• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

9902F42E-ED34-4929-A636-E1FB2343CE7E.jpeg

Då passar jag på att ladda batterierna, både mina och Astrons 🙂

Vart fanns den att beskåda? Hörde att Erikson i Sundbyberg hade slut på sina och att KM Fältöversten varit sena på bollen så den låg en bit bort.
Globen fick in alla tre tidigare i veckan.
Då har vi samma erfarenhet, jag har typ 16.5 och den kändes definitivt för stor. Skönt tycker jag för jag störde mig (som vanligt) på det icke färgmatchande datumfönstret. 😆
För det priset så skulle jag köpa med vilken färg som helst på datumet. (om de nu inte hade varit för stora 😉)

För det priset så skulle jag köpa med vilken färg som helst på datumet. (om de nu inte hade varit för stora 😉)
Har lite svårt för kompromisser, prislappen kommer i andra hand. Det skumma är ju att dom har färgkordinerade serier som är billigare så jag antar att det inte är en kostnadsfråga utan att folk i allmänhet gillar att ha datumrutan i annan färg. 🤷‍♂️

Även den blåa fanns inne igår, fick inte något foto på den bara. Snygg blå, ganska mörk. Jag tyckte den ljusa var bäst av de tre, den vertikala ”borstningen” syntes bäst på den.
Den ljusa ska jag nog addera vid tillfälle, den såg riktigt charmig ut med roséguldet och borstningen. Den blå är sunburst, för priset en riktigt bra "heritage" ifrån Tissot tycker jag :)

FFBB4CBC-50AC-4673-AE2E-CBD7E1D0533F.jpeg

4C4FC2F0-5E98-4BD5-8859-2ABDC9AB6DA5.jpeg

4BA5539E-25EB-4FDF-BA94-C8A09458F6DA.jpeg

Designmässigt får man mycket för pengen i denna. Man har dock sparat in på detaljerna... Det verkar inte vara någon AR på glaset och lysmassan är mest dekor. Det är faktiskt lysmassa både på visare och index (läste eller hörde någonstans att det bara var på visarna). Med justerad länk till 18cm väger den in på 130g. Det är en behaglig tyngd runt handleden, men känns kanske några gram mer än nödvändigt... För några år sedan var den mekaniska Visodate en standard rekommendation till någon som sökte en mekanisk billig allroundklocka. Jag brukar alltid peka åt Citizen när det gäller kvarts i den kategorin, men nu finns ett nytt värdigt alternativ ifrån Tissot tycker jag.

FFBB4CBC-50AC-4673-AE2E-CBD7E1D0533F.jpeg

4C4FC2F0-5E98-4BD5-8859-2ABDC9AB6DA5.jpeg

4BA5539E-25EB-4FDF-BA94-C8A09458F6DA.jpeg

Designmässigt får man mycket för pengen i denna. Man har dock sparat in på detaljerna... Det verkar inte vara någon AR på glaset och lysmassan är mest dekor. Det är faktiskt lysmassa både på visare och index (läste eller hörde någonstans att det bara var på visarna). Med justerad länk till 18cm väger den in på 130g. Det är en behaglig tyngd runt handleden, men känns kanske några gram mer än nödvändigt... För några år sedan var den mekaniska Visodate en standard rekommendation till någon som sökte en mekanisk billig allroundklocka. Jag brukar alltid peka åt Citizen när det gäller kvarts i den kategorin, men nu finns ett värdigt alternativ tycker jag.
Ser fram emot sidebyside-bilder med Wempen

8402892D-1229-4BA5-8B2A-019AE9607F04.jpeg

153BA212-1BC1-41FF-9D32-833F68FF6415.jpeg

6D6C1C2D-1511-4500-B436-970EED5128D2.jpeg

Man kan inte säga att PRX känns ”billig” på armen, men finish och detaljer skiljer sig rejält. Om Iron Walker tillskrevs influenser ifrån både OQ, VC och liknande med integrerad länk är ju Tissoten en carbonkopia av gamla OQ. Men som sagts, för priset en riktigt kul klocka
Fina klockor båda två, hur upplever du storleken på Tissoten?

Fina klockor båda två, hur upplever du storleken på Tissoten?
40mm är helt okej. Jag blandar ganska friskt, har ju kört Seiko Astron ett par veckor (43mm) och innan dess 33mm Tissot Goldrun. Hade den kommit för tre år sedan hade den säkert varit 42mm och sett sjukt stor ut, det är ju ganska tunn glasring med mycket tavla

Tillbaka
Topp