• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Jag fortsätter köra ”lilla” Astron. Den ska få sitta på åtminstone veckan ut för utvärdering
A36B9934-AA04-4DF8-9C3A-A8C489A97AFF.jpeg

Den ska ha hårdhetsbehandling, om det är deras vanliga Diashield eller någon ny variant vet jag inte då den saknar märkning. Det jag däremot noterar är att den ”känns klibbigare” än naket stål, även mindre kall och har en lite titangrå lyster. Inget på minussidan i min bok, men ändå en reflektion…
Den liknar den jag haft på tidigare seiko. Jag kommer inte alls överens med den pga de orsaker du nämner. Men det är helt klart en smaksak.
 

dzlDave

Panerai
Jag fortsätter köra ”lilla” Astron. Den ska få sitta på åtminstone veckan ut för utvärdering
A36B9934-AA04-4DF8-9C3A-A8C489A97AFF.jpeg

Den ska ha hårdhetsbehandling, om det är deras vanliga Diashield eller någon ny variant vet jag inte då den saknar märkning. Det jag däremot noterar är att den ”känns klibbigare” än naket stål, även mindre kall och har en lite titangrå lyster. Inget på minussidan i min bok, men ändå en reflektion…
Jag har märkt att min Astron i Titan står sig väldigt bra mot repor. Har haft en del titanare nu och dem får ganska lätt ytliga repor men Astron'n har jag ändå använt mycket och ser knappt någe spår än.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om någon är sugen på en HAQ dressare så kommer denna snart komma ut till försäljning. Men självklart får ni förtur här i tråden, hojta om någon är sugen på den😃
Longines Présence L4.790.4.11.2 (38,5cm*5,6mm)
524AD38A-A24E-40A0-BCA2-3B3FF281489B.jpeg
 
Jag fortsätter köra ”lilla” Astron. Den ska få sitta på åtminstone veckan ut för utvärdering
A36B9934-AA04-4DF8-9C3A-A8C489A97AFF.jpeg

Den ska ha hårdhetsbehandling, om det är deras vanliga Diashield eller någon ny variant vet jag inte då den saknar märkning. Det jag däremot noterar är att den ”känns klibbigare” än naket stål, även mindre kall och har en lite titangrå lyster. Inget på minussidan i min bok, men ändå en reflektion…
Intressant design av timvisaren.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag "lånar" lite bilder ifrån nätet...
Den första Astron som kom 1969 var en enkel 3 handare utan datum. I gult guld.
1656150022220.png

Den "senaste" limiterade Astron till 50 års jubileumsåret 2019, hade verkligen försök anamma formspråket ifrån ´69:an, men denna gång med datum. Samma urverk (3X22) som sitter i den lilla enkla 3 hands Astron som finns nu.
1656150049459.png

Till det tidigare 40 års jubileet släpptes en annan limiterad Astron, denna gång i titan med gummi armband. För att hylla kvartstekniken placerades ett 9f under huven och tavlan pryds av kvartssymboler.
1656151166451.png

1656150226369.png

Även om den senaste generationen har ett eget formspråk tycker jag ändå det finns en "Astron-anda" även över dessa.
Oavsett om man gillar designen har Astron en historia och ett namn som inte kan förnekas i kvartshistorien. Som både kvarts-samlare och född samma år
är det en ganska given pjäs att ha i samlingen för mig.
Vilka kvartsklockor tycker ni alla borde ha i sin samling, Swatch, Casio G-shock, Rolex Oyster Quartz? Fyll gärna på med förslag och en liten förklaring till varför
de anses som hörnstenar i just er samling.
Önskar alla en härlig midsommar :)
9C31B447-066E-42EE-AD68-2B6DC6399107.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag "lånar" lite bilder ifrån nätet...
Den första Astron som kom 1969 var en enkel 3 handare utan datum. I gult guld.
1656150022220.png

Den "senaste" limiterade Astron till 50 års jubileumsåret 2019, hade verkligen försök anamma formspråket ifrån ´69:an, men denna gång med datum. Samma urverk (3X22) som sitter i den lilla enkla 3 hands Astron som finns nu.
1656150049459.png

Till det tidigare 40 års jubileet släpptes en annan limiterad Astron, denna gång i titan med gummi armband. För att hylla kvartstekniken placerades ett 9f under huven.
1656151166451.png

1656150226369.png

Även om den senaste generationen har ett eget formspråk tycker jag ändå det finns en "Astron-anda" även över dessa.
Oavsett om man gillar designen har Astron en historia och ett namn som inte kan förnekas i kvartshistorien. Som både kvarts-samlare och född samma år
är det en ganska given pjäs att ha i samlingen för mig.
Vilka kvartsklockor tycker ni alla borde ha i sin samling, Swatch, Casio G-shock, Rolex Oyster Quartz? Fyll gärna på med förslag och en liten förklaring till varför
de anses som hörnstenar i just er samling.
Önskar alla en härlig midsommar :)
9C31B447-066E-42EE-AD68-2B6DC6399107.jpeg
Är den modellen med 9f radio/gps/blåtandssynkad ?
 
Jag tycker "minst en" G-Shock är givet. Sen en Solar ex ECO-Drive, en GPS/Radio ex Astron och en HAQ ex VHP/9f/Chronomaster.

Man kommer inte ifrån hur skönt det är att slippa dra fram klockan innan användning. Särskilt på daydate-automatare så väljer jag ofta bort dem i lådan. Just nu är det en grand complication campanola och en Aerospace som kvartsar i lådan. Klandrar mig själv att jag sålde marinemastertunan.
E9F9978C-F892-4797-9F68-0D6E88625AD4.jpeg
ABF51409-3D1A-4CC2-9BFB-FB331BCC389D.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den där är clean o fin, det är ngt med deras Chrono varianter som stör mig, vet ej riktigt vad…
Jag förstår vad du menar, personligen har jag inget emot själva designen med kronograftavlor, och den kl 6 visar ju dual time på 5X modellerna. Men då tavlorna innehåller veckodagar eller annan information är det ju ingen kronograf längre…
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Kom idag! Swiss Military Hanowa Highlander Titan.
Hög kvalite’ Förhållandevis lätt, trots en av de fetare i min låda. Tyvärr inga halvlänkar. Imponerande ljud i alarm, vilket jag tycker är viktigt! Samt att alarmsignalen stängs av efter utfört arbete! G-shockarna är hopplöst tysta, likaså Promastrarna. Har kollat på denna sedan 2012 då den kom. Slog till nu, så nöjd! Sista exet på nätet. Finns en till på Ebay, i stål.
08CEBA15-5C15-47BC-9267-14D51BC0509B.jpeg
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Kom idag! Swiss Military Hanowa Highlander Titan.
Hög kvalite’ Förhållandevis lätt, trots en av de fetare i min låda. Tyvärr inga halvlänkar. Imponerande ljud i alarm, vilket jag tycker är viktigt! Samt att alarmsignalen stängs av efter utfört arbete! G-shockarna är hopplöst tysta, likaså Promastrarna. Har kollat på denna sedan 2012 då den kom. Slog till nu, så nöjd! Sista exet på nätet. Finns en till på Ebay, i stål.
08CEBA15-5C15-47BC-9267-14D51BC0509B.jpeg
Grym
 

Urtyp

Audemars
Tredje och sista? 😇 sommarklockan har anlänt. En 36mm Rolex DJ. Länken ej kortad så den hänger långt ner över handen, blir grönt band till den så länken ryker ändå.

Rättning: Timex DJ ska det såklart stå. Alltså TIMEX... Ok? 😁

IMG_20220629_110640.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tredje och sista? 😇 sommarklockan har anlänt. En 36mm Rolex DJ. Länken ej kortad så den hänger långt ner över handen, blir grönt band till den så länken ryker ändå.

Rättning: Timex DJ ska det såklart stå. Alltså TIMEX... Ok? 😁

IMG_20220629_110640.jpg
Är den alltså 36mm? Jag trodde bara dom fans i typ 40…
 

Urtyp

Audemars
Är den alltså 36mm? Jag trodde bara dom fans i typ 40…
Yes, 36mm finns i ett gäng färger (du måste in på damavdelningen såklart 🤪) Namnet extra roligt "Boyfriend"...

Dom har även 37mm i plast. Skitläckra om du frågar mig. Mycket coolare än MoonSwatch. 😉 Den ljusblåa var nära att jag okynnesbeställde. 😅



Bjuckar på en bild till, nu med sommarbandet på plats. Grönt är skönt
IMG_20220629_111018.jpg
 
Senast ändrad:

Watchie

Patek
2-Faktor
”Stor” kvarts vecka, 3 på g in, 2 från chrono24/italy, kommer med UPS , så hemmakneg idag, mysko att de ej deliver till service point som default, utan hem, sedan ska man hämta/lämna kids mitt i allt, hjärnblödning om de kommer just då ….
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
”Stor” kvarts vecka, 3 på g in, 2 från chrono24/italy, kommer med UPS , så hemmakneg idag, mysko att de ej deliver till service point som default, utan hem, sedan ska man hämta/lämna kids mitt i allt, hjärnblödning om de kommer just då ….
Spännande att se vad som trillar in😍
 
Topp