• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Steinhart-tråden

Jag har ett par tvillingsöner där den ena köpte en 2-tons gangster Invicta utan min vetskap:eek:. När så den andra berättade att han skulle köpa en Invicta som brorsan hann jag tipsa honom om Steinhart i stället. Mindre G och bättre kvalle. När jag dessutom förklarade att ingen som inte var intresserad av klockor skulle fatta vad han hade på sig var saken klar. För nu är det ändå så med Steinhart, att det bara är vi nördar som vet vad det är. Detta har i sin tur lett till att han är på god väg in i träsket med både vintage Tissot, Fortis, Oris osv. Brorsan med Invictan har en Festina som beater, så... inget ont som inte har något gott med sig. Sedan kan jag för att lugna vissa tillägga att jag har fler barn, så än finns det hopp :D
:zenith: :gs: :sjoosandstrom: :omega: :seiko:

Jag tror att det var den här modellen jag köpte begagnad för ett antal år sedan. Jag tycker att den upplevda kvalitén var över förväntan och rätt likvärdig med både Certina och Glycine dykare jag senare ägde. Dock kom jag inte överens med mercedesvisarna, de raka bandhornen och förstorningsglaset så den såldes. Den hann följa med på en del resor över och under vattnet vilket medförde att den fick ta en del stryk. Den såldes för någon femhundring billigare än vad den köptes för och det var en ganska trevlig bekantskap.
Jag kan inte riktigt spy galla över den bara pga sitt utseende då den trots allt var mycket klocka för pengarna.
0_0_productGfx_c090191f7d949b28fb2975e7c9d4b270.jpg

För att man kanske inte har råd att köpa en Rolex (om man är ung) men gillar designen? Ungefär som ha sylta på julbordet istället för ankleverterrin. Men man måste vara säker i sin mansroll, Torsten. Inte alla som fixar det.
Är man säker i sin mansroll men saknar kapital är det självklara valet en Seiko, Citizen etc, inte en billig Rolex-homage.
Debaufre var lite för mycket kopia för att vara okej.

Nu kan jag minnas fel men jag tror det är samma bolag men att man säljer under annat namn i USA.

Nästan rätt, när Günter Steinhart flyttade hem från Florida och startade eget (vilket ju har gått väldigt bra) efter en rejäl dispyt med amerikanerna som varit med under resans gång så startade jänkarna det nya varumärket Debaufré (de sålde först också klockor under varumärket Steinhart, men bytte namn sedan de blev stämda, eller riskerade att bli, jag minns inte vilket, av Steinhausen som tyckte att Steinhart var alltför likt deras eget). Debaufré har dock inte alls haft samma framåtanda och har haft ekonomiska bekymmer, så jag undrar om inte det antingen är nedlagt eller bara bedrivs i mycket liten omfattning medan ju tyska Steinhart däremot hela tiden uppvisat stigande försäljningsvolymer med sin framgångsrika plattform byggd på nätbaserad marknadsföring och försäljning.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tillbaka
Topp