• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation tråden

swiss made borde synas även om ringen är tjock. Tycker hela texten under Omega loggan ser skum ut, Ska vara roseguld på stål men då borde inte spännringen vara helblank. Annars ser visare och index riktiga ut.. Kanske är för petig.

1643481542257.png

.
Står ju swiss made klockan 6?

swiss made borde synas även om ringen är tjock. Tycker hela texten under Omega loggan ser skum ut, Ska vara roseguld på stål men då borde inte spännringen vara helblank. Annars ser visare och index riktiga ut.. Kanske är för petig.

1643481542257.png

.
Armeringsringen är separat på glaset så den kan ha blivit ditsatt vid glasbyte och behöver inte innebära något särskilt. Tycker tavlan ser bättre ut på denna bilden än på den förra. Timmarkeringarna ser ok ut här. Är den ommålad är det ett rätt bra jobb men den ser möjligen lite för "ny" ut. Ville jag absolut inte ha en ommålad skulle jag safea.

.
bättre bild, syns att visarna har rätt färg, kanske service-sekundvisare (inget tydligt hål i mitten som dom hade generellt) fast det har väl ingen betydelse, kronan utbytt till service eller kopia med större logga, texten ser bra ut?! index, kanske ok ändå?! :)

edit ; texten på våfflorna är svåra på bild

Senast ändrad:
Äntligen kan man posta i denna tråd igen efter att saknaden blev för stor och en Constellation inhandlades. Skicket var överraskande nog bättre än vad jag hade vågat hoppas på, riktigt skarp och fin. 😀
Länken precis rengjord och monterad, men kommer även bäras en del med passande läder. Nedersta bilden med ett Grained Calf Taupe från Molequin.

F5D2367E-6F95-498D-976D-FD99060CD049.jpeg

15C9E310-2F0B-49E9-8BFC-6DB972600D10.jpeg

Har min första 168.005 på väg hem och skulle vilja börja jakten efter en BOR och passande läderband med spänne. Några tips på vad som passar och vad man kan tänkas få ge? Också förstått att det är mycket kopior på på spännen och länk där ute, några specifika watch outs?

Tips om någon är ute efter en tidig 50-tals Constellation, inte perfekt men överlag i bra skick och dessutom servad.
Vettigt prissatt och dessutom en väldigt trevlig säljare från Tyskland!
https://omegaforums.net/threads/omega-constellation-2782-ss-with-gold-arrowhead-indices-serviced-2022-1600€.142333/
7833703E-3AA6-4453-87AC-977789666645.jpeg

Har för mig att de flesta kom med constellation kronor samt med klöver kronor (som de man hittar på seamasters), kan dock ha fel.
Låter experterna i tråden tala.
Det blir spännande detta… den är mig veterligen ej servad. Har ingen bild på kronan och klockan dessvärre undanstuvad. Dock så är kronan inte helt intryckt på bilden vilket kan lura ögat något 😊
Välkomna experter!!!

Hej, vilka ändlänkar är det som gäller för en BOR länk på en 167.005? Funkar både 570, 564 och 584?

Håller med. Är det glaset som luras att urtavlan är riktigt risig eller är den i så dåligt skick tro?
Har köpt klockor där tavlan visat sig vara i bra skick bakom glaset men även då så kvarstår boetten samt att kronan inte är original. Då säljaren inte visar urverket så finns det en risk där också.

Står och överväger att klicka hem en Constellation Manhattan men är ganska obekant med dessa modeller. Det som slog mig direkt var att baklocket saknar observatoriet. Fulursvarning eller äkta vara? Saknar box och papper.

Bilagor

• 1646765793780.png
    1646765793780.png
    643.3 KB · Visningar: 13
  • 1646765810982.png
    1646765810982.png
    606.4 KB · Visningar: 12
  • 1646765871226.png
    1646765871226.png
    440.3 KB · Visningar: 8
  • 1646765887132.png
    1646765887132.png
    457.2 KB · Visningar: 14
Tjabba,
Jag har förstått det som att olika constellation piepan är olika ”attraktiva” beroende på bla dess serienummer på boetten. Är det någon som kan briefa mig angående vilka serienummer som står sig starkt? Tex 168.005
// D

Tjabba,
Jag har förstått det som att olika constellation piepan är olika ”attraktiva” beroende på bla dess serienummer på boetten. Är det någon som kan briefa mig angående vilka serienummer som står sig starkt? Tex 168.005
// D
Du menar referensnummer? Dvs vilken modell det är, piepan är ju bara en variant på hur tavlan är byggd och som återfinns på flera modeller/referenser och även hos andra märken än Omega.

