Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Men det handlar ju om snålhet, hade klockan blivit bra så hade joshua varit hur nöjd som helst. Jag tycker man måste kalkylera med en viss risk när man lämnar till en hobby-meck.Förstår inte riktigt hur du kan lägga det här på Joshua3. Om någon tar sig an uppdraget att serva en klocka så skall den väl servas och fungera, annars har man väl inte gjort sitt uppdrag. Med andra ord, inte ta betalt typ 3500 för en klocka som inte funkar efter service.
Visst, men går servicen åt skogen tar man väl inte betalt?Men det handlar ju om snålhet, hade klockan blivit bra så hade joshua varit hur nöjd som helst. Jag tycker man måste kalkylera med en viss risk när man lämnar till en hobby-meck.
Tydligen.Visst, men går servicen åt skogen tar man väl inte betalt?
Värderar man sin tid så antar jag att man gör det. Vet inte varför det ska vara noll risk att cheapa ur och låta en hobbymeckare mecka? Inte som det är det när man går till riktiga urmakare.Visst, men går servicen åt skogen tar man väl inte betalt?
Det är inte heller noll risk hos en riktig urmakare. Skillnaden är väl att 8000 inte skulle gå åt skogen. Personen har också påstått sig "jobba som urmakare" och inte bara hobbyskruvare.Värderar man sin tid så antar jag att man gör det. Vet inte varför det ska vara noll risk att cheapa ur och låta en hobbymeckare mecka? Inte som det är det när man går till riktiga urmakare.
Visst är det olyckligt. Jag utgår dock ifrån att trådstartaren visste att urmakaren inte var ett proffs. Mao så borde det ha varit en kalkylerad risk att pynta lite istället för mycket. Det var en chansning som inte slog väl ut.Det är inte heller noll risk hos en riktig urmakare. Skillnaden är väl att 8000 inte skulle gå åt skogen. Personen har också påstått sig "jobba som urmakare" och inte bara hobbyskruvare.
Han har gjort anspråk på att va riktig urmakare om jag får be...Värderar man sin tid så antar jag att man gör det. Vet inte varför det ska vara noll risk att cheapa ur och låta en hobbymeckare mecka? Inte som det är det när man går till riktiga urmakare.
Visste inte det, vad jag visste var att han var "urmakare" och tog sig gladeligen an mina komplicerade ur och hade massor av NOS-delar, skickar "fina" bilder i mail, har en inledningsvis schysst dialog osv. osv.Visst är det olyckligt. Jag utgår dock ifrån att trådstartaren visste att urmakaren inte var ett proffs. Mao så borde det ha varit en kalkylerad risk att pynta lite istället för mycket. Det var en chansning som inte slog väl ut.
Oki. Kan bara konstatera att det alltid är en risk att serva saker. Även de bästa utav urmakare kan förstöra saker. Jag känner inga som arbetar gratis oavsett hur dåliga de än är.Visste inte det, vad jag visste var att han var "urmakare" och tog sig gladeligen an mina komplicerade ur och hade massor av NOS-delar, skickar "fina" bilder i mail, har en inledningsvis schysst dialog osv. osv.
Absolut, och han har ju inte förstört något, då vore det illa..t .. och som jag sagt innan , det är "ord mot ord" och ska man bli nöjd gäller det att gå igenom saker extremt noga innan, och som sagt har jag inte "varnat" för den här "urmakaren", däremot har jag delat min story och "vad man ska förvänta sig" är från person till person.. Och alla kan ha otur och alla urmakare kan slinta eller tappa saker, även ett proffs är en människa, och det är inga amatörer som crashar i proffs biltävlingar. Men det är lite skillnad att ha otur eller ens klanta sig och att felserva 4 klockor så de behöver servas om från grunden, det ska man inte ta betalt för, men återigen, jag vill gå vidare och glömma detta, det har tagit extremt mycket dyrbar tankeverksamhet och tid i anspråk.....Oki. Kan bara konstatera att det alltid är en risk att serva saker. Även de bästa utav urmakare kan förstöra saker. Jag känner inga som arbetar gratis oavsett hur dåliga de än är.
Jag känner med dig om du nu trodde att denna var minst lika bra som alla andra. Tur han inte kostade som en riktig urmakare med tanke på resultatet.
Med lite osis så hade något värdefullt blivit skadat. Nu gick ju saker trots allt att fixa. Klart tacksammare än när en urmakare på fina gatan förstörde en fin gilt-tavla för mig. Det både kostade pengar och gjorde jävligt ont.
