• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Jox

Rolex
2-Faktor
Nya Aquaracer. 😴😴😴 Finns även i 36mm.

WBP201B.BA0632_0913.png
WAY201P.FT6178_0913.png
WBP201A.BA0632_0913.png
Snygga, men lite same same
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nya Aquaracer. 😴😴😴 Finns även i 36mm.

WBP201B.BA0632_0913.png
WAY201P.FT6178_0913.png
WBP201A.BA0632_0913.png

Spontant känns det inte som ett steg framåt. Fattar inte poängen med de gräsliga svärdtimvisarna på nr1 och nr3.
Den på gummi har ju den tidigare generationens variant som är betydligt snyggare. Samma sak gäller för indexmarkeringarna på dem båda.
Datumplaceringen kan jag däremot tycka är rätt skön men de skulle skippat cyklopet.
 

D..S..

Panerai
Men varför 43 (som är för stort för många) och 36(!) Som väljs bort av många (kanske framförallt tag-användare) pga de upplevs för små?

Förstår inte.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Men varför 43 (som är för stort för många) och 36(!) Som väljs bort av många (kanske framförallt tag-användare) pga de upplevs för små?

Förstår inte.
Utanför klockkretsar så tror jag nog att de flesta kunder efterfrågar herrmodeller på 42-43mm vilket märks rätt tydligt på utbudet. Tag Heuer, Certina, Omega m.fl. Alla deras storsäljare ligger på den storleksnivån även om de flesta här på forumet förmodligen föredrar 40-41mm. 36mm är troligtvis avsedd som dammodell med tanke på designen med diamanter osv.
 
  • Like
Reactions: Jox

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Utanför klockkretsar så tror jag nog att de flesta kunder efterfrågar herrmodeller på 42-43mm vilket märks rätt tydligt på utbudet. Tag Heuer, Certina, Omega m.fl. Alla deras storsäljare ligger på den storleksnivån även om de flesta här på forumet förmodligen föredrar 40-41mm. 36mm är troligtvis avsedd som dammodell med tanke på designen med diamanter osv.
Håller med. För ett antal år sedan var "stor" klocka en trend. Känns som att den trenden är på väg tillbaka.
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Köpte precis in denna i fint skick. Levererades på en eftermarknadslänk. Letar efter en BA0675 länk.
6000 serien (WH5113-K1). Andas 90-tal, denna från 1996. Smidig med sina 38,5mm och 10mm tjock.
 

Bilagor

  • IMG_5331.jpeg
    IMG_5331.jpeg
    323.3 KB · Visningar: 22
Tja alla! Sorry för ett svintrist inlägg, men behöver er hjälp. Är superrookie när det kommer till klockor. Har en Tag Heuer Aquaracer från 2015, köpt från AD i Köpenhamn. De senaste månaderna har kronan blivit riktigt "seg" att vrida upp. Ibland går det OK och andra dagar går den knappt att rubba.

1. Vad tror ni är problemet?
2. Vad gör jag? 2a: service? 2b: försöker sälja med transparens om problemet?

Vore så sjukt tacksam för vilken input som helst :)
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Tja alla! Sorry för ett svintrist inlägg, men behöver er hjälp. Är superrookie när det kommer till klockor. Har en Tag Heuer Aquaracer från 2015, köpt från AD i Köpenhamn. De senaste månaderna har kronan blivit riktigt "seg" att vrida upp. Ibland går det OK och andra dagar går den knappt att rubba.

1. Vad tror ni är problemet?
2. Vad gör jag? 2a: service? 2b: försöker sälja med transparens om problemet?

Vore så sjukt tacksam för vilken input som helst :)
Låter nästan som det är dags för service. Var 5e år ska de in, typ, enligt Tag själva
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Låter nästan som det är dags för service. Var 5e år ska de in, typ, enligt Tag själva
Jag brukar skicka in mina klockor. Ibland kommer man undan med en "täthetsservice" (packningar, justera och smörja delar av urverket), behöver inte bli så dyrt. Packningsbyte rekommenderas var 2-3år.
 

AndersEd

Omega
Jag har alltid föredragit mindre automatiska/manuella klockor runt 36 millimeter. Just nu äger jag bland annat Rolex, Omega, Zenith i den kategori jag gillar. Men nu har jag helt plötligt fått för mig att en kvartsare som klarar de flesta sammanhang är vad jag ”behöver”.
Skjorta -> T-shirt -> strandhäng.
Är nedan något att ha tror ni? Någon som kanske har en som den vill bli av med?
F7EDAC44-BEF7-44C2-939D-4B44E1617CCC.jpeg
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag är inte lika entusiastisk som tidigare svar. Dels är Aquaracer ingen favoritserie överlag för mig, men det är kul att de har tagit ut svängarna lite på vridringen med mönster. De påminner mig dock om mina glasögonbågar och därför inget som jag hade velat ha på armen.

Krokodilpräglat gummiband låter rätt kul och kanske gör sig bättre i verkligheten, men känns inte premium eller särskilt utilitaristiskt.
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Jag har alltid föredragit mindre automatiska/manuella klockor runt 36 millimeter. Just nu äger jag bland annat Rolex, Omega, Zenith i den kategori jag gillar. Men nu har jag helt plötligt fått för mig att en kvartsare som klarar de flesta sammanhang är vad jag ”behöver”.
Skjorta -> T-shirt -> strandhäng.
Är nedan något att ha tror ni? Någon som kanske har en som den vill bli av med?
F7EDAC44-BEF7-44C2-939D-4B44E1617CCC.jpeg
Den är trevlig för sommar och strandhäng. Resonerar på liknande sätt, en klocka för "aktivitet i vatten". Är själv lite nojig för att (crawl) simma med mekaniska ur. Hittade denna referens: WAY111Z.BA0928, 40,5mm.
 

Laz

Omega
En liten fråga, funderar på att köpa en aquracer 500 från 2012, någon som vet om man behöver serva den direkt (antagligen) och var det är billigast och ungefär vad det kostar, tack för svar
 

Bilagor

  • C7D4ED79-48FB-44AA-BC35-BF99BCA650B5.jpeg
    C7D4ED79-48FB-44AA-BC35-BF99BCA650B5.jpeg
    100.9 KB · Visningar: 13

holmgren_m

Omega
2-Faktor
En liten fråga, funderar på att köpa en aquracer 500 från 2012, någon som vet om man behöver serva den direkt (antagligen) och var det är billigast och ungefär vad det kostar, tack för svar
Ja det är dags för service av klockan, om det inte finns någon servicehistorik. Speciellt om du vill garantera vattentäthet (då det är en 500m dykare). Jag brukar skicka in för fullservice var 5-6:e år. Byte av packningar och justering av urverket var 3:e år. Svårt att säga vad det kostar, uppskattningsvis 5000kr.
 
  • Like
Reactions: Laz

Jajo

Omega
2-Faktor
Hej!
Är det någon som vet något om denna referens?
WD1223-D0 1.
Hittar massvis med info om WD1223-G20 men knappt något alls om denna klocka.
Jag hittade en gammal annons någonstans där det stod att dessa tillverkades mellan 2000-2009, medan säljaren påstår att han köpt den början av 90-talet.
Tack på förhand,
J
D0F9B85E-4DA5-4860-A66B-486DEC190C7E.jpeg
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Hej!
Är det någon som vet något om denna referens?
WD1223-D0 1.
Hittar massvis med info om WD1223-G20 men knappt något alls om denna klocka.
Jag hittade en gammal annons någonstans där det stod att dessa tillverkades mellan 2000-2009, medan säljaren påstår att han köpt den början av 90-talet.
Tack på förhand,
J
D0F9B85E-4DA5-4860-A66B-486DEC190C7E.jpeg
Har letat runt och läst lite. Som jag förstår det introducerades 1500-serien 1990 och försvann under 1999, så jag tror bara det är felskrivet i annonsen du hittade
Finns gamla kataloger på calibre 11, tex denna där det står lite om serien:

Kika runt där så hittar du vad du söker :)
 
Topp