• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Även om man räknar med ett utbytesverk så är den totala servicekostnaden avsevärt lägre än för en mekanisk klocka från samma tidsålder som ju också kan ha samma problem med brist på delar beroende på vad det är för typ av urverk.

Med det sagt så är hållbarheten väldigt god och det finns gott om quartzverk som har tickat på i 40 år utan att behöva bytas så det är nog ingenting man behöver bekymra sig om i första taget även om det så klart inte finns några garantier. I många fall går det dessutom att hitta moderna quartzverk som är kompatibla och kostnaden för att byta ut dem är relativt låg.

Blev bra det här

IMG_20210914_184419~2.jpg

Haha, ja, är man klock-SNACKARE så går en timme fort ;) Jag tycker det är kul med ett svenskt initiativ, gå in och kommentera och ge tips och råd på vad som önskas eller kan förbättras så Joakim inspireras att fortsätta (eller bara beröm honom) :)

Bra snack och kul avsnitt. :) Quartz får på tok för lite uppmärksamhet och fördelarna är många. Vilken referens var det på Longines uret?

Bra snack och kul avsnitt. :) Quartz får på tok för lite uppmärksamhet och fördelarna är många. Vilken referens var det på Longines uret?
Tack! Om det är Presence du menar är det L4.790.4. Ett varningens finger för bandet den kommer på bara, om man inte gillar högblank krokodilprägling bör man budgetera för ett nytt band ;)

Jag är på jakt efter en bra bruksklocka som komplement till min Oceanus OCW-S100. Jag har en Helm Vanuatu i dagsläget som jag är mycket förtjust i, men man kommer ju inte ifrån horribel tidhållning och ska jag lägga pengar på en klocka vill jag att den håller tiden bra.

1.jpg

Vad tror ni om följande?

1. Oceanus OCW-P2000
+ Billiggare än det andra alternativet och en tydligare koppling till min andra Oceanus. GMT-funktion är aldrig fel och älskar funktionen som gör att den kan ställa in visarna att precis pricka alla markeringar.
- Osäker på om den är för stor och lite för "blingig". Sällsynt i Sverige så ingen möjlighet att köpa begagnad eller att prova den innan köp från Japan. Enligt recension på Youtube skall den dock bäras mindre än den låter och och Casios officiella mått gäller ju alltid kronan inräknad.

1.jpg

2. Sinn UX
+ Otroligt cool. Går inte att nog understryka.
- Risk för luftbubbla eller att visarna inte perfekt prickar markeringarna. Läst att lumen skall vara rätt dålig. Dyrare än alternativ 1, men finns ev. att få begagnad och kan prova klockan i Stockholm. Extra kostnad för batteribyten vart 7:e år (eller i den storleksordningen).

SI-169.jpg

Vad tror ni om ovan? Eller, något liknande alternativ jag inte övervägt?

Tack!

Jag är på jakt efter en bra bruksklocka som komplement till min Oceanus OCW-S100. Jag har en Helm Vanuatu i dagsläget som jag är mycket förtjust i, men man kommer ju inte ifrån horribel tidhållning och ska jag lägga pengar på en klocka vill jag att den håller tiden bra.

1.jpg

Vad tror ni om följande?

1. Oceanus OCW-P2000
+ Billiggare än det andra alternativet och en tydligare koppling till min andra Oceanus. GMT-funktion är aldrig fel och älskar funktionen som gör att den kan ställa in visarna att precis pricka alla markeringar.
- Osäker på om den är för stor och lite för "blingig". Sällsynt i Sverige så ingen möjlighet att köpa begagnad eller att prova den innan köp från Japan. Enligt recension på Youtube skall den dock bäras mindre än den låter och och Casios officiella mått gäller ju alltid kronan inräknad.

1.jpg

2. Sinn UX
+ Otroligt cool. Extra kostnad för batteribyten vart 7:e år (eller i den storleksordningen).
- Risk för luftbubbla eller att visarna inte perfekt prickar markeringarna. Läst att lumen skall vara rätt dålig. Dyrare än alternativ 1, men finns ev. att få begagnad och kan prova klockan i Stockholm.

SI-169.jpg

Vad tror ni om ovan? Eller, något liknande alternativ jag inte övervägt?

Tack!
Det lät inte som att du hade några särskilt specifika krav på funktioner och jag vet inte heller vad du har för budget men någon Astron kanske passar? Det ska komma mindre modeller på 39mm och designmässigt känns det som stuket du är ute efter. Tänk även på att batteribytet på UX kostar runt 2500kr p.g.a. den oljefyllda boetten så det inte kommer som en chock.

Det lät inte som att du hade några särskilt specifika krav på funktioner och jag vet inte heller vad du har för budget men någon Astron kanske passar? Det ska komma mindre modeller på 39mm och designmässigt känns det som stuket du är ute efter. Tänk även på att batteribytet på UX kostar runt 2500kr p.g.a. den oljefyllda boetten så det inte kommer som en chock.
Tack, ska kika på dem.

Tillbaka
Topp