• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Jag är på jakt efter en bra bruksklocka som komplement till min Oceanus OCW-S100. Jag har en Helm Vanuatu i dagsläget som jag är mycket förtjust i, men man kommer ju inte ifrån horribel tidhållning och ska jag lägga pengar på en klocka vill jag att den håller tiden bra.

1.jpg

Vad tror ni om följande?

1. Oceanus OCW-P2000
+ Billiggare än det andra alternativet och en tydligare koppling till min andra Oceanus. GMT-funktion är aldrig fel och älskar funktionen som gör att den kan ställa in visarna att precis pricka alla markeringar.
- Osäker på om den är för stor och lite för "blingig". Sällsynt i Sverige så ingen möjlighet att köpa begagnad eller att prova den innan köp från Japan. Enligt recension på Youtube skall den dock bäras mindre än den låter och och Casios officiella mått gäller ju alltid kronan inräknad.

1.jpg

2. Sinn UX
+ Otroligt cool. Går inte att nog understryka.
- Risk för luftbubbla eller att visarna inte perfekt prickar markeringarna. Läst att lumen skall vara rätt dålig. Dyrare än alternativ 1, men finns ev. att få begagnad och kan prova klockan i Stockholm. Extra kostnad för batteribyten vart 7:e år (eller i den storleksordningen).

SI-169.jpg

Vad tror ni om ovan? Eller, något liknande alternativ jag inte övervägt?

Tack!
Om du ändå är villig att köpa JDM skulle du kunna kika på Citizen Attesa serien. Väljer du radiosynk över GPS så kommer du ner i storlek. Eco drive, hårdhetsbehandlad titan osv

För de som tycker det är kul med ännu lite mer kvarts-samtal, så gästade jag Joakim Amorells Svenska Klockkanalen på Youtube för en tid sedan. Idag släpptes avsnittet.
Det ska bli kul att få ta del av lite quartzsamtal med en profil som dig! Jag såg ett inlägg om det nya avsnittet på annat håll och tänkte "vem fan är Jan Nilsson?". 😂

@1965ek snygg paketöppning och grattis till nytillskottet! 😊 Har du fortfarande kvar din fräna quartztrippel eller har något fått lämna för att göra plats åt den svartvita duon?

Är det förresten någon i tråden som har erfarenhet av de soldrivna tonfiskarna? Jag hade en SBBN035 (ninja tuna) ett tag men upplevde den som lite topptung och gillade inte den blanka shrouden så en SNE498 kanske vore ett lämpligt alternativ med lägre vikt och en lite grövre finish.

Det har legat ett par ute på k&s på sistone men jag vet inte om de inte har motsvarat folks förväntningar eller om de kanske bara har köpts som ett billigare alternativ för att prova på den ganska unika boettformen? Det kan så klart bara vara ett sammanträffande men jag reagerade på att det plötsligt låg flera stycken ute samtidigt.

Seiko-Solar-Tuna-SNE498-1.jpg

Det ska bli kul att få ta del av lite quartzsamtal med en profil som dig! Jag såg ett inlägg om det nya avsnittet på annat håll och tänkte "vem fan är Jan Nilsson?". 😂

@1965ek snygg paketöppning och grattis till nytillskottet! 😊 Har du fortfarande kvar din fräna quartztrippel eller har något fått lämna för att göra plats åt den svartvita duon?
Ja, "nicket" här är ju inte i symbios med namnet man är döpt till, men så är det ju för de flesta ;) Jag har förresten fått förklara "BarbaBaba" vid några tillfällen. Barba=skägg på Spanska. Baba = pappa på Arabiska. Jag är varken Spanskättad eller Arab, men har i omgångar varit en minst sagt skäggig pappa till fem avkommor som givit mig namnet 😁 Hoppas avsnittet kan inspirera lite, försökte ta en någorlunda bra blandning av högt och lågt, gammalt och nytt :)
@1965ek får givetvis svara själv, men jag har sett att den Japanska quartztrippeln är intakt, dock med andra fabrikat av vad jag skulle säga samma kaliber 😎

Går all in Citizen nu så nej. Känns som det nya svarta när gs får löjliga prisökningar…
Edit. Lurar på en the one bara men det får nog tänjas och tänkas på…

Är det förresten någon i tråden som har erfarenhet av de soldrivna tonfiskarna? Jag hade en SBBN035 (ninja tuna) ett tag men upplevde den som lite topptung och gillade inte den blanka shrouden så en SNE498 kanske vore ett lämpligt alternativ med lägre vikt och en lite grövre finish.

