• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Rolex Sea-Dweller och Deepsea tråden

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Tackar så mycket för ett vettigt svar:) Det är ju lite av en djungel med polera eller inte polera, byta visare eller inte osv. Skönt att veta att jag inte är ensam om att tycka att glas och krona är okey att byta. Det är ju ändå slitdelar. Glaset har flera nagg i sig så det är nog bäst att byta det. Är rädd att det är försvagat och trycktestar man den så kommer det nog inte gå så bra. Kronan tror jag att de vill byta för att kunna garantera att den är tät! Tänkte göra det imorgon efter jobbet om jag hinner iväg i någorlunda tid! Bandstiften var bra att du påpekade. Jag vet att det ena bandstiftet är lite slappt.
Ja precis, en förutsättning för att klockan ska funka under vatten :) lägg gärna upp ett foto på de, lär vara tritiumtavla om den inte blivit utbytt tidigare?
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Ja precis, en förutsättning för att klockan ska funka under vatten :) lägg gärna upp ett foto på de, lär vara tritiumtavla om den inte blivit utbytt tidigare?
Inte för att jag badar så ofta med klockan på (jag badar inte alls i Sverige) men det är skönt att veta att den är tät, speciellt när det står 1220m på tavlan. Yes det är tritium tavla/visare som är stendöda! Det är min första klocka med tritium och det är en årsklocka vilket är den stora anledningen till att jag köpte den. Jag hade inte ens tänkte köpa en Sea Dweller men sen såg jag att den var från -94 så då var det bara att slå till!:) Den kompletterar min 16710 väldigt bra så jag är nöjd:)
4F1C4FBB-A2DB-4D02-9F89-816B796414AA.jpeg
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte för att jag badar så ofta med klockan på (jag badar inte alls i Sverige) men det är skönt att veta att den är tät, speciellt när det står 1220m på tavlan. Yes det är tritium tavla/visare som är stendöda! Det är min första klocka med tritium och det är en årsklocka vilket är den stora anledningen till att jag köpte den. Jag hade inte ens tänkte köpa en Sea Dweller men sen såg jag att den var från -94 så då var det bara att slå till!:) Den kompletterar min 16710 väldigt bra så jag är nöjd:)
4F1C4FBB-A2DB-4D02-9F89-816B796414AA.jpeg
Fint skick! :) alltid kul med årsklocka.
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Fint skick! :) alltid kul med årsklocka.
Ja den är i väldigt fint skick:)
Det finns inga dings på den utan bara repor. Länken är väldigt tajt och fin. Det är dock en länkbit på den som är kass där stiftet inte går att skruva in hela vägen. Jag har ändå tagit av den så det spelar ingen roll:) Eftersom det är en keeper så ska den få sig en liten service:) Roligare när man vet att den mår bra och att man slipper oroa sig för om den är tät osv.
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
@Bagarebergstrom du hade rätt om att byta bandstift är en bra sak att göra. Detta hände idag. Som tur var hade jag precis kommit hem och när jag tog av mig tröjan så kände jag att klockan satt konstigt. Fjädern i bandstiftet hade även gått av och hela den grejen man trycker in var helt löst. Blir till att köpa nya bandstift!
692FE97F-1414-48B7-A1C2-6176CFC8B7AF.jpeg
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
@Bagarebergstrom du hade rätt om att byta bandstift är en bra sak att göra. Detta hände idag. Som tur var hade jag precis kommit hem och när jag tog av mig tröjan så kände jag att klockan satt konstigt. Fjädern i bandstiftet hade även gått av och hela den grejen man trycker in var helt löst. Blir till att köpa nya bandstift!
692FE97F-1414-48B7-A1C2-6176CFC8B7AF.jpeg
Ja det var tur, trist om den gått i asfalten :) ska nog köpa nya jag med när tillfälle ges!
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Ja det var tur, trist om den gått i asfalten :) ska nog köpa nya jag med när tillfälle ges!
Ja det hade inte alls varit roligt! Jag bytte bandstift på min 16710 precis efter att jag hade köpt den. Jag tänkte även göra det på den här men så har det inte blivit av då jag är lat. 300kr för nya bandstift känns rätt billigt jämfört med att tappa klockan i asfalt eller likande. Aja skönt att det gick bra iaf:) Nu kommer jag typ aldrig våga använda mina klockor igen. Jag tänker på när jag badat från båten med klockan på och det har varit över 200 meter djupt. :nailbiting: Det hade inte varit så roligt... Det räcker ju iofs att det är 20 meter så är man rätt körd... Jag ska byta bandstift på alla min klockor asap!
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja det hade inte alls varit roligt! Jag bytte bandstift på min 16710 precis efter att jag hade köpt den. Jag tänkte även göra det på den här men så har det inte blivit av då jag är lat. 300kr för nya bandstift känns rätt billigt jämfört med att tappa klockan i asfalt eller likande. Aja skönt att det gick bra iaf:) Nu kommer jag typ aldrig våga använda mina klockor igen. Jag tänker på när jag badat från båten med klockan på och det har varit över 200 meter djupt. :nailbiting: Det hade inte varit så roligt... Det räcker ju iofs att det är 20 meter så är man rätt körd... Jag ska byta bandstift på alla min klockor asap!
Gäller att ha dom försäkrade :)
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Gäller att ha dom försäkrade :)
Menar du en egen försäkring till dem? Det borde väl gå på hemförsäkringen? Det här måste jag kolla upp. Jag vet iaf att min hemförsäkring täcker upp till 100k utanför hemmet så det räcker så länge jag har max en klocka på mig! Jag kommer inte kunna använda min Sea Dweller på flera dagar:( Här kommer iaf en av de sista bilderna jag tog på den. Bilden är ifrån igår kväll.
AAD3AC02-B197-4267-877F-CB379E282A5F.jpeg
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Menar du en egen försäkring till dem? Det borde väl gå på hemförsäkringen? Det här måste jag kolla upp. Jag vet iaf att min hemförsäkring täcker upp till 100k utanför hemmet så det räcker så länge jag har max en klocka på mig! Jag kommer inte kunna använda min Sea Dweller på flera dagar:( Här kommer iaf en av de sista bilderna jag tog på den. Bilden är ifrån igår kväll.
AAD3AC02-B197-4267-877F-CB379E282A5F.jpeg
Det ska räcka tror jag, viktigt är väl att det finns bra foton på den och dess serienr och tillbehör, kanske lägga körkortet bredvid. Ibland kan en värdering behöva göras för att du ska få ut det den är värd.. vet inte hur försäkringsbolagen bedömer klockan.. gammal, bruna index, repig osv ;) kan inte vara värd mkt jämfört med en i nyskick.
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Nu sitter det nya bandstift på älsklingen!:D150kr för två bandstift. Det var 50kr billigare än till min 16710. Det känns bra att den sitter säkert på handleden. Det var en väldigt stor skillnad i hur fjädern kändes på de nya bandstiften vs de gamla.
20578052-F522-48F4-8F58-A396BF258807.jpeg
 
Topp