High Accuracy Quartz
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
High Accuracy Quartz
High accuracy quartz.
Tror förkortningen avser ”High Accuracy Quartz” Kvartsverk av hög kvalité som sitter i bland annat Grand Seiko. Det finns garanterat människor i den här tråden med större kunskap än jag men jag tror att tidsavvikelsen är 10 sekunder per år för dessa verk, kanske ännu mindre.
High Accuracy Quartz
Korrekt. Alla 9F-urverk har temperaturkompensering, samt en del andra saker som bidrar till den höga precisionen. Allt finns att läsa här:Hur kommer det sig att 9F62 är ett HAQ? Temp-korrektion?
Korrekt. Den deklarerade noggrannheten för vanliga 9F-urverk är +-10 sekunder per år....jag tror att tidsavvikelsen är 10 sekunder per år för dessa verk, kanske ännu mindre.
fulsnygg... i like it!En reissue man blir glad av, kul release
Ingen individuell timvisare på dom där? Har jag i min Credor.Nu har jag inte vfa men haq duger fint för mig. Måste ändå ställa om klockan till/från sommartid så du bör det vara max 5s off antar jag.
Fin! Har du hunnit tjuvkolla på den och avgöra hur den bärs? 36 mm med en så sportig boett känns spontant som ganska litet, men har aldrig hållit i en i verkligheten!Sonen tar studenten i år, så det blev dags att börja leta present. Jag landade i en första generations Aqua Terra, 36 mm varianten. Ett GADA-ur om borde göra jobbet. Hoppas att han gillar den lika mycket som jag.
![]()
Jag älskar min. Bärs kanonFin! Har du hunnit tjuvkolla på den och avgöra hur den bärs? 36 mm med en så sportig boett känns spontant som ganska litet, men har aldrig hållit i en i verkligheten!
Jag skulle nog säga att 36mm är en perfekt sportstorlek.Fin! Har du hunnit tjuvkolla på den och avgöra hur den bärs? 36 mm med en så sportig boett känns spontant som ganska litet, men har aldrig hållit i en i verkligheten!
Fin! Har du hunnit tjuvkolla på den och avgöra hur den bärs? 36 mm med en så sportig boett känns spontant som ganska litet, men har aldrig hållit i en i verkligheten!
Jag älskar min. Bärs kanonSlänger in en rätt kass bild. Hade tydligen inte knäppt så många kort på den
![]()
![]()
Jo, jag tjuvprovade och tycker också att det är en perfekt storlek för min (och sonens) handled på 17 - 17,5 cm. Jag tycker att den bärs marginellt större en min 36 mm Explorer.Jag skulle nog säga att 36mm är en perfekt sportstorlek.
Har den 18 mellan luggarna?Jo, jag tjuvprovade och tycker också att det är en perfekt storlek för min (och sonens) handled på 17 - 17,5 cm. Jag tycker att den bärs marginellt större en min 36 mm Explorer.
![]()
ATn har 19Har den 18 mellan luggarna?
Frun har en 39:a, men jag minns inte om den har 19 eller 20mm… Personligen tycker jag att bandbredden får större betydelse på mindre boetter. En 33-34mm boett ser helt normal ut med både 18-19 eller 20mm medans 16 eller 17mm kan se lite väl petit ut på mina handleder. Är det då dessutom en länk kan det bli riktigt småttATn har 19
Beredd att hålla med där! Jag vill minnas att de är 20 på 39an men är allt annat än säker…Frun har en 39:a, men jag minns inte om den har 19 eller 20mm… Personligen tycker jag att bandbredden får större betydelse på mindre boetter. En 33-34mm boett ser helt normal ut med både 18-19 eller 20mm medans 16 eller 17mm kan se lite väl petit ut på mina handleder. Är det då dessutom en länk kan det bli riktigt smått