Det har legat ett par ute på k&s på sistone men jag vet inte om de inte har motsvarat folks förväntningar eller om de kanske bara har köpts som ett billigare alternativ för att prova på den ganska unika boettformen? Det kan så klart bara vara ett sammanträffande men jag reagerade på att det plötsligt låg flera stycken ute samtidigt.

Seiko-Solar-Tuna-SNE498-1.jpg

gillar min och då är den ovan finare… 🤓
93EA2772-1055-4D33-84AA-9DFF318568E1.jpeg

Känns som bra kvalité tycker jag även fast Seiko slarvar med typ bezellinjering även på dessa… 😴

Jag är på jakt efter en bra bruksklocka som komplement till min Oceanus OCW-S100. Jag har en Helm Vanuatu i dagsläget som jag är mycket förtjust i, men man kommer ju inte ifrån horribel tidhållning och ska jag lägga pengar på en klocka vill jag att den håller tiden bra.

1.jpg

Vad tror ni om följande?

1. Oceanus OCW-P2000
+ Billiggare än det andra alternativet och en tydligare koppling till min andra Oceanus. GMT-funktion är aldrig fel och älskar funktionen som gör att den kan ställa in visarna att precis pricka alla markeringar.
- Osäker på om den är för stor och lite för "blingig". Sällsynt i Sverige så ingen möjlighet att köpa begagnad eller att prova den innan köp från Japan. Enligt recension på Youtube skall den dock bäras mindre än den låter och och Casios officiella mått gäller ju alltid kronan inräknad.

1.jpg

2. Sinn UX
+ Otroligt cool. Går inte att nog understryka.
- Risk för luftbubbla eller att visarna inte perfekt prickar markeringarna. Läst att lumen skall vara rätt dålig. Dyrare än alternativ 1, men finns ev. att få begagnad och kan prova klockan i Stockholm. Extra kostnad för batteribyten vart 7:e år (eller i den storleksordningen).

SI-169.jpg

Vad tror ni om ovan? Eller, något liknande alternativ jag inte övervägt?

Tack!

Det som håller mig ifrån Sinn UX är just att den oljefylld och att service/batteribyten endast kan utföras av Sinn. I ärlighetens namn behöver jag inte 11000m så det hela känns mest onödigt och lite smålöjligt. Dessutom är den rätt stor, men i övrigt gillar jag den skarpt. Hade Sinn släppt en något mindre quartzare utan olja så hade det nog blivit ett snabbt köp för min del.

Beroende på vad du vill betala så hade jag tittat på Seikos Solar modeller, 300m Tunan, beggad Breitling Aerospace, Grand Seiko quartz, Casio MTG/MRG, Longines VHP, Casio metal square osv.

Finns det något liknande Oceanus från andra märken (fått tips om t.ex. Citizen Atessa, Seiko Astron) som också har funktionen att rätta till visarna så att de alltid träffar indexen perfekt? Det känns som en väldigt trevlig funktion som jag är mycket nöjd med hos min OCW-S100, men jag har inte sett den typen nämnas hos de andra tillverkarna. Åtminstone inte under en erkännt översiktlig genomgång...

Tipps på sportig HAQ till rimlig peng? Har kikat lite på SBGV245 och gillar den men skulle vilja ha tipps på flera
Just sportig och HAQ går sällan hand i hand så utbudet är väldigt begränsat. Jag skulle titta på Certinas utbud som närmaste kandidat. Specad HAQ, under +/10spy är egentligen bara The Citizen, GS och Longines VHP som erbjuder. COSC och Precidrive presterar oftast lika bra men kommer inte med den typen av utlovad prestanda

Just sportig och HAQ går sällan hand i hand så utbudet är väldigt begränsat. Jag skulle titta på Certinas utbud som närmaste kandidat. Specad HAQ, under +/10spy är egentligen bara The Citizen, GS och Longines VHP som erbjuder. COSC och Precidrive presterar oftast lika bra men kommer inte med den typen av utlovad prestanda

Certina precidrive är väl spelade till +-10spy?
Jag har haft 2, en låg på +2 spy och den andra med god marginal under 10 iaf.

Där ser man! Trodde hela tiden att jag läste att Longines VHP var som Certina, +/- 10!
Backar annars Certina som bra alternativ till sportig HAQ. Kan man få VHP med mer WR än 50 förrrsten?