Tror att man ofta får det man betalar för. Risken för fel är större om man väljer billigt framför dyrt. Dessvärre så kan det också gå fel hos de bästa och mest renommerade urmakarna med lite otur.Absolut, och han har ju inte förstört något, då vore det illa.... och som jag sagt innan , det är "ord mot ord" och ska man bli nöjd gäller det att gå igenom saker extremt noga innan, och som sagt har jag inte "varnat" för den här "urmakaren", däremot har jag delat min story och "vad man ska förvänta sig" är från person till person.. Och alla kan ha otur och alla urmakare kan slinta eller tappa saker, även ett proffs är en människa, och det är inga amatörer som crashar i proffs biltävlingar. Men det är lite skillnad att ha otur eller ens klanta sig och att fel serva 4 klockor så de behöver servas om från grunden, det ska man inte ta betalt för
Jo " there is no such thing as a free lunch " men man förväntar ju sig stol och bord och en tallrik mat ändå kanske ett glas vatten och att man är mättare än när man kom dit...Tror att man ofta får det man betalar för. Risken för fel är större om man väljer billigt framför dyrt. Dessvärre så kan det också gå fel hos de bästa och mest renommerade urmakarna med lite otur.
Tråkigt att det inte gick vägen denna gång.
Sant! Dock tycker jag inte att just denna grej verkar handla om just det utan snarare om hur man hanterar det när det går just lite fel Jag har inte tillräcklig inblick i dessa fall och just nu har vi endast den enas sida av saken. Dock kan jag säga att jag är hemmafixare och det kan precis som ni säger gå fel ibland. Nu tar jag oftast inte "kundklockor" och gör jag det och det blir fel så vill jag iaf göra rätt för mig på något sätt. Nu säger jag inte att denna urmakare har gjort så men om jag misslyckas med en service skulle jag inte säga "Det blev bra, det kostar så här mkt, tack". Det handlar inte om huruvida man är proffisionell, har utbildning är hemmafixare eller inte utan snarare om moral och känslan för rätt och fel imo. Nu diskuterar jag i allmänhet och inte detta fall i synnerhet då jag återigen sannolikt inte har hela storyn.Tror att man ofta får det man betalar för. Risken för fel är större om man väljer billigt framför dyrt. Dessvärre så kan det också gå fel hos de bästa och mest renommerade urmakarna med lite otur.
Tråkigt att det inte gick vägen denna gång.
Absolut. Här skiljer sig dock alla. Jag är den första att hålla med men jag tycker också att man får kalkylera in denna risk när man väljer det billigaste alternativet.Sant! Dock tycker jag inte att just denna grej verkar handla om just det utan snarare om hur man hanterar det när det går just lite fel Jag har inte tillräcklig inblick i dessa fall och just nu har vi endast den enas sida av saken. Dock kan jag säga att jag är hemmafixare och det kan precis som ni säger gå fel ibland. Nu tar jag oftast inte "kundklockor" och gör jag det och det blir fel så vill jag iaf göra rätt för mig på något sätt. Nu säger jag inte att denna urmakare har gjort så men om jag misslyckas med en service skulle jag inte säga "Det blev bra, det kostar så här mkt, tack". Det handlar inte om huruvida man är proffisionell, har utbildning är hemmafixare eller inte utan snarare om moral och känslan för rätt och fel imo. Nu diskuterar jag i allmänhet och inte detta fall i synnerhet då jag återigen sannolikt inte har hela storyn.
Kostnaden i kronor och ören är ju egentligen irrilevant, man kan nog toppserva en klocka för 800kr och göra ett halvdant jobb för 8000kr, under min tid på Klocksnack har jag hört om båda helt klart....Absolut. Här skiljer sig dock alla. Jag är den första att hålla med men jag tycker också att man får kalkylera in denna risk när man väljer det billigaste alternativet.
Utan att höra urmakarens version så ter det sig absolut att han tagit sig vatten över huvudet. Jag har bara svårt att svälja att man vill serva kronografer för peanuts och sedan förväntar sig att det ska gå smärtfritt. Väljer man detta så måste man trots allt förstå varför det bara kostar hälften av vad det borde kosta.
Kostnaden i kronor och ören är ju egentligen irrilevant, man kan nog toppserva en klocka för 800kr och göra ett haldant jobb för 8000kr, under min tid på Klocksnack har jag hört om båda helt klart....
Det finns många bilverkstäder som gör skitjobb för 10000kr och många som för samma sak tip top för 1000kr
800kr är ganska mycket pengar i stora delar av världen, och kläderna du har på dig är säkert sydda till väldigt låg timpenning...Man kan absolut toppserva en V72 för 800sek men poängen är att ingen certifierad urmakare skulle göra det där kvitto och garanti ingår, och det vet du ju också.
Vad menar du i sammanhanget? Det där är en kort, förenklad beskrivning av vad som görs vid en normal service ja. Stegen i en normal service är ju betydligt fler än så eller menar du vad man kan förvänta sig?@solex Redogjorde fint för hur det ska gå till redan 2016z
https://klocksnack.se/threads/ställa-frågor-till-din-urmakare.50195/
Vad menar du i sammanhanget? Det där är en kort, förenklad beskrivning av vad som görs vid en normal service ja. Stegen i en normal service är ju betydligt fler än så eller menar du vad man kan förvänta sig?
Då förstår jag vad du mena!Jag menar att han ändå tycks veta hur det ska gå till, att allt måste demonteras och att det ska vara olika oljor på olika ställen. Framstår ju inte som helt inkompetent m a o.