• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

tag-heuer-aquaracer-automatic-black-dial-men_s-watch-way211a.fc6362.jpg

Ett sånt band till sommaren skulle vara perfekt! Någon som vet om pris?
Fick 2,9k av annan ad i Sverige. Har för mig det iaf, har diskuterats tidigare i tråden.

Ny i klockvärlden och har verkligen fastnat för Tag Heuer den blå AquaRacer WAY211C så nu är köpsuget stort. Dum fråga i denna tråd men ni som har den här modellen några -?

Söker ett textil-armband till min Aquaracer (WAY211C). Typ det som sitter på WAY211B. Går det att få tag i till skäliga priser? Har försökt googla men fått fram skrala resultat.
Fredrik

Senast ändrad:
Cal.jpeg

Hej
Är ny på det här med klockor. Har haft ett par enklare klockor som Certina och Victorinox tidigare men tyckte det var tid att köpa en klocka med automatiskt urverk.
Köpte en Carrera Calibre 36 Flyback. Tyckte den var riktigt snygg och har förstått att det är ett lite udda urverk från Zenith.
Är det någon här som har lite kunskap eller information om denna klocka? Alltid kul att öka på sina kunskaper!
Tack på förhand!

Hej, också ny i klockvärlden och kände det var dags att slå till. Säkert varit upp många gånger innan men tänkte höra vilket läge kronan ska vara i när man skruvar upp en carrera?
Märker man när det räcker eller kör man cirka 20varv och nöjer sig där?
IMG_3632.JPG

Cal.jpeg

Hej
Är ny på det här med klockor. Har haft ett par enklare klockor som Certina och Victorinox tidigare men tyckte det var tid att köpa en klocka med automatiskt urverk.
Köpte en Carrera Calibre 36 Flyback. Tyckte den var riktigt snygg och har förstått att det är ett lite udda urverk från Zenith.
Är det någon här som har lite kunskap eller information om denna klocka? Alltid kul att öka på sina kunskaper!
Tack på förhand!
Det stämmer att den har ett urverk från Zenith! Både Zenith och TH ägs av samma grupp (LVMH) och har därmed lite sammarbeten när det kommer till verken. Detta ska enligt rykten hända igen nu till helgen när TH presenterar sin tolkning av Zenith Defy Lab.
Hur som helst, det som TH kallar för Calibre36 är egentligen Zentih's El Primero verk, ett av världens första automatiska kronografverk. Anledningen till att det heter just 36 är att verket opererar med 5hz frekvens, vilket är just 36'000 bph till skillnad mot de flesta "vanliga" verk som opererar med 4hz frekvens, 28'000 bph.

Personligen funderade jag starkt att köpa just Zenith El Primero (mycket tack vare verket) för lite sedan, men det slutade med att jag köpte min Autavia istället. Nu gör ju TH väldigt trevliga kronografverk in-house (t.ex. Heuer01 och Heuer02), men jag har absolut inte gett upp tankarna på en El Primero.

Hoppas att min inlägg hjälpte lite! Jag kom precis hem efter en väldigt lång flygresa och är helt körd i huvudet, men jag hoppas att jag formulerar mig förståeligt!:D

Hej, också ny i klockvärlden och kände det var dags att slå till. Säkert varit upp många gånger innan men tänkte höra vilket läge kronan ska vara i när man skruvar upp en carrera?
Märker man när det räcker eller kör man cirka 20varv och nöjer sig där?
IMG_3632.JPG
Det är ju en automatisk klocka, så egentligen behöver du inte dra upp den överhuvudtaget. Men 20 varv räcker gott för att få den att gå igång och har du sedan den på armen så kommer den att dras upp efterhand. Vill man hellre dra upp den helt kan man naturligtvis göra detta och då kommer det att märkas efter ett tag när klockan är helt uppdragen. Det som händer då är oftast att rotorn frikopplar och far runt som tusan, kan också kännas på klockan som "vibrerar" när man försöker dra upp den.

Tillbaka
Topp