Senast ändrad:
Certina precidrive är väl spelade till +-10spy?
Jag har haft 2, en låg på +2 spy och den andra med god marginal under 10 iaf.
Njae, om någon ägare av Certina med Precidrive vill bekräfta att det står skrivet i handboken… annars tror jag mer det är ETA som beskrivit möjlig gång. HAQ ska ju vara bekräftat av tillverkaren, möjligen tillsammans med egna bekräftade mätningar, annars är det ”bara” en klocka som går som en HAQ under rätt förutsättningar. Min egen erfarenhet är dock att Precidrive presterar bra, som även din erfarenhet är.

Njae, om någon ägare av Certina med Precidrive vill bekräfta att det står skrivet i handboken… annars tror jag mer det är ETA som beskrivit möjlig gång. HAQ ska ju vara bekräftat av tillverkaren, möjligen tillsammans med egna bekräftade mätningar, annars är det ”bara” en klocka som går som en HAQ under rätt förutsättningar. Min egen erfarenhet är dock att Precidrive presterar bra, som även din erfarenhet är.
Där ser man… Ägde en certina precidrive under ett år ca. Vill minnas att den efter ca ett halvår (vinter/sommartid) tappat knappa en sekund. Var övertygad om att det var någon form av HAQ i den?! Men kanske som du säger, bara att den gick som ett HAQ?! Var ändå sjukt nöjd med den. Kan ibland ångra flippen men den fick knappt någon tid på armen.

Jag hade för mig att det stod någonstans i bruksanvisningen eller produktinfon om att det var +/-10spy. Kan dock ha fel.
Vad är COSC specat som på årsbasis?
Certina tillhandahåller COSC mätningarna för klockan man köper vilket är en nice touch i den prisklassen.

Ex. På min gamla

cosc-certifikat-jpg.1171230

Det står på Certinas hemsida kring precidrive.
2CFE5322-F17F-4174-93E5-6EF251D9C28E.jpeg

Jag hade för mig att det stod någonstans i bruksanvisningen eller produktinfon om att det var +/-10spy. Kan dock ha fel.
Vad är COSC specat som på årsbasis?
Certina tillhandahåller COSC mätningarna för klockan man köper vilket är en nice touch i den prisklassen.

Ex. På min gamla

cosc-certifikat-jpg.1171230
Det var ju trevligt att dom faktiskt bifogar resultatet på just din klocka :) Din uppvisar ju dessutom riktigt bra resultat vid alla tre temperaturer, 23/8/38.
Det luriga är att 23° är den temperaturen som brukar anges som genomsnitt av COSC (+/-0.07spd = 25,55spy) egentligen INTE är ett genomsnitt av tid utan temperaturerna (8+23+38=69/3=23). Om du gör samma uträkning av genomsnitt av tiden spd ( 0,15x365=57,18spy) får du alltså ett helt annat resultat.
Din var helt klart HAQ :)

Senast ändrad:
Det var ju trevligt att dom faktiskt bifogar resultatet på just din klocka :) Din uppvisar ju dessutom riktigt bra resultat vid alla tre temperaturer, 23/8/38.
Det luriga är att 23° är den temperaturen som brukar anges som genomsnitt av COSC (+/-0.07spd = 25,55spy) egentligen INTE är ett genomsnitt av tid utan temperaturerna (8+23+38=69/3=23). Om du gör samma uträkning av genomsnitt av tiden spd ( 0,15x365=57,18spy) får du alltså ett helt annat resultat.
Sjukt spännande sånt här tycker jag. Men var får du siffran 0.15 ifrån? (Givet att jag inte riktigt lyckas läsa resultatet till 100 innan kaffet)

Där ser man… Ägde en certina precidrive under ett år ca. Vill minnas att den efter ca ett halvår (vinter/sommartid) tappat knappa en sekund. Var övertygad om att det var någon form av HAQ i den?! Men kanske som du säger, bara att den gick som ett HAQ?! Var ändå sjukt nöjd med den. Kan ibland ångra flippen men den fick knappt någon tid på armen.
Personligen tycker jag COSC är fullt tillräckligt och brukar som sagt prestera bättre än COSC, snarare vad vi kallar HAQ. HAQ är alltså en term som användare hittat på, inget tillverkare svänger sig med. Både Seiko och Citizen skriver bara en siffra /spy och under vilka föhållanden de kan backa den. Certina lika så. Jag tycker det viktiga är att det finns termokompensering och något uppmätt resultat eller löfte ifrån tillverkaren för att kallas HAQ. Egentligen tycker jag termen HAQ känns lite för luddig och ibland lite dum. Många köper en klocka med just HAQ termen som riktmärke istället för att verkligen förstå vad tillverkaren lovar. High-grade-quartz eller Termo-kvarts tycker jag skulle kunna representera klockor som presterar inom COSC eller under.

Tillbaka
Topp