• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Fick äntligen hem ett passande läder (22mm) till denna ”Two Timer” jag räddade från Myrorna. Premiär.
877C9B5C-72D7-4DC9-BAA9-E6E24684520E.jpeg

Nyinkommen ”affordable” vardagsklocka
75D9C2A6-5C06-4626-906B-3385A81DA253.jpeg

Eco drive, radiosynk, safirglas, 10atm, 39mm Ø x 10mm, 20mm luggvidd och 47mm över luggarna. Enklare och mer lättläst blir det knappast
Nyinkommen ”affordable” vardagsklocka
75D9C2A6-5C06-4626-906B-3385A81DA253.jpeg

Eco drive, radiosynk, safirglas, 10atm, 39mm Ø x 10mm, 20mm luggvidd och 47mm över luggarna. Enklare och mer lättläst blir det knappast
Var kan man få tag i klockan och till vilket pris?

Letat förgäves efter klockan på bilden med röda visare med lumen. Var hittar jag den varianten?
Du har nog taggat fel person, på min bild är den klocka jag givit refnummer på, och den har inga röda visare. Det bästa är om du kollar vem som postat bilden du menar och tar eventuella ”köpfrågor” i PM. Det är liksom inte det primära syftet med tråden :)

Hur brukar det vara med tidsvariation på quartz?

Jag är nyligen med quartz-dinka och den gick först ca -1s på kanske någon vecka. Och nu ytterligare någon vecka går den ca +1s. Den har varit i rotation med andra. Varierar även quartz beroende på position?

Hur brukar det vara med tidsvariation på quartz?

Jag är nyligen med quartz-dinka och den gick först ca -1s på kanske någon vecka. Och nu ytterligare någon vecka går den ca +1s. Den har varit i rotation med andra. Varierar även quartz beroende på position?
Det handlar mer om temperatur och andra faktorer och de flesta quartzverk är specade till ungefär +/-20spm så det kan helt klart förekomma en del variation från vecka till vecka.

BFDAD370-BF49-4BBE-A030-9F3655414288.jpeg

Dubbelpostar en favoritkvarts. Äre nån mer småbarnsförälder som märkt hur det oftare och oftare blir en kvarts som redan går rätt när man ska välja klocka på morgonen? 😅
Fin! Jag (och förmodligen de flesta andra som följer tråden) älskar quartz och skulle definitivt ha en samling som enbart bestod av quartz om man inte var så begränsad av utbudet. Det finns ingenting alls som lockar med automatiska verk bortsett från möjligtvis en mjukare sekundvisare men då finns i och för sig spring drive som alternativ även om man är väldigt begränsad där också.

Det känns dock som att quartz har fått lite av ett uppsving på senare år och där flera tillverkare satsar mer på det så vi får väl hoppas att trenden håller i sig. 😊

Fin! Jag (och förmodligen de flesta andra som följer tråden) älskar quartz och skulle definitivt ha en samling som enbart bestod av quartz om man inte var så begränsad av utbudet. Det finns ingenting alls som lockar med automatiska verk bortsett från möjligtvis en mjukare sekundvisare men då finns i och för sig spring drive som alternativ även om man är väldigt begränsad där också.

Det känns dock som att quartz har fått lite av ett uppsving på senare år och där flera tillverkare satsar mer på det så vi får väl hoppas att trenden håller i sig. 😊
Håller med, Gjorde en snabb avräkning av mina klockor och just nu består samlingen av 12 kvarts, 2 automat och en manuell. Så har helt klart tippat över och behöver spendera mer tid i den här tråden 😀
Vad är det du saknar i utbudet annars?

Tillbaka
Topp