Men de mest ”attraktiva” Constellation modellerna med piepan tavla är definitivt de tidiga 4-siffriga referenserna från 50-talet.

Dogleg boetterna 168.005 som du nämner tillsammans med 167.005 som är utan datum samt de 5-siffriga referenserna som tillverkades en period innan dessa är definitivt de vanligaste. Så förutom de mindre populära senare ”raka” boetterna är de nog de minst attraktiva referenserna.

Du menar referensnummer? Dvs vilken modell det är, piepan är ju bara en variant på hur tavlan är byggd och som återfinns på flera modeller/referenser och även hos andra märken än Omega.

Men de mest ”attraktiva” Constellation modellerna med piepan tavla är definitivt de tidiga 4-siffriga referenserna från 50-talet.

Dogleg boetterna 168.005 som du nämner tillsammans med 167.005 som är utan datum samt de 5-siffriga referenserna som tillverkades en period innan dessa är definitivt de vanligaste. Så förutom de mindre populära senare ”raka” boetterna är de nog de minst attraktiva referenserna.

Det tycker jag är tveksamt om det är riktigt att generalisera så att 60-tals pie pan med doglegboetterna skulle vara de minst attraktiva efterfrågansmässigt. De är de mest kända bland allmänheten kan man nog säga och också de som tycks mest efterfrågas och har hittat störst marknad. Enl min uppfattning kanske i praktiken de mest gångbara fortfarande verkar det. Tveksamt om motsvarande 50-talsConstellation av den tidigare sorten försvinner fortare än en dogleg från säg mitten av 60-talet till motsvarande pris.

Eller så har det svängt nyligen.

Det tycker jag är tveksamt om det är riktigt att generalisera så att 60-tals pie pan med doglegboetterna skulle vara de minst attraktiva efterfrågansmässigt. De är de mest kända bland allmänheten kan man nog säga och också de som tycks mest efterfrågas och har hittat störst marknad. Enl min uppfattning kanske i praktiken de mest gångbara fortfarande verkar det. Tveksamt om motsvarande 50-talsConstellation av den tidigare sorten försvinner fortare än en dogleg från säg mitten av 60-talet till motsvarande pris.

Eller så har det svängt nyligen.
Jag pratar egentligen bara om priserna, i samma skick är de fyrsiffriga referenserna med piepan helt klart dyrare än motsvarande dogleg referens.

Möjligt att dogleg modellerna är populärare eller mer igenkända men av bra exemplar går det säkert 10st dogleg varianter på varje bra 4-siffrig referens man ser till salu.

Jag tycker jag håller rätt bra koll på de flesta kanalerna och har sett kanske en handfull bra 4-siffriga modeller med piepan tavla det senaste året medans dogleg modeller säljs det ju nästan en varje vecka av på Tradera tex.

Tack för utförligt svar! Vad säger du om de med 7-siffrig referens?

Senast ändrad:
Jag pratar egentligen bara om priserna, i samma skick är de fyrsiffriga referenserna med piepan helt klart dyrare än motsvarande dogleg referens.

Möjligt att dogleg modellerna är populärare eller mer igenkända men av bra exemplar går det säkert 10st dogleg varianter på varje bra 4-siffrig referens man ser till salu.

Jag tycker jag håller rätt bra koll på de flesta kanalerna och har sett kanske en handfull bra 4-siffriga modeller med piepan tavla det senaste året medans dogleg modeller säljs det ju nästan en varje vecka av på Tradera tex.

Ja det stämmer helt säkert att de förekommer oftare men det innebär inte att de skulle vara mindre eftersökta/populära. Tycker snarare de skenat rätt bra i pris/efterfrågan. Själv gillar jag de tidigare men tycker mig ha varit i minoritet med att föredra dem om man ser till efterfrågan. Dogleg/piepan är väl bland det mest lättsålda nån kan ha om de är i bra skick. Om det inte sätts fantasipriser vill säga.

Tillbaka
Topp