpg
IMG_20210128_120747.jpg
IMG_20210128_120813.jpg
IMG_20210128_120756.jpg
IMG_20210128_120740.jpg
IMG_20210128_120822.jpg

Supersnygg!
Men är det inte väldigt konstigt att ha quickrelease på länken när den är modellanpassad... går ju inte å klämma in ett gummi där....?

Senast ändrad:
Tack för info! Ser ju riktigt fin ut den där!
Får man fråga om ditt handledsmått för referens?
Tackar! Trodde jag tog med det i min post men det kanske gick förlorat bland alla måtten, ca 17cm 😊
Tack för att du slängde in lite extra info :) Länken ser riktigt bra ut och jag gillar att man gjort en rejäl avsmalning mot låset, något man missat på Gentleman enligt mig. Samma diskreta polering i länken som på Iron walker... Det verkar som man får ta en titt på denna irl. Om Gentleman var Tissot:s tolkning av Datejust är ju denna Oysterquartz, saknas bara en liten förstoringsbubbla så är man hemma ;)
Det tycker jag absolut att du bör göra, den är fantastiskt fin! Länken är tunn och fin utan att för dess skull kännas billig, inget som helst rassel som drar ner på helhetsintrycket. Nåja den har väl pins istället för skruvar men det hade ju PP 5711 också utan men det hindrade inte folk att betala en halv miljon för det 😁

Supersnygg!
Men är det inte väldigt konstigt att ha quickrelese på länken när den är modellanpassad... går ju inte å klämma in ett gummi där....?
Tack! Min magkänsla säger mig att vi lär få se modellanpassade läder och gummiband inom snar framtid. Annars är jag benägen att hålla med om att Quick release är ett slag i luften 😊

Senast ändrad:
Supersnygg!
Men är det inte väldigt konstigt att ha quickrelease på länken när den är modellanpassad... går ju inte å klämma in ett gummi där....?
Det nämndes tidigare i tråden tror jag... Fördelen är att man slipper borrade luggar och att den är enkel att ta av och sätta på när den ska rengöras. Hirsch har börjat med det på samtliga nya band, själv är jag inte lika imponerad just på läderband...

Det nämndes tidigare i tråden tror jag... Fördelen är att man slipper borrade luggar och att den är enkel att ta av och sätta på när den ska rengöras. Hirsch har börjat med det på samtliga nya band, själv är jag inte lika imponerad just på läderband...

95 % byter inte band på klockan, iaf inte själv... Vi andra har väl lämpligt verktyg.
Jag tycker själv det är fult... både på läder och på länk också... men ingen dealbreaker

95 % byter inte band på klockan, iaf inte själv... Vi andra har väl lämpligt verktyg.
Jag tycker själv det är fult... både på läder och på länk också... men ingen dealbreaker
Jag beställde för en tid sedan ett band i de lite udda måtten 17/14mm ifrån Hirsch. Jag fick då betala extra för att slippa dessa nya snabbstift :meh:
Dels tycker jag det är fult när stiftet syns i glipan mellan boett & band, dels har man ett långt hål i bandet som samlar smuts. Det är enkelt att bara dra ur det lilla stiftet, men bandet har ju ett hål likväl...
IMG_5531[22693].jpg

Jag kan nog köpa det i större utsträckning på länk, då det kan vara klurigare att byta då man måste passa in ändlänken.
Det jag fick höra av säljaren var i alla fall att dom tydligt ökat försäljningen av band sedan snabbstiften kom.

Den här guldiga Orienten har legat död i en låda i ett år eller så. Kom på att jag aldrig provat "element-metoden" på den. Satte i färskt batteri, lät steka på mellanhög nivå i fem timmar och vips så gick den igen! Får se hur länge det varar. Ett gammalt och bra tips hur som för den som har en billig kvartsare som det är kul om den funkar, men inte är värd att lägga fixarpengar på...
orient vx 210128.jpg

Tack snälla! Den har en diameter på 40mm och är ca 10,5mm hög, L2L om man bara ser till endast boett är ca 45mm men med första länkbiten som inte riktigt artikulerar neråt blir den närmare 50mm, länken är 27mm som bredast i övergången mellan boett och länk med avsmalning ner till 18mm. Den ska ha en total vikt på ca 134gr med full länk enligt Tissot och jag var tvungen att ta ut 4 helbit och 1 halvbit och har då turen att den sitter perfekt på mig! Jag har ca 17cm handled för referens. Har inte vägt min men misstänker att den bör väga ca 120gr med en för mig anpassad länk, vikten var en av många mycket positiva överraskningar för mig då jag finner avsaknad av substans oftast drar ner kvalitetskänslan och ska jag vara uppriktig skulle jag ha svårt att avgöra om det var kvarts endast på vikten om den saknat tickande sekundvisare. Här nedan finns den enda vettiga recensionen för tillfället med en sanningsenlig reflektion.

Här är lite fler bilder i olika vinklar och dagsljus

IMG_20210128_120716.jpg
IMG_20210128_120747.jpg
IMG_20210128_120813.jpg
IMG_20210128_120756.jpg
IMG_20210128_120740.jpg
IMG_20210128_120822.jpg
Ser riktigt bra ut. Här snackar vi verkligen bang for buck!
Efter att ha sett videon anser jag att alla klockreviewer skall göras med samma skotska dialekt i framtiden 😊

Tack! :happyhappy: Den har egentligen utgått och ersatts av den större 43mm-modellen så när den dök upp på Blocket till bra pris var det bara att slå till!

Jag är fortfarande inget större fan av visarna men den gråa tavlan är riktigt härlig och skillnaden är som dag och natt jämfört med den blanka svarta tavlan som gav ett extremt billigt intryck. Jag är inte heller någon länkkille och upplevde den även som lite väl tunn och rasslig så jag drog på ett gummi från @Feskarn (watchwear.se) istället och nu känns den som en miljon doolars. :cigar:
(notera perfekt precision på visaren mot index!)

20201001_203313.jpg
Har själv nya chronograph i titanium och håller med om länken den är liite för tunn proportionellt för fullt betyg,
så jag kommer nog leta gummi vad det lider mot sommaren.

Jag tycker det beror lite på om det är modernt eller vintage. Dels för att många moderna verk byts mot uppdaterade versioner och dels för att dom inte behöver service i den bemärkelsen. Saker kan gå sönder, då byter man den delen eller hela urverket. På vintage kan man ju serva, ta isär, göra rent och smörja, men det skulle jag bara göra om det var en speciell klocka och om jag märker att den går dåligt. Jag kollar att det inte är någon oxid runt batteriet och byter packning om den inte klarar trycktest. En tät kvartsklocka med bra urverk lär kunna ticka på i säkert 20+ år utan servicebehov är min erfarenhet. Jag har exempelvis en riktigt sliten Seiko SQ100 7t42-7A00 som jag köpte 1990. Den har jag endast bytt batteri och packning på, och den fungerar fortfarande perfekt i alla funktioner :)
Agree, this one if from 1993 and works like a charm.

Bilagor

• 20210114_054426.jpg
    20210114_054426.jpg
    609 KB · Visningar: 14
Tillbaka
Topp