• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Om man inte är nöjd med vintage-servicen......

Han har meddelat att han inte vill blanda sig i detta nåt mer, och jag har varken fått ursäkt , erbjudande om att skicka tillbaka klockorna eller pengar tillbaka. Så väldigt trist är det, jag känner mig blåst, dum, naiv och lurad, och så ska det inte behöva vara. Att jag ansåg mig schysst och snäll och inte ville hänga ut honom var inget han tackade för heller...

Och bara för att jag inte hänger ut honom här får ni gärna skicka PM och fråga och man kan ju hoppas att han själv läser detta och ändrar sig om inte mot mig så mot andra...

Be carefull out there

Senast redigerad av en moderator:
Får själv lite skamkänslor när jag läser detta. Är en glad amatör och ett par klockor där jag inte haft delar till har åkt hem igen och några som legat länge som måste tas i. Annars tycker jag att jag gör bra jobb så har man utbildning så borde det vara ännu bättre.

Får själv lite skamkänslor när jag läser detta. Är en glad amatör och ett par klockor där jag inte haft delar till har åkt hem igen och några som legat länge som måste tas i. Annars tycker jag att jag gör bra jobb så har man utbildning så borde det vara ännu bättre.
Servar du klockor själv menar du? Jag anser ju att är man bara tydlig med sin kund på vad det handlar om och vad man kan osv. så är det inga problem... Den är mannen framstod som "urmakare" med mycket bra referenser och ingen som heslt tveksamhet på det... Till och med när klockorna kom fram till mig icke fungerande försökte han övertyga mig med urmakartermer om varför de inte funkade och skulle funka efter en tillsyn till eller ett tags användning...

Servar du klockor själv menar du? Jag anser ju att är man bara tydlig med sin kund på vad det handlar om och vad man kan osv. så är det inga problem... Den är mannen framstod som "urmakare" med mycket bra referenser och ingen som heslt tveksamhet på det... Till och med när klockorna kom fram till mig icke fungerande försökte han övertyga mig med urmakartermer om varför de inte funkade och skulle funka efter en tillsyn till eller ett tags användning...
Ja, jag har servat flera hundra klockor vid det här laget och enda orsaken till att det inte alltid går är brist på bra delar och ofta får man ta delar från donatorverk eller fula trasiga klockor så gången kanske inte alltid blir perfekt men man siktar att nå ca +/- 25 sekunder per dag på en lite sliten vintage klocka.

Har dock klockorna standardverk från de stora tillverkarna är ofta delar inte ett större problem men för vissa urverk kan de vara stört omöjlig att få tag i. Själva service jobbet skall dock inte leda till några konstigheter om man kan det man påstår sig kunna.

Det finns flera här som du kan vända dig till om du vill få någon gammal klocka i bra fungerade skick igen men vi är överhopade av jobb så du kan behöva vända ett tag.

Själv håller jag mig mest till Certina och Tissot då jag samlat på mig delar och donatorer till dessa märken.

Senast ändrad:
Ja, jag har servat flera hundra klockor vid det här laget och enda orsaken till att det inte alltid går är brist på bra delar och ofta får man ta delar från donatorverk eller fula trasiga klockor så gången kanske inte alltid blir perfekt men man sikar att nå ca +/- 25 sekunder per dag på en lite sliten vintage klocka.

Har dock klockorna standardverk från de stora tillverkarna är ofta delar inte ett större problem men för vissa urverk kan de vara stört omöjlig att få tag i. Själva service jobbet skall dock inte leda till några konstigheter om man kan det man påstår sig kunna.

Det finns flera här som du kan vända dig till om du vill få någon gammal klocka i bra fungerade skick igen men vi är överhopade av jobb så du kan behöva vända ett tag.

Själv håller jag mig mest till Certina och Tissot då jag samlat på mig delar och donatorer till dessa märken.
Ok, intressant, hur tycker du urmakaren borde reagerat, han skyller ju ifrån sig att han laggt sjukt mycket tid och gått back på det till och med tydligen anser han...

Ok, intressant, hur tycker du urmakaren borde reagerat, han skyller ju ifrån sig att han laggt sjukt mycket tid och gått back på det till och med tydligen anser han...
Beror lite på vad det är för klockor, är det modeller där delar inte finns att få tag i så kan en klocka komma tillbaks i sämre skick än vad den var i början (hänt en gång). En välutbildad urmakare har dock även fått träning i att tillverka egna delar vid behov och skall då ha verktyg och maskiner för detta. För mig låter det mer som dåliga ursäkter, jag har klantat mig vid ett par tillfällen och har då i ena fallet köpt loss klockan med ett tillgodo service och vid andra tillfället köpte jag helt enkelt in samma modell och fick ta visare som jag slarvat bort och tog givetvis kostnaden själv.

Vad var det för klockor han fick jobba på?

Senast ändrad:
Det var en Minerva Valjoux 72
En Omega 2254.50 med ETA verk tror jag den har
och en Certina chronograf bla.

Jag har full förståelse för att det kan va komplicerat osv. det har han också beskrivit för mig i bla. facktermer som inte säger mig så mycket dock , men han anser ju nu att de fungerat när de lämnade honom och att jag har fel som säger att de inte funkar när jag får dem, han har heller inte sagt något om att det skulle vara komplicerade grejer från början men sen verkar det ha tagit mer tid än han trodde... Att han inte bett om ursäkt eller försökt lösa det är ju trist. Jag sa att jag skickar dem till en annan urmakare för koll och ev. service och då menade han på att vad kan en annan urmakare göra bättre än han själv som är urmakare?

Det förklarar en del då dessa klockor har just urverk där delar är hutlöst dyra att köpa in till och ibland saknas. Gamla kronografer skall man bara lämna in till kunnigt folk så dessa tar t ex jag inte emot. Detta skulle även han sagt nej till men jag antar att han hade övertro på sin egna förmåga. Det finns t ex speciella ingrepp på en del kronografer där vissa skruvar måste roteras exakt rätt vid inställningen och kan man inte detta är det kört att få en bra fungerande klocka hur bra man än kan serva vanliga urverk.

Modernare ETA verk skall man också undvika då ETA satt stopp för försäljningen av reservdelar till alla urmakare och detta gäller även alla de andra lyxtillverkarna som man då vill försöka bli en av.

Senast ändrad:
Det förklarar en del då dessa klockor har just urverk där delar är hutlöst dyra att köpa in till och ibland saknas. Gamla kronografer skall man bara lämna in till kunnigt folk så dessa tar t ex jag inte emot. Detta skulle även han sagt nej till men jag antar att han hade övertro på sin egna förmåga. Det finns t ex speciella ingrepp på en del kronografer där vissa skruvar måste roteras exakt rätt vid inställningen och kan man inte detta är det kört att få en bra fungerande klocka hur bra man än kan serva vanliga urverk.
Ja eller var sugen på pengarna som det gav att serva dem kanske? Fått det intrycket! Jag är ju bara en glad hobbylirare som dessutom trappat ner på hobbyn, men han trodde väl att det var en bra inkomstkälla och att jag var tät med de klockorna i mina händer,, det blir ju extra tydlig nu när han laggt locket på och vägrar betala tillbaka en enda cent...

Ja eller var sugen på pengarna som det gav att serva dem kanske? Fått det intrycket! Jag är ju bara en glad hobbylirare som dessutom trappat ner på hobbyn, men han trodde väl att det var en bra inkomstkälla och att jag var tät med de klockorna i mina händer,, det blir ju extra tydlig nu när han laggt locket på och vägrar betala tillbaka en enda cent...
Håller med om att denne skulle gett tillbaks alla pengar så hade han gjort rätt för sig

Ja eller han kunde ju servat en klocka först och låtit mig testa den och ge ett utlåtande och sen gå på nästa... dessutom så ska ju en bra yrkesman kunna prövas av en annna yrkesman, så det är just det där mörkandet som är värst att när klockbaklocket stängts så är det bara han som vet att det är fel oljat och limmat och fixat och monterat fel del osv. även om klockan går fint i många fall (nu gick ju inte mina fint dock)

Jag servade bilen en gång och min kära bror var med och hämtade den och jag sa ," ska bara öppna huven och kika hur det ser ut innan jag åker ", då sa han några kloka ord: " litar du inte på bilmekanikern? då byter du hellre bilmekaniker än kikar att det är rätt under huven" .... Så ska det va, jag som amatör ska kunna lita på en urmakare! I detta fall visst det var komplicerade klockor och jag kanske var dumsnål och ville serva prisvärt, men i detta fall har jag ju blivit blåst och då spelar 1kr eller 8000kr mindre roll...

Håller med om att denne skulle gett tillbaks alla pengar så hade han gjort rätt för sig
Jag anser ju också "alla pengar", även om han kan hävda portoutgifter och nåt för delar m.m., alternativet är väl att han servar dem komplett eller lämnar dem till nån som servar dem rätt och han tar kostnaden, att göra vinst på nåt på fel sätt är ju bara pinsamt och undrar hur man kan sova på nätterna med det tänket...

Till saken hör att jag erbjudit honom en lägre summa än "allt" tillbaka, just för att han har haft portoutgifter m.m. för att va schysst men det har han nobbat det med... i alla fall hittils

Modernare ETA verk skall man också undvika då ETA satt stopp för försäljningen av reservdelar till alla urmakare och detta gäller även alla de andra lyxtillverkarna som man då vill försöka bli en av.
Han intygade innan att han hade "massor" av NOS delar liggandes, så jag var i trygga händer...

Jag anser ju också "alla pengar", även om han kan hävda portoutgifter och nåt för delar m.m., alternativet är väl att han servar dem komplett eller lämnar dem till nån som servar dem rätt och han tar kostnaden, att göra vinst på nåt på fel sätt är ju bara pinsamt och undrar hur man kan sova på nätterna med det tänket...

Till saken hör att jag erbjudit honom en lägre summa än "allt" tillbaka, just för att han har haft portoutgifter m.m. för att va schysst men det har han nobbat det med... i alla fall hittils
Man får bara acceptera att vissa saker är för svåra att hantera och göra rätt för sig och gå vidare. Jag försöker att alltid ha pengar liggande så att det kan skötas snyggt om det skulle behövas.

Han intygade innan att han hade "massor" av NOS delar liggandes, så jag var i trygga händer...
Låter mer som en sak man bara säger för inte många som sitter på delar för kronografer bara så där. Det har tagit mig år att samla på mig delar till Certina och Tissot och inte mycket av det som är NOS.

Senast ändrad:
Man får bara acceptera att vissa saker är för svåra att hantera och göra rätt för sig och gå vidare. Jag försöker att alltid ha pengar liggande så att det kan skötas snyggt om det skulle behövas.
Jo precis och nu valde jag ju att inte bara vara "besvärlig kund", utan vara en "schysst besvärlig kund" som dels komunicerat grymt mycket och också fåt en 2nd opinion av en seriös urmakare och inte bara spekulerat i saker som jag inte kan nåt om, det enda jag sett är att uren inte fungerar bra, men den andra urmakaren kunde bekräfta att det inte var bra, och efter allt det det är då jag frågat om tillbaka betalning av pengarna, egentligen borde jag ju lackat ur, krävt att han betalat service på dem och outat honom här, nu har jag inte gjort nåt av det!

Håller på och ser om jag kan få tillbaka mina pengar, nån som anser att det är rätt eller fel? bör man "nöja" sig som det är eller inte? I slutändan är det ju jag som "borde" kollat referenser och info om urmakaren väldigt noga innan, att vi inte träffats heller är ju inget måste?

Håller på och ser om jag kan få tillbaka mina pengar, nån som anser att det är rätt eller fel? bör man "nöja" sig som det är eller inte? I slutändan är det ju jag som "borde" kollat referenser och info om urmakaren väldigt noga innan, att vi inte träffats heller är ju inget måste?
Att han lagt ner X timmar utan att få betalt tycker jag nog inte är helt rimligt. Du ska nog betala en slant i läropeng för att du valt fel uris......den delen ligger endast på dig. Sen vad som är rimligt är svårare att bedöma för utsocknes.....det får ni förhandla er fram till. Vägrar urisen att kompromissa.......då bör du offentliggöra hen så fler sliper göra samma misstag som du tydligen gjort.......om din version varit objektiv nog.....då är det bara att bita i den beska bananen...

Att han lagt ner X timmar utan att få betalt tycker jag nog inte är helt rimligt. Du ska nog betala en slant i läropeng för att du valt fel uris......den delen ligger endast på dig. Sen vad som är rimligt är svårare att bedöma för utsocknes.....det får ni förhandla er fram till. Vägrar urisen att kompromissa.......då bör du offentliggöra hen så fler sliper göra samma misstag som du tydligen gjort.......om din version varit objektiv nog.....då är det bara att bita i den beska bananen...
Jag har erbjudit mig att han återbetalar halva summan, vilket jag tycker är fair, men han vägrar svara på det, i alla fall nu..

Kan ju säga såhär, att jag har granskat Joshua3s klocka, och kan intyga att klockan inte bara är felaktigt servad och funkar dåligt. Utan även slarvigt gjort, feloljat och möjligtvis fel olja. Riktigt amatörservad med andra ord. Det borde man inte betala för.

Kan ju säga såhär, att jag har granskat Joshua3s klocka, och kan intyga att klockan inte bara är felaktigt servad och funkar dåligt. Utan även slarvigt gjort, feloljat och möjligtvis fel olja. Riktigt amatörservad med andra ord. Det borde man inte betala för.
Det låter ju tokigt.....så hen är ingen uris mao.....

Fick tag i "Urmakaren" på telefon idag och han bekräftade att han inte ville betala tillbaka nåt , vilket var det jag ville veta. Så nu är den delen klar och då "vet jag" , han tyckte jag skulle fundera vidare på detta och jag sa att för min del hade jag funderat klart. Frågade om han hade problem med om jag skrev om det på forumet. Det hade han inte, då han sa att det är ju iså fall jag som har fel och han har bilder som styrker sin sak. Tackade för mig och sa att jag inte kommer höra av mig nåt mer. Genomförde samtalet i lugn och vänlig ton och ansåg att det var bra att reda ut det, han ansåg att jag inte borde kontaktat honom, och han förstod inte varför " jag höll på"

Jag har inte konfronterat honom att han är dålig som urmakare , men 2 oberoende Urmakare har ju sagt det, däremot har jag konfronterat honom med att klockorna inte fungerat bra när jag fått dem, vilket han anser de gjort.

8000kr bye bye och massa tid och en klocka såld iväg till underpris. ( Dock tacksam att klockan nu får ett värdigt liv och bra hem)

:-(

Nu lämnar jag detta....orkar inte mer..

Fick tag i "Urmakaren" på telefon idag och han bekräftade att han inte ville betala tillbaka nåt , vilket var det jag ville veta. Så nu är den delen klar och då "vet jag" , han tyckte jag skulle fundera vidare på detta och jag sa att för min del hade jag funderat klart. Frågade om han hade problem med om jag skrev om det på forumet. Det hade han inte, då han sa att det är ju iså fall jag som har fel och han har bilder som styrker sin sak. Tackade för mig och sa att jag inte kommer höra av mig nåt mer. Genomförde samtalet i lugn och vänlig ton och ansåg att det var bra att reda ut det, han ansåg att jag inte borde kontaktat honom, och han förstod inte varför " jag höll på"

Jag har inte konfronterat honom att han är dålig som urmakare , men 2 oberoende Urmakare har ju sagt det, däremot har jag konfronterat honom med att klockorna inte fungerat bra när jag fått dem, vilket han anser de gjort.

8000kr bye bye och massa tid och en klocka såld iväg till underpris. ( Dock tacksam att klockan nu får ett värdigt liv och bra hem)

:-(

Nu lämnar jag detta....orkar inte mer..
Outa och rädda några själar......

Då kanske vi t.o.m. får en lite mer teknisk beskrivning vad som är tokigt/löst på alternativ väg samt eventuellt urisen syn på saken. Feloljat har @JohanSA sagt. Vad mer är knas? Dålig amp? Hög haltning? Ojämn gång? Osv :)

Verket är ett Valjoux 72. Med andra ord ett ganska svårt verk som kräver kunskap. Klockan går riktigt kasst rent utsagt, jättelåg amplitud (under 180) och stannar ibland.
Man kan se att verket är rengjort och oljat. Men verket har fortfarande en stor del skräp och småfibrer som kan uppstå vid slarvig hantering. Har inte demonterat verket, men kan se slarvig oljning trots det. En stor del av gånghjulet är dränkt i olja, vilket kan uppstå om man oljar paletterna utan att ta bort ytspänningen på gånghjulet(då sprider det sig oljan över hjulet istället för bara tänderna).
Haltningen är inte justerad, helt off (+6.0ms).
Ja inget är bra egentligen. Kan eventuellt försöka få bra bilder genom mikroskop för att bekräfta detta.

Verket är för svårt för personen som har tagit sig an denna service, helt enkelt. Jättetråkigt men hela klockan måste servas om från grunden.

Dessa 2 klockor bla. servades av "urmakaren" också, och fick båda servas om för de funkade dåligt, Omegan 2254 var tillbaka 3gånger och växlingen av datum funkade dåligt, i övrigt gick den, nya Urmakaren som tog emot dem sa precis samma sak som @JohanSA.... kan ju va en slump dock

Viktigt att poängtera är att dessa 2 klockorna "gick" när jag fick tillbaka dem, Valjoux 72 klockan gick inte alls bra och stannade och kronografen gick inte. MEN dessa 2 klockor var också enligt nye urmakaren dåligt servade..

image3 - kopia.jpeg
IMG_9212.JPG

Så länge @Joshua3 är för konflikträdd så får vi inte veta hela storyn....,.
Löftet om att inte avslöja "urmakaren" gavs innan jag hade full fakta på bordet, men jag orkar inte med ett drev och massa skit... och visst kalla mig konflikträdd, men oavsett vad jag gör kommer jag inte se röken av pengarna jag förlorat på detta så då är det bättre att bara strunta i det, han sa till mig på telefon "du kan glömma dina pengar!" och där och då fattades beslutet att gå vidare från min sida, att jag ens skriver här nu var pga. att "urmakaren" tyckte det var ok att jag skrev på KS... Sen som sagt "hur visar man bevis?" "ord mot ord" kan uppstå, och ytterst sätt handlar det om förtroende inget annat... och det är lågt vid detta laget.. Sen är jag inte emot honom som person utan vad han gjort med mina klockor, viktigt att särskilja det...

Ett problem med sånt här är att andra på forumet som också ägnar sig åt urmakeri kan hamna under misstanke om att gjort usla jobb utan att ha något med det att göra. Kan inte vara så roligt.

Så ifall personen själv nu sagt att det inte skulle innebära nåt problem vore det väl bättre att berätta vem det rör sig om?

Löftet om att inte avslöja "urmakaren" gavs innan jag hade full fakta på bordet, men jag orkar inte med ett drev och massa skit... och visst kalla mig konflikträdd, men oavsett vad jag gör kommer jag inte se röken av pengarna jag förlorat på detta så då är det bättre att bara strunta i det, han sa till mig på telefon "du kan glömma dina pengar!" och där och då fattades beslutet att gå vidare från min sida, att jag ens skriver här nu var pga. att "urmakaren" tyckte det var ok att jag skrev på KS... Sen som sagt "hur visar man bevis?" "ord mot ord" kan uppstå, och ytterst sätt handlar det om förtroende inget annat... och det är lågt vid detta laget.. Sen är jag inte emot honom som person utan vad han gjort med mina klockor, viktigt att särskilja det...
Finns säkert massa bevis i form av korrespondents........men din upplevelse är väl bevis nog? Blir det inte emotsagt så är det väl det som gäller. Jag knölar för att det vore trist om vi läser om en liknade historia igen om 6 mån.....ändå en fair chans om folk vet vad som skett och ändå anlitar denne uris.......

Tillbaka
Topp