• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Den är helt ny oanvänd. Vet inte när den är tillverkad men troligen en tidig serie med tanke på 2,5 minut markeringarna på kronograf tavlan.

Hej! Vad tycker du om 02 verket? Låter det så mycket som ryktet säger? Hur är kvalitetskänslan jmf tex Sinn 158 som vi både har (jag vet, annan typ av klocka).

Har länge funderat på vilken som tag heuer som jag bör komplettera med för att få en motorsport trippel från märket (Carrera, Monza och X). Monaco eller Autavia ligger bäst till, om jag inte skall gå vintage.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Hej! Vad tycker du om 02 verket? Låter det så mycket som ryktet säger? Hur är kvalitetskänslan jmf tex Sinn 158 som vi både har (jag vet, annan typ av klocka).

Har länge funderat på vilken som tag heuer som jag bör komplettera med för att få en motorsport trippel från märket (Carrera, Monza och X). Monaco eller Autavia ligger bäst till, om jag inte skall gå vintage.

Jag tycker 02 verket verkar riktigt bra. Har läst att det ska kännas och "skramla" lika mycket som vissa valjuox 7750 verk men det tycker jag inte stämmer. Vist kan man höra verket om man håller det nära örat och lite känns men inte så att det stör mig. Personligen tycker jag det verkar vara ett bra verk. Klockan i sig har mer detaljerad urtavla och bättre helhets intryck än SInn men det är samtidigt en annan prisklass.

En snabba test med olika klockor:
Heuer autavia med 02 verk. Lågt ljud känns väldigt lite och roterar betydligt längre än dom andra klockorna när man "snurrar" till dom.
Sinn 158. Låter lite mer och har ett "skrapigare" ljud Känns något mer och roterar kortare tid
Navitimer Med valjoux 7750 verk låter lite mer känns betydligt mer än sinn 158 och 103 Roterar väldigt kort tid
Sinn 103 Classic med Valjoux 7750 är något tystare än Navitimern men känns mer än 02 verket.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Jag tycker 02 verket verkar riktigt bra. Har läst att det ska kännas och "skramla" lika mycket som vissa valjuox 7750 verk men det tycker jag inte stämmer. Vist kan man höra verket om man håller det nära örat och lite känns men inte så att det stör mig. Personligen tycker jag det verkar vara ett bra verk. Klockan i sig har mer detaljerad urtavla och bättre helhets intryck än SInn men det är samtidigt en annan prisklass.

En snabba test med olika klockor:
Heuer autavia med 02 verk. Lågt ljud känns väldigt lite och roterar betydligt längre än dom andra klockorna när man "snurrar" till dom.
Sinn 158. Låter lite mer och har ett "skrapigare" ljud Känns något mer och roterar kortare tid
Navitimer Med valjoux 7750 verk låter lite mer känns betydligt mer än sinn 158 och 103 Roterar väldigt kort tid
Sinn 103 Classic med Valjoux 7750 är något tystare än Navitimern men känns mer än 02 verket.

Exemplariskt svar med en jämförelse, tack och bock!
 

Regge

Breitling
Hej allihop, här kommer mitt första inlägg! :)

Jag skulle behöva lite tips/råd om vart och hur jag kan serva mina TagHeuer Monza.
Haft klockan i snart 3,5år, och älskar den och använder typ varje dag... (OBS, detta är min första "fin klocka" och jag kan absolut inget om klockor.

Nu när klockan legat oavnvänd i några veckor försökte jag vrida igång den igen men nu verkar den inte fungera längre...
Åkte in till en TagHeuer ÅF i Malmö för rådgivning, och där fick jag ett tråkigt besked enligt dom att jag måste serva klockan och inga garantier kommer täcka det.
Pris offert innan dom kontakta TagHeuer? 8000-10,000:- !!

Detta känns i min mening offatbart dryrt, men måste jag så måste jag...

Så tips råd vad kan man göra? Samt kan någon rekomendera vart man kan lämna in den?

Stort tack för alla tips och råd! :)
Vänligen Erik
 

Bilagor

  • heuer.jpg
    heuer.jpg
    365.6 KB · Visningar: 61

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Hej allihop, här kommer mitt första inlägg! :)

Jag skulle behöva lite tips/råd om vart och hur jag kan serva mina TagHeuer Monza.
Haft klockan i snart 3,5år, och älskar den och använder typ varje dag... (OBS, detta är min första "fin klocka" och jag kan absolut inget om klockor.

Nu när klockan legat oavnvänd i några veckor försökte jag vrida igång den igen men nu verkar den inte fungera längre...
Åkte in till en TagHeuer ÅF i Malmö för rådgivning, och där fick jag ett tråkigt besked enligt dom att jag måste serva klockan och inga garantier kommer täcka det.
Pris offert innan dom kontakta TagHeuer? 8000-10,000:- !!

Detta känns i min mening offatbart dryrt, men måste jag så måste jag...

Så tips råd vad kan man göra? Samt kan någon rekomendera vart man kan lämna in den?

Stort tack för alla tips och råd! :)
Vänligen Erik
Jag skulle ta en direktkontakt med Skövde Urteknik och höra med dem.

 
  • Like
Reactions: Jox

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej allihop, här kommer mitt första inlägg! :)

Jag skulle behöva lite tips/råd om vart och hur jag kan serva mina TagHeuer Monza.
Haft klockan i snart 3,5år, och älskar den och använder typ varje dag... (OBS, detta är min första "fin klocka" och jag kan absolut inget om klockor.

Nu när klockan legat oavnvänd i några veckor försökte jag vrida igång den igen men nu verkar den inte fungera längre...
Åkte in till en TagHeuer ÅF i Malmö för rådgivning, och där fick jag ett tråkigt besked enligt dom att jag måste serva klockan och inga garantier kommer täcka det.
Pris offert innan dom kontakta TagHeuer? 8000-10,000:- !!

Detta känns i min mening offatbart dryrt, men måste jag så måste jag...

Så tips råd vad kan man göra? Samt kan någon rekomendera vart man kan lämna in den?

Stort tack för alla tips och råd! :)
Vänligen Erik

Hej Erik,
Det låter märkligt. Kan vara så att du måste byta kronan. Om inte något väldigt knepigt har hänt med klockan. Men en krona bör hålla längre än 3,5år. Skövde urteknik är den urmakare som får serva Tag Heuers i Sverige annars åker den ner till Schweiz. Jag har varit mycket nöjd med ett ärende jag haft. Tyvärr lär de behöva titta på klockan för att avgöra felet. Huke i Malmö var förr bra urmakare som borde kunna få klämma och känna på den för att avgöra felet, men vet inte om de är AD för TH längre?
 

Regge

Breitling
Stort tack för tipset med Skövde urverk! :)

@Omega21jul1969 Ja jag tänkte samma sak.. förstår såklart att en klocka måste servas och underhållas, men efter 3,5år känns det inte ska gå sönder..

Jag sticker in till Hukes och frågar dom, var inne hos "Bergströms Ur" och fick prisofferten där.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hej allihop, här kommer mitt första inlägg! :)

Jag skulle behöva lite tips/råd om vart och hur jag kan serva mina TagHeuer Monza.
Haft klockan i snart 3,5år, och älskar den och använder typ varje dag... (OBS, detta är min första "fin klocka" och jag kan absolut inget om klockor.

Nu när klockan legat oavnvänd i några veckor försökte jag vrida igång den igen men nu verkar den inte fungera längre...
Åkte in till en TagHeuer ÅF i Malmö för rådgivning, och där fick jag ett tråkigt besked enligt dom att jag måste serva klockan och inga garantier kommer täcka det.
Pris offert innan dom kontakta TagHeuer? 8000-10,000:- !!

Detta känns i min mening offatbart dryrt, men måste jag så måste jag...

Så tips råd vad kan man göra? Samt kan någon rekomendera vart man kan lämna in den?

Stort tack för alla tips och råd! :)
Vänligen Erik

Det verkar konstigt, hur kan man lämna ett pris utan att ha koll på vad felet är?
Är det möjligtvis så att du har dragit sönder kronan?
Kontakta i första hand den AD du köpt uret av, i andra hand kontaktar du Palm på Skövde urteknik för rådgivning.
Kan tycka att en 3,5 år gammal Monza bör kunna tas på goodwill.

Lycka till!

Utgår ifrån att du köpt klockan ny.
 

Smn

Omega
Stort tack för tipset med Skövde urverk! :)

@Omega21jul1969 Ja jag tänkte samma sak.. förstår såklart att en klocka måste servas och underhållas, men efter 3,5år känns det inte ska gå sönder..

Jag sticker in till Hukes och frågar dom, var inne hos "Bergströms Ur" och fick prisofferten där.
Hur gick det?

Ðär finns ju även hours på Emporia som säljer TH, men är nyfiken på vad Huke sa, de brukar vara bra att ha o göra med.

Jag hade kontakt med Skövde en gång oftast är det dit som klockorna skickas som tidigare skrev, så går de med på att du skickar dit så slipper du mellanhand.
 

Janur

Omega
2-Faktor
Topp