• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Rolex Sea-Dweller och Deepsea tråden

Tome

Cartier
Tänkte skaffa ett Rubber B till min sprillans nya Deepsea men fattar inte deras size guide. Jag har 4 länkar på ena sidan och 4 + halvlänken på andra sidan, men oklart om man ska räkna halvlänken (verkar inte så). Isf får jag 5 + 5 som är XS. Jag är ingen Arnold men har ändå 17 cm i omkrets på handleden, är det verkligen XS? Dom verkar ha samma size guide för Deepsea som Sub och GMT m fl. Nån annan som har ett Rubber B för glidelock till en Deepsea och kan verifiera size? Kanske ska räkna med halvlänken till 5 + 6 och ett S? På Panerai kan jag inte använda deras small size straps (alltså OEM har inte testat Rubber B), kör vanlig storlek...
 

Bilagor

  • 07DA36F3-F209-4506-A201-517478DC4F9A.jpeg
    07DA36F3-F209-4506-A201-517478DC4F9A.jpeg
    325.9 KB · Visningar: 38
  • C4F6B999-EA9D-4663-A51D-CAE3AEAD2E4C.jpeg
    C4F6B999-EA9D-4663-A51D-CAE3AEAD2E4C.jpeg
    302.7 KB · Visningar: 27

Oktogon

Panerai
Tänkte skaffa ett Rubber B till min sprillans nya Deepsea men fattar inte deras size guide. Jag har 4 länkar på ena sidan och 4 + halvlänken på andra sidan, men oklart om man ska räkna halvlänken (verkar inte så). Isf får jag 5 + 5 som är XS. Jag är ingen Arnold men har ändå 17 cm i omkrets på handleden, är det verkligen XS? Dom verkar ha samma size guide för Deepsea som Sub och GMT m fl. Nån annan som har ett Rubber B för glidelock till en Deepsea och kan verifiera size? Kanske ska räkna med halvlänken till 5 + 6 och ett S? På Panerai kan jag inte använda deras small size straps (alltså OEM har inte testat Rubber B), kör vanlig storlek...
Går inte att jämföra Panerai OEM gummis storlekar med andra märken. XS hos Panerai är löjligt liten, 98/60
 

Tre333

Cartier
Tänkte skaffa ett Rubber B till min sprillans nya Deepsea men fattar inte deras size guide. Jag har 4 länkar på ena sidan och 4 + halvlänken på andra sidan, men oklart om man ska räkna halvlänken (verkar inte så). Isf får jag 5 + 5 som är XS. Jag är ingen Arnold men har ändå 17 cm i omkrets på handleden, är det verkligen XS? Dom verkar ha samma size guide för Deepsea som Sub och GMT m fl. Nån annan som har ett Rubber B för glidelock till en Deepsea och kan verifiera size? Kanske ska räkna med halvlänken till 5 + 6 och ett S? På Panerai kan jag inte använda deras small size straps (alltså OEM har inte testat Rubber B), kör vanlig storlek...
Ta den modellen med tang buckle?
Den passar och funkar tänker jag. Finns bilder i tråden
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Tog med favoriten på en väldigt speciell resa.

Narvik-Björnöya-Jan Mayen-Island-Rockall-St Kilda-Stornoway

Otroligt vackra platser men väldigt avlägsna. Får ni chansen att besöka någon av de ställena så gör det.

12FEB992-958B-4D6C-9E88-4869B0302F2D.jpeg
Snygga foton! Vad mäter dina handleder, gillar den men tänker att den skulle vara stor för mina 16,5 cm i omkrets.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Hur kommer det sig att nyare SDs har ”prickar” runt om hela bezeln, när de äldre inte har det (se bilder ovan för exempel). Fyller de någon funktion?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ja, tavlan är grym. Har också anat en ton av brunt i den matta tavlan. Min 116600 har tyvärr havererat och befinner sig hos urmakare för service. Din fina bild får mig att längta efter att få tillbaka den!
Havererat? Rätt ny klocka....det märkliga är att min gick som en potta skit. Som tur hade jag 6 månader kvar på garantin så den skickades till rolex. När den kom tillbax gick den fortfarande dåligt. Hade den inne. 4-5 gånger innan nymans själva gjorde en fullservice på den. Fick den i somras och nu går den som den skall och skönt med två års garanti till om något skulle ske.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Havererat? Rätt ny klocka....det märkliga är att min gick som en potta skit. Som tur hade jag 6 månader kvar på garantin så den skickades till rolex. När den kom tillbax gick den fortfarande dåligt. Hade den inne. 4-5 gånger innan nymans själva gjorde en fullservice på den. Fick den i somras och nu går den som den skall och skönt med två års garanti till om något skulle ske.

Ojdå!
Jag tog fram min för några veckor sen och när jag gängade loss kronan och drog ut den hände nåt med ställmekanismen. Datumen fastnade mellan 13-14 och sen gick den inte att varken dra upp eller ställa. Kronan blev trög som satan så jag åkte in med den till Bergströms. Domen enligt uris är att den fått en stötskada och behöver en full service på ställmekanismen eller vad det nu heter. Det jävliga är att jag har ägt den i snart fyra år och aldrig varken tappat eller stött till den såpass att den borde gå sönder. Ord mot ord och jag lär aldrig får rätt mot dem, trots garanti tom januari 2021.
Jag har anmält det som en skada hos mitt försäkringsbolag på inrådan av Bergströms, och just nu väntar jag på svar. Svårt för dem också såklart när jag inte kan säga vad som hänt och när.
11200:- ska de ha för att fixa den...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ojdå!
Jag tog fram min för några veckor sen och när jag gängade loss kronan och drog ut den hände nåt med ställmekanismen. Datumen fastnade mellan 13-14 och sen gick den inte att varken dra upp eller ställa. Kronan blev trög som satan så jag åkte in med den till Bergströms. Domen enligt uris är att den fått en stötskada och behöver en full service på ställmekanismen eller vad det nu heter. Det jävliga är att jag har ägt den i snart fyra år och aldrig varken tappat eller stött till den såpass att den borde gå sönder. Ord mot ord och jag lär aldrig får rätt mot dem, trots garanti tom januari 2021.
Jag har anmält det som en skada hos mitt försäkringsbolag på inrådan av Bergströms, och just nu väntar jag på svar. Svårt för dem också såklart när jag inte kan säga vad som hänt och när.
11200:- ska de ha för att fixa den...
Aj va surt. Ändå skall väl exp vara ett tålig klocka. Hade en 16600 som gick i backen för några år sedan med resultatet att en skruv gått av och runt i verket....kostade den del att fixa men det tid mitt försäkringsbolag utan att blinka.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Aj va surt. Ändå skall väl exp vara ett tålig klocka. Hade en 16600 som gick i backen för några år sedan med resultatet att en skruv gått av och runt i verket....kostade den del att fixa men det tid mitt försäkringsbolag utan att blinka.
Segt.
Försäkringsbolaget hade helt säkert tagit skadan utan att blinka om jag bara kunde säga vad som hänt, men jag tänker inte hitta på en story utan det får gå som det går. De har inte kommit med sitt slutliga utlåtande än, men jag får säkert besked till veckan.
 

Bubbel

Breitling
Tänkte skaffa ett Rubber B till min sprillans nya Deepsea men fattar inte deras size guide. Jag har 4 länkar på ena sidan och 4 + halvlänken på andra sidan, men oklart om man ska räkna halvlänken (verkar inte så). Isf får jag 5 + 5 som är XS. Jag är ingen Arnold men har ändå 17 cm i omkrets på handleden, är det verkligen XS? Dom verkar ha samma size guide för Deepsea som Sub och GMT m fl. Nån annan som har ett Rubber B för glidelock till en Deepsea och kan verifiera size? Kanske ska räkna med halvlänken till 5 + 6 och ett S? På Panerai kan jag inte använda deras small size straps (alltså OEM har inte testat Rubber B), kör vanlig storlek...
Rubber B är nice, gillar dom skarpt, men råkar du veta om det går att få tag på en oysterflex? Gissar att det kostar multum dock 🧐
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Aj va surt. Ändå skall väl exp vara ett tålig klocka. Hade en 16600 som gick i backen för några år sedan med resultatet att en skruv gått av och runt i verket....kostade den del att fixa men det tid mitt försäkringsbolag utan att blinka.
Skönt. Får man fråga vilket försäkringsbolag som var såpass medgörliga?
 
Topp