Jag kör en dubbelpost på denna trevliga lilla dam

Jag tycker iallafall att GS har fullt godkänd AR

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
jag gillar personligen inte ar på utsidan, det är som du säger bara en tidsfråga innan det blir skadat och ser fult ut.![]()
Jag kör en dubbelpost på denna trevliga lilla damJag inväntar några kupade glas jag beställt ifrån cousinsuk, jag vill uppgradera/pimpa några gamla favoriter (ibland annat den Tissot jag postade tidigare). På GS är alltid antireflexbehandlingen på glasets undersida, på glasen ifrån cousins är den på ovan/utsidan. I de fall glaset är plant kan man ju teoretiskt monter det åt andra hållet (om kantfasningen är symmetrisk) men det går ju inte på kupade glas… Fördelen att ha det på insidan är ju att det inte kommer utsättas för nötning, frågan är om det är mindre effektivt, eller varför har eftermarknadsglas på utsidan?
Jag tycker iallafall att GS har fullt godkänd AR![]()
Coolt när ai är på samma spår som man själv…jag gillar personligen inte ar på utsidan, det är som du säger bara en tidsfråga innan det blir skadat och ser fult ut.
jag frågade en "ai om ar"och så här svarade den:
"The best choice between inside or outside anti-reflective (AR) coating depends on your needs. Inner AR coatings are more durable and protected from scratches, while outer coatings can provide better glare reduction but are more prone to wear and damage."
ja du vet väl vad dom säger...Coolt när ai är på samma spår som man själv…![]()
Grym AR på Wempen! Det enda jag haft som var ännu bättre var min Chronomaster.ja du vet väl vad dom säger...
"Real stupidity beats Artificial Intelligence every time"
Huruvida kvällens följeslagare har dubbel ar har jag faktiskt glömt, men tavlan glänser iaf mer än själva glaset.
![]()
Får man fråga vart du fick tag på denna? Sjukt fin klocka!![]()
Himmelsblå? Om inte tavlan var så iögonfallande skulle Citizen AQ4000-51L vara en riktig ”doldis”. Det är först då man tittar på baklocket man förstår att det är en The Citizen![]()
Jo då, det får man. Den har sin lilla historia…Får man fråga vart du fick tag på denna? Sjukt fin klocka!
Oj vilken sammanträffande att klockan hamnade i dina händer tillslut efter den resan då!Jo då, det får man. Den har sin lilla historia…
Jag ”räddade” den ur händerna på en forumbroder.
Vid en första kontakt via PM hade den ursprungliga ägaren lite frågor om vad han köpt på en outlet i usa. Jag berättade att denna diskreta lilla topaztavlade skönhet är en The Citizen med ecodrive urverket A060, brukar inte finnas att köpa utanför Japan…
Nu idag minns jag inte längre om det var av just första ägaren (vilken jag gjort fler affärer med genom åren) eller om det var av den som köpt den av honom, som jag i min tur köpte den av
I korthet var det en ”head only” på forumet![]()
Det är bara att slå tillOj vilken sammanträffande att klockan hamnade i dina händer tillslut efter den resan då!
Har blivit super fascinerad över klockorna med A060 och råkade hitta en annons på just AQ4000-51A. Letade runt lite online och kunde inte hitta så mycket info denna klocka förutom här på klocksnack så behövde bara fråga om den direkt!
Yes det ska jag göra! Har du föresten koll på 4100 modellerna eller andra klockor i familjen? Sitter och debatterar internt om vilken/vilka man ska gå för.Det är bara att slå till
Just denna modell finns med tre olika urtavlor, -51A=champagne sunburst, -51L=blå, -51E=svart/grå ribbad tavla. Av någon anledning verkar det svårast att hitta just den champagnefärgade tavlan…
Du får hoppa in och besöka min andra tråd https://klocksnack.se/threads/citizen-chronomaster-citizens-de-luxe-modeller.125337/ där finns det mycket information och bilder att förkovra sig iYes det ska jag göra! Har du föresten koll på 4100 modellerna eller andra klockor i familjen? Sitter och debatterar internt om vilken/vilka man ska gå för.
Det ska jag göra! Tack så hemskt mycket!Du får hoppa in och besöka min andra tråd https://klocksnack.se/threads/citizen-chronomaster-citizens-de-luxe-modeller.125337/ där finns det mycket information och bilder att förkovra sig i![]()
När jag stoppat klockan så sekundvisaren står på tolv så vill jag att minutvisaren pekar exakt på rätt index, och inte strax innan eller efter. Vet inte om det var en bättre beskrivning.Då vart det sommartid igen.
Min låg på +3s @1965ek![]()
Men jag känner mig lite förvirrad av din beskrivning angående minut och sekundvisaren vid justering av tiden… Även om minutvisaren skulle vara ett hårstrå förbi eller före index då sekundvisaren träffar 12 så kan du väl inte påverka kuggarnas spel mellan varandra eftersom dom inte är frikopplade ifrån varandra?
Jag måste erkänna att ”problemet” aldrig slagit mig då jag alltid först går förbi med 5 minuter för att sedan gå bakåt till exakt minut då jag ställer tiden. Men man kan alltså hacka sekunden på kl12 och sedan manuellt flytta minutvisaren till någon av de steg/förflyttningar den gör varje minut… Man lär sig något nytt varje dagNär jag stoppat klockan så sekundvisaren står på tolv så vill jag att minutvisaren pekar exakt på rätt index, och inte strax innan eller efter. Vet inte om det var en bättre beskrivning.
Här diskuteras samma sak…
Nja minutvisaren rör sig ju hela tiden. Det gäller att få den att pricka index exakt när sekundvisaren når klockan tolv. Fast nu kanske jag inte förstår hur du menar.Jag måste erkänna att ”problemet” aldrig slagit mig då jag alltid först går förbi med 5 minuter för att sedan gå bakåt till exakt minut då jag ställer tiden. Men man kan alltså hacka sekunden på kl12 och sedan manuellt flytta minutvisaren till någon av de steg/förflyttningar den gör varje minut… Man lär sig något nytt varje dag![]()
Snyggt!Jag har fått hem glas till min lilla Tissot som jag postade #9.288
![]()
Framifrån blir det mest ett trevligt djup i tavlan
![]()
Ifrån sidan ser den nästan oljefylld ut, en ganska kul betraktningsvinkel
![]()
Ca 3mm hög kupning på högsta punkten
![]()
Det bästa är att kalaset kostar en dryg 50:lapp utföra![]()
Tack!Snyggt!
Vad har du för verktyg och vart köper du glas?
Jag får ta ett span där!Tack!
Jag köpte kit med dels glaspackningar och packningar till baklock i olika storlek som jag tänkte kunde vara bra att ha (tror det är 3-4st av samma storlek) ifrån Cousinsuk. Och sedan några olika glas, primärt till de som är monocoque som man (*se jag) kan råka spräcka vid batteribyte. Mineralglas ligger på typ 3£ st och safir på 20£ så det är inte jätte stora pengar. Det brukar bli att jag beställer något mer jag antagligen egentligen inte behöver bara för att motivera fraktkostnaden
Till just ett sånt här jobb behöver man bara en vanlig glaspress (som också kommer ifrån Cousinsuk)
Svårt att inte vara nöjd med HAQ.So far nöjd begagnad-köpare:
HAQ?Svårt att inte vara nöjd med HAQ.