• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Det är ju en automatisk klocka, så egentligen behöver du inte dra upp den överhuvudtaget. Men 20 varv räcker gott för att få den att gå igång och har du sedan den på armen så kommer den att dras upp efterhand. Vill man hellre dra upp den helt kan man naturligtvis göra detta och då kommer det att märkas efter ett tag när klockan är helt uppdragen. Det som händer då är oftast att rotorn frikopplar och far runt som tusan, kan också kännas på klockan som "vibrerar" när man försöker dra upp den.

Tackar, läste detta nyss på stjärnmakarna där av min fråga :)
Automatiska klockor
Om klockan legat orörd ett par dagar och stannat sätter du igång den genom att skruva 20 varv på klockans krona. Sätter du på sig en klocka när den stått still ett tag utan att skruva upp den, kan klockan sakta ner eller tappa gångreserv.

Men vilket läge skruvar man upp den på, finns tre lägen?

Tackar, läste detta nyss på stjärnmakarna där av min fråga :)
Automatiska klockor
Om klockan legat orörd ett par dagar och stannat sätter du igång den genom att skruva 20 varv på klockans krona. Sätter du på sig en klocka när den stått still ett tag utan att skruva upp den, kan klockan sakta ner eller tappa gångreserv.

Men vilket läge skruvar man upp den på, finns tre lägen?
Precis som du skriver finns 3 lägen. Klockan kan dock bara skruvas upp i ursprungsläge, alltså med kronan helt intryckt. Dra sedan ut ett steg för att ställa datum och ytterliggare ett steg för tid:)

Vänder mig till er i tråden för allmänna tips och råd! Under allt för lång tid (och troligen fortsättningsvis också) har en Tag Heuer Monaco WW2117 legat och dammat i någon låda. Den har precis fått en service i alla fall och det svarta crocko-bandet ska bytas. Min fråga är helt enkelt till vad? Gärna ett Hirsch eller liknande som passar originalclaspen. Med lite tur kanske någon i familjen börjar använda den :) Den sportiga känslan försvinner ju lite med diamantindex men kan man göra något kul? Får gärna vara något annat än läder också, är öppen för nästan allt i dagsläget... Ös på med förslag och bilder! Lägger in en bild som referens på klockan, bilden är dessutom otroligt stulen från internet. Det hemska ödlebandet på bilden är nog ett av få som inte kommer på tal dock :stop:
513696001_0237d8955f134f5994858e9d3e679f81.jpg

Vänder mig till er i tråden för allmänna tips och råd! Under allt för lång tid (och troligen fortsättningsvis också) har en Tag Heuer Monaco WW2117 legat och dammat i någon låda. Den har precis fått en service i alla fall och det svarta crocko-bandet ska bytas. Min fråga är helt enkelt till vad? Gärna ett Hirsch eller liknande som passar originalclaspen. Med lite tur kanske någon i familjen börjar använda den :) Den sportiga känslan försvinner ju lite med diamantindex men kan man göra något kul? Får gärna vara något annat än läder också, är öppen för nästan allt i dagsläget... Ös på med förslag och bilder! Lägger in en bild som referens på klockan, bilden är dessutom otroligt stulen från internet. Det hemska ödlebandet på bilden är nog ett av få som inte kommer på tal dock :stop:
513696001_0237d8955f134f5994858e9d3e679f81.jpg
Ngn orange / beach läder, annars svart croco...

Orange får jag kolla på! Beach? För mig som inte är så bevandrad på just straps, är det ett med gummibaksida eller ett "råare" skinn? Tack för input!
Nja tänkte mer på färgen att ngt åt det hållet skulle bryta mot det svarta, samt jag tror att bandet ändå ska vara ngt blingit för passa diamanterna, så blir det cool klocka a la Mayweather, trot ej ngt matt band passar, men det bara min taste,

Nja tänkte mer på färgen att ngt åt det hållet skulle bryta mot det svarta, samt jag tror att bandet ändå ska vara ngt blingit för passa diamanterna, så blir det cool klocka a la Mayweather, trot ej ngt matt band passar, men det bara min taste,
Ah! Något beige, grått eller grönt mocca kan nog göra sig också tänker jag!

Mayweather... Där avgjorde du saken, klockan kommer i framtiden sitta på morsans arm de få gånger den används... Det är ju en klocksmak jag inte är bekväm att förknippas med :D

Senast ändrad:
Här bild på min första ”riktiga” klocka.
Klassisk Monaco.
Nu söker jag klocka Nr 2.
Nån som har ett bra förslag?
7BD67714-A467-494E-AB3D-B3EFE7ACAA16.jpeg

Den ultimata trippeln enligt mig är en Mcqueen, Speedy Pro, och en vit- eller silvertavlad trehandare. Typ Rolex Explorer. Klassiska, och kompletterar varandra väl.

Om man sen är en försiktig jävel (som jag), så kompletterar man med en riktig badbeater i en prisklass som passar.

Är det någon som har koll på gångavvikelsen på WAY211C, vad är den specificerad till?
Sökt utan framgång.

Cal 5 urverken är cosc-certifierade! :)
Är de verkligen COSC? Enligt TH webbplats så står står det följande under Calibre 5:
'A number of TAG Heuer automatic movements are awarded an Official Swiss Chronometer Control (C.O.S.C.) Certificate, the ultimate recognition of precision and reliability.'.
Sedan ingenting under 'performance' om det.

Tillbaka
Topp