• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om man inte är nöjd med vintage-servicen......

D

Deleted member 1154

Guest
...vad har man då för rättigheter? skylldigheter?

Servade en klocka och blev inte nöjd och har hamnat i en ord mot ord situation om vad som fungerade och inte efter en service och funderar på hur man som icke kunnig ska kunna "anmärka" på en service när man själv inte kan så mycket om det... (vill absolut inte hänga ut urmakaren)

Vad gäller hos AD?
Vad gäller hos mindre urmakare (icke AD)?
Vad gäller hos "hemmapulare"?


och vad händer om man vill få det billigt?

cheaper.jpg
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Anser att man betalar lite för vad man kan förvänta sig vad gäller funktion samt garanti. Dvs betalar du mer till AD kan du kräva mer vad gäller serviceresultat samt efterföljande garanti. Själv ser jag service i andra änden av "hemmapulare" som lite mer gamble och förväntar mig därefter. Har mest positiva erfarenheter av hemmapulare här som säkerligen lägger mer tid på klockorna än vad en AD skulle göra för motsvarande timkostnad. Men jag accepterar därmed också att det kanske inte alltid blir perfekt, men där gäller det också att ha en dialog i förväg om förväntningar. Har jag en klocka värd 2000 och servicen kostar 500 och klockan går "ok" efter är jag nöjd. En dyrare klocka där jag har högre förväntningar skulle jag nog ta till ad eller mindre urmakare och därmed betala mer.

Sen är det ju lite svårt i ditt fall där du inte går in på detalj vad som gått snett dock.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
...vad har man då för rättigheter? skylldigheter?

Servade en klocka och blev inte nöjd och har hamnat i en ord mot ord situation om vad som fungerade och inte efter en service och funderar på hur man som icke kunnig ska kunna "anmärka" på en service när man själv inte kan så mycket om det... (vill absolut inte hänga ut urmakaren)

Vad gäller hos AD?
Vad gäller hos mindre urmakare (icke AD)?
Vad gäller hos "hemmapulare"?


och vad händer om man vill få det billigt?

cheaper.jpg
Allt beror ju på vad som är avtalat och om det finns skriftligt på det. Men som i alla affärer är väl allmänna reklamationsnämnden en väg att gå, men man hoppas ju att det går att lösa långt tidigare än så. Dessutom är A.R inte tvingande vad jag förstår...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Lång historia, men skickade iväg några vintage klockor under ett par månaders tid, och efter mycket fram och tillbaka så får jag tillbaka dem icke fungerande och felservade och det blev en ord mot ord dialog där urmakaren menar att de fungerat bra när de lämnat honom.. Jag har nu i efterhand fått serva om dem och vissa fel uppdagades utöver att de inte fungerade korrekt.

inget skriftligt fanns och juridiskt är det nog kört men man kan ju tycka att heder och förtroende räcker långt... men trist för det är en grej man aldrig glömmer
 
  • Like
Reactions: Ako

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Lång historia, men skickade iväg några vintage klockor under ett par månaders tid, och efter mycket fram och tillbaka så får jag tillbaka dem icke fungerande och felservade och det blev en ord mot ord dialog där urmakaren menar att de fungerat bra när de lämnat honom.. Jag har nu i efterhand fått serva om dem och felen uppdagades....
När du tar upp det med första urmakaren, vad säger han då? Vidhåller han att de var i prima skick när han lämnade ut dem?
 
D

Deleted member 1154

Guest
När du tar upp det med första urmakaren, vad säger han då? Vidhåller han att de var i prima skick när han lämnade ut dem?
Han fick tillbaka klockorna flertalet gånger 2-3ggr, sen började jag se ett mönster, och valde att skicka 2 klockor till en annan urmakare som bekräftade att det var felaktigt utfört och i en var det en del som var felaktig och påverkade funktionen. Konfronterade den första urmakaren med fakta men då menar han på att de fungerade när han skickade dem...

Till saken hör att han framstod som duktig, kunnig och med massa referenser och hintade aldrig om att han ville passa en service pga. att han inte kunde den.

och nu när jag börjar "krångla" enligt honom så erbjuder han varken kompensation eller att kika på dem igen, han anser det överspelat och att de funkar..
 
Senast redigerad av en moderator:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Han fick tillbaka klockorna flertalet gånger 2-3ggr, sen började jag se ett mönster, och valde att skicka 2 klockor till en annan urmakare som bekräftade att det var felaktigt utfört och i en var det en del som var felaktig och påverkade funktionen. Konfronterade den första urmakaren med fakta men då menar han på att de fungerade när han skickade dem...

Om det gäller Minervan som ligger på köp&sälj nu kan det vara värt att påpeka det i annonsen.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Viktigt att påpeka är att jag ska försöka komma till en lösning på detta och hoppas urmakaren kan tänka om och göra upp i godo, det handlar inte bara om pengar utan känslan och förtroendet.
 

plattfot

Rolex
Han fick tillbaka klockorna flertalet gånger 2-3ggr, sen började jag se ett mönster, och valde att skicka 2 klockor till en annan urmakare som bekräftade att det var felaktigt utfört och i en var det en del som var felaktig och påverkade funktionen. Konfronterade den första urmakaren med fakta men då menar han på att de fungerade när han skickade dem...

Till saken hör att han framstod som duktig, kunnig och med massa referenser och hintade aldrig om att han ville passa en service pga. att han inte kunde den.

och nu när jag börjar "krångla" enligt honom så erbjuder han varken kompensation eller att kika på dem igen, han anser det överspelat och att de funkar..


Är det en "riktig" urmakare eller en autodidakt hemmapulare som gör det vid köksbordet? Vad kom ni överens om innan service - att nedmontering och ev. slitna delar skulle bytas eller att det var att göra det bästa av de delar som sitter i klockan?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Är det en "riktig" urmakare eller en autodidakt hemmapulare som gör det vid köksbordet? Vad kom ni överens om innan service - att nedmontering och ev. slitna delar skulle bytas eller att det var att göra det bästa av de delar som sitter i klockan?
Jag har inte träffat personen i fråga och har inte sett hans ev. utbildnings intyg m.m. ( Skickat till annan ort ) Men han säger själv att han är urmakare , och vi kom överens om "service" . Men får kolla gamla mail om vad som exakt sas.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Du får väl hinta med att droppa honom på forumet inför alla medlemmar om han inte backar.. .;)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Nu vill inte jag vrida om kniven men det ser ut som att din Minerva saknar glasring, så du kanske kan kolla det med någon som har en likadan.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Du får väl hinta med att droppa honom på forumet inför alla medlemmar om han inte backar.. .;)
Kommer inte droppa namnet på honom eller säga var han bor , även om jag är bra sugen på det, men jag tycker inte det gagnar detta, och jag vill ge honom tid att återkomma och faktiskt be om ursäkt, sen lever jag efter principen "behandla andra som man själv vill bli behandlad". Sen ytterst sätt i en ord mot ord situation så har ingen 100% rätt och den andre 100% fel, jag borde ju kollat upp honom nog-grannare, besökt honom, pratat med honom, skickat en klocka i taget osv. osv. mycket man önskar man inte gjort, sen all tid som jag förlorat på att vänta in servicetider, postgång m.m. till ingen som heslt nytta, sen har jag ju förlorat pengar på det så klart..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Kommer inte droppa namnet på honom eller säga var han bor , även om jag är bra sugen på det, men jag tycker inte det gagnar detta, och jag vill ge honom tid att återkomma och faktiskt be om ursäkt, sen lever jag efter principen "behandla andra som man själv vill bli behandlad". Sen ytterst sätt i en ord mot ord situation så har ingen 100% rätt och den andre 100% fel, jag borde ju kollat upp honom nog-grannare, besökt honom, pratat med honom, skickat en klocka i taget osv. osv. mycket man önskar man inte gjort, sen all tid som jag förlorat på att vänta in servicetider, postgång m.m. till ingen som heslt nytta, sen har jag ju förlorat pengar på det så klart..
Jo, lite läropengar är det kanske, men han borde ju gjort ett bättre jobb helt klart.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jo, lite läropengar är det kanske, men han borde ju gjort ett bättre jobb helt klart.
Jo jag vet att man kan tycka "att det är läropengar" men jag anser att hedern och förtroendet hos en person är långt mycket viktigare än pengar i min bok.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag hoppas ju ändå på ett lyckligare slut, än är det inte överspelat hoppas personen tar sitt förnuft till fånga och ber om ursäkt med eller utan pengar tillbaka
 
D

Deleted member 1154

Guest
Så andra kommer kunna råka ut för samma tråkiga historia....

Rimligt...
nä det är inte rimligt, jag hade uppskattat om jag slapp råka ut för det, men jag anser att eftersom vi är i en ord mot ord situation och nånstans "orkar" jag inte med att dra igång ett drev mot nån, orkar bara inte...
 
D

Deleted member 1154

Guest
sen är det ju så att tatueraren på bilden kanske anser att han gör ett kanonjobb men kunden att han inte gör det, vem har rätt och vem har fel... Nu har jag ju tagit in en Second opinion från en annan urmakare som bekräftat felservice och jag har fått veta sanningen.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
sen är det ju så att tatueraren på bilden kanske anser att han gör ett kanonjobb men kunden att han inte gör det, vem har rätt och vem har fel... Nu har jag ju tagit in en Second opinion från en annan urmakare som bekräftat felservice och jag har fått veta sanningen.
ok, men det är bara du som får veta sanningen....?
 
D

Deleted member 1154

Guest
ok, men det är bara du som får veta sanningen....?
ja, men det som skrämmer mig mest är att urmakaren själv har nog sanningen han med, han vet ju vad han gjort och inte gjort och när han fick veta att han blivit avslöjad så blev han ledsen... Men återigen vem säger att han inte gjorde så gott han kunde och jag var dumsnål? även om det inte är min uppfattning så kanske det är hans
 

Sch0nning

Cartier
Jag har inte träffat personen i fråga och har inte sett hans ev. utbildnings intyg m.m. ( Skickat till annan ort ) Men han säger själv att han är urmakare , och vi kom överens om "service" . Men får kolla gamla mail om vad som exakt sas.
Titeln "Urmakare" är inte skyddad i Sverige tyvärr. Så bara för att han kallar sig för det så betyder det ingenting. Fråga efter gesällbrev nästa gång.
I övrigt tycker jag att det låter som om du råkat ut för en "hemmapulare" som inte vet vad han sysslar med.
Ut med namnet så att inte fler råkar ut för samma bedragare.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag hoppas fortfarande på en ursäkt och återbetalnng, kanske är naiv
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag har kollat på vår konversation från slutet av 2017 och jag frågar honom om service " han säger att det är inga bekymmer och han är urmakare och har gott om NOS delar liggandes " och " hans kärlek är mekaniska ur " jag får kostnadsförslag , bilder under tiden, kan betala i efterskott och allt frid och fröjd inga konstigheter, han har massor med bra referenser osv. , så det vi kom överens om var "service" och jag skulle ju bli nöjd och problemfri vilket jag aldrig blev... sen är det ju tragiskt att det skulle ta lite tid för mig att upptäcka det och att jag fick skicka till en annan urmakare för att få det bekräftat, men jag är ingen expert och litar blint på en som utger sig för att vara " seriös urmakare " dock de gånger klockan jag fick tillbaka icke fungerade så påpekade jag det direkt och i samtliga fall skickade jag tillbaka klockan...
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp