• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

F32

Panerai
2-Faktor
Jag har en J-version av SNZH55 och noterat att "SAT" Ă€r i vit text. PĂ„ K-versionen har jag sett lördags-markeringen med blĂ„ text. Är det en generell skillnad J- och K-modellerna emellan?
IMG_0369.PNG

Edit: Roligare med en bild till. Justerade i min lite virriga text.
 
Senast Àndrad:

joh.jonsson

Panerai
Tjena.

Köpte mig en mm300 hÀromveckan. LÀnken har pajjat... Kika gÀrna min trÄd i mods&hempul!
Satt ett skumt spÀnne pÄ Klockan, nÄgon som vet vart det kommer ifrÄn?
Googlat mig less utav helvete och vÀnder mig nu till experterna pÄ KS :D

20170804_163050.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjena.

Köpte mig en mm300 hÀromveckan. LÀnken har pajjat... Kika gÀrna min trÄd i mods&hempul!
Satt ett skumt spÀnne pÄ Klockan, nÄgon som vet vart det kommer ifrÄn?
Googlat mig less utav helvete och vÀnder mig nu till experterna pÄ KS :D

20170804_163050.jpg
Ser ut som den gamla versionen av mm300-spÀnne..(?). LÀgg upp en bild nÀr spÀnnet Àr stÀngt sÄ blir det lÀttare.
 

Bejron

Breitling
2-Faktor
Jag har gÄtt och funderat lite kring SARB serien men gillar inte att 035:ans urtavla Àr "Off-white".
Finns det nÄgon SARB som har en VIT urtavla som gÄr att fÄ tag pÄ eller Àr det förbehÄllet Grand Seiko? (Vet inte varför jag fÄtt för mig det)
 

Psykel

Patek
Jag har gÄtt och funderat lite kring SARB serien men gillar inte att 035:ans urtavla Àr "Off-white".
Finns det nÄgon SARB som har en VIT urtavla som gÄr att fÄ tag pÄ eller Àr det förbehÄllet Grand Seiko? (Vet inte varför jag fÄtt för mig det)
Finns nÄgra andra liknande modeller med vit tavla:
SARY055 https://www.seiyajapan.com/collections/seiko/products/seiko-automatic-presage-sary055
S-SARY055_a_1024x1024.jpg

SARX013 https://www.seiyajapan.com/collections/seiko/products/seiko-automatic-presage-sarx013
S-SARX013_a_1024x1024.jpg

SARX033 https://www.seiyajapan.com/collections/seiko/products/seiko-automatic-presage-sarx033
S-SARX033_a_1024x1024.jpg
 

leiden

Rolex
Jag har gÄtt och funderat lite kring SARB serien men gillar inte att 035:ans urtavla Àr "Off-white".
Finns det nÄgon SARB som har en VIT urtavla som gÄr att fÄ tag pÄ eller Àr det förbehÄllet Grand Seiko? (Vet inte varför jag fÄtt för mig det)
Jag tycker att det Àr en av de bra sakerna med 035, att tavlan Àr off-white, och sedan har den en liten tendens till sunburst ocksÄ vilket höjer upplevelsen ytterligare. Den mÄste upplevas :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaha. MÀrkligt! Finns det nÄgon kemisk förklaring eller Àr det hur exponerade olika ur varit för uv?
Det finns massa olika teorier, troligtvis har det att göra med olika blandning pÄ lyspastan och olika fuktexponering. Vissa tror att Àven ljus/frÄnvaron av ljus pÄverkar men det Àr jag tveksam till.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Fick hem denna udda fÄgel i dag. Efter en vunnen auktion i Japan. Var osÀker pÄ skicket, men det var överraskand bra! Kronografnörd som man Àr slÄr hjÀrtat hÄrt just nu. En SBDS002. @Molle
20170814_125729.jpg

20170814_125912.jpg

Brun tavla med gula visare blir faktiskt bÀttre Àn den svarta SBDS001.
IMAG0683_1_1
Allt utom lÀnken Àr coolt med dem klockan.
 

Bejron

Breitling
2-Faktor
StilmÀssigt Àr det absolut alternativ men "problemet" kvarstÄr, urtavlorna Àr "off-white" medans datum/dag hjulen Àr vita.
Mina bokstavskombinationer gÄr vilda nÀr jag ser det tyvÀrr. SARX33:an var riktigt trevlig dock.

 

Bejron

Breitling
2-Faktor
Jag tycker att det Àr en av de bra sakerna med 035, att tavlan Àr off-white, och sedan har den en liten tendens till sunburst ocksÄ vilket höjer upplevelsen ytterligare. Den mÄste upplevas :)

Har hört flera sÀga detsamma angÄende urtavlorna, alternativet skulle kanske vara utan datum/dagshjul sÄ att inte fÀrgerna skÀr sig sinsemellan.
 

Bazsy

Cartier
StilmÀssigt Àr det absolut alternativ men "problemet" kvarstÄr, urtavlorna Àr "off-white" medans datum/dag hjulen Àr vita.
Mina bokstavskombinationer gÄr vilda nÀr jag ser det tyvÀrr. SARX33:an var riktigt trevlig dock.
SARX033 Àr vÀldigt kul men jag tycker att den Àr lite trÄkig med lÀnk sÄ jag anvÀnder de med ett högkvalitativt lÀderband. Har den faktiskt pÄ idag.
Egen bild:
img_2635_resize-jpg.582810
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Slog till pÄ denna, och Àr riktigt nöjd.
https://klocksnack.se/threads/klassisk-beater-diver.77820/
Men blev förvÄnad över att lumen fortfarande lyser pÄ tavlan. MÄste vara ny lume? Ping Seikoexperten @yonsson
Efter en initial laddning lyser Àven gamla seikos men de lyser ju inte sÄ lÀnge som ny lyspasta. Jag har haft lysförmÄga kvar i alla seikos jag Àgt, Àven min 6217 frÄn 1966 och min 6159 frÄn 1968 och de Àr jag helt sÀker pÄ har original-lume.

Förr blandade man nÄgon sulfid/fosfor med det radioaktiva Àmnet för att ge det en skjuts, det Àmnet kan fortfarande ta till sig ljusladdning.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Senast Àndrad:
Topp