• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Är det förresten någon i tråden som har erfarenhet av de soldrivna tonfiskarna? Jag hade en SBBN035 (ninja tuna) ett tag men upplevde den som lite topptung och gillade inte den blanka shrouden så en SNE498 kanske vore ett lämpligt alternativ med lägre vikt och en lite grövre finish.

Det har legat ett par ute på k&s på sistone men jag vet inte om de inte har motsvarat folks förväntningar eller om de kanske bara har köpts som ett billigare alternativ för att prova på den ganska unika boettformen? Det kan så klart bara vara ett sammanträffande men jag reagerade på att det plötsligt låg flera stycken ute samtidigt.

Seiko-Solar-Tuna-SNE498-1.jpg
Jag har en sedan några år och är nöjd. Lätt, sitter bekvämt trots ganska stor. Känns aningen plastig men ändå robust. Använder den ibland till vardags men mest när jag springer eller andra tillfällen då oöm klocka är bra. Rekommenderar!
20190814_163457.jpg

Lyssnade precis på dig @BarbaBaba på Youtube, riktigt trevligt avsnitt! Många fina klockor och blev framförallt sugen oå Citizen One🙄 Och självklart hade jag quartz på mig när jag kollade 🔋
5B929176-2552-42B4-85DB-7B9B932190FC.jpeg
Det är trevligt att kunna inspirera :) Tyvärr har jag i efterhand upptäckt att jag blandade ihop Exceed konceptet med Eco drive och sa att Exceed kom 1995. Jag rättar mig här och säger Exceed = 1977 Eco drive = 1995 ;)

Ryktas om en PRX i 36mm version läste jag.
Om detta blir verklighet köper jag utan att blinka äntligen min andra Tissot. 😃
Det har florerat en bild med ”fluted bezel” i guld någonstans, och jag har också läst att Tissot bekräftat en 36:a i guld. Om det betyder guld+stenar eller bara helguld har inte framgått. Men jag skulle gissa att den kommer lanseras som dam-modell ungefär som Longines VHP. Men visst vore det trevligt om den kom i liknande utförande som nuvarande men i lite mindre storlek. För att den skulle intressera mig krävs att den inte blir dyrare än nuvarande (vilket den säkert blir med guld bezel), då är Wempe Ironwalker ett bättre val.
dial.

16048261

Det har florerat en bild med ”fluted bezel” i guld någonstans, och jag har också läst att Tissot bekräftat en 36:a i guld. Om det betyder guld+stenar eller bara helguld har inte framgått. Men jag skulle gissa att den kommer lanseras som dam-modell ungefär som Longines VHP. Men visst vore det trevligt om den kom i liknande utförande som nuvarande men i lite mindre storlek. För att den skulle intressera mig krävs att den inte blir dyrare än nuvarande (vilket den säkert blir med guld bezel), då är Wempe Ironwalker ett bättre val.
dial.

16048261

Läste list 1995€ nånstans (källa oklar). Rätt saftigt om det stämmer.

Ryktas om en PRX i 36mm version läste jag.
Om detta blir verklighet köper jag utan att blinka äntligen min andra Tissot. 😃
Det skulle nog jag också. Var på en passaround här av den svarta. Gillade den ganska skarpt, det som gjorde mig tveksam till köp var framförallt storleken.
dial.

16048261
Håller helt med. Matchande nuvarande pris köper jag rakt av. Wempe iron walker har jag varit onödigt tänd på länge. Känns som att den någon gång kommer handlas.
Läste list 1995€ nånstans (källa oklar). Rätt saftigt om det stämmer.
Typ 1500-1600€ för mycket för min del. Då är det, imho, precis som @BarbaBaba skriver mer rationellt att klippa en iron walker

Personligen tycker jag COSC är fullt tillräckligt och brukar som sagt prestera bättre än COSC, snarare vad vi kallar HAQ. HAQ är alltså en term som användare hittat på, inget tillverkare svänger sig med. Både Seiko och Citizen skriver bara en siffra /spy och under vilka föhållanden de kan backa den. Certina lika så. Jag tycker det viktiga är att det finns termokompensering och något uppmätt resultat eller löfte ifrån tillverkaren för att kallas HAQ. Egentligen tycker jag termen HAQ känns lite för luddig och ibland lite dum. Många köper en klocka med just HAQ termen som riktmärke istället för att verkligen förstå vad tillverkaren lovar. High-grade-quartz eller Termo-kvarts tycker jag skulle kunna representera klockor som presterar inom COSC eller under.
Snart måste vi nog be dig skriva en bok om quartzklockor, urverk, COSC etc etc så att all din kunskap finns samlat på ett och samma ställe.

Tillbaka
